تهیه کننده فیلم سینمایی «اجاره نشین ها» در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: زمانی که بنیاد سینمایی فارابی تأسیس شد وظیفه اصلی اش وارد کردن تجهیزات سینمای آنالوگ مانند پزتیو و نگاتیو بود چرا که در آن زمان بخش خصوصی در سینما فعالیت نداشت و واردات تجهیزات سینمایی نیاز به حمایت دولتی و در اختیار قرار دادن ارز دولتی داشت؛ بنیاد سینمایی فارابی در آن زمان برای ساخت تمامی فیلم های سینمایی متقاضی، بدون تبعیض تجهیزات را آماده سازی می کرد و از آن ها برای ساخت شان حمایت می نمود اما طی سال های اخیر با کنار گذاشته شدن آنالوگ در سینما و ورود دیجیتال به سینمای کشور این بنیاد به دلیل عقب ماندگی و به روز رسانی سیستم های تجهیزاتی اش کارآیی اصلی خود را از دست داده است.
وی تأکید کرد: در حال حاضر مبحث دیجیتال حرف اصلی را در سینمای کشور می زند و ضروری است که مدیران بنیاد سینمایی فارابی وضعیت سینمای دیجیتال را ساماندهی کرده و با ورود تجهیزات مدرن و پیشرفته سینمای دیجیتال کاری کنند تا همه اهالی سینما بتوانند از این امکانات برای تولید آثارشان بهره مند شوند تا ما شاهد آن نباشیم که بسیاری از فیلم های سینمایی با تجهیزات و دوربین های غیر حرفه ای تولید شده و در این زمانه که کیفیت حرف اصلی را در سینمای جهان می زند با کیفیتی نازل روی پرده می روند.
تهیه کننده فیلم سینمایی «ناخدا خورشید» تصریح کرد: اینکه برخی از مدیران و یا اهالی سینما گاه و بی گاه دم از انحلال و تعطیلی بنیاد سینمایی فارابی می زنند و وجود این بنیاد را وصله ای اضافه در سینمای کشور قلمداد می کنند امری غلط و اشتباه است چرا که انحلال بنیاد سینمایی فارابی تنها می تواند باعث پاک شدن صورت مسأله شود این در حالی است که ما نیاز به حضور مدیرانی با درایت و با تدبیر در سینمای کشور داریم که دغدغه اصلی شان رشد و ارتقای سینمای ایران باشد و بخواهند که با انجام کارهای جدید این بنیاد سینمایی را از حال رخوت و ناتوانی نجات بخشند.
یشایایی در همین راستا خاطرنشان کرد: البته اینکه این بنیاد بخواهد تنها حضوری صوری در سینمای ایران داشته باشد و بخشی از بودجه سینمای کشور را ببلعد و هیچ کارآیی مثبتی در سینمای ایران نداشته باشد هم کاری غلط است و باید هرچه سریعتر در پی آن بود تا با انجام سیاست گذاری های جدید، کارشناسی و برنامه ریزی حساب شده بتوان دوباره با وجود این بنیاد روحیه امید، نشاط و سرزندگی را به سینمای کشور بازگرداند.
تهیه کننده فیلم سینمایی «ای ایران» در بخش دیگری از این گفتگو با بیان اینکه حمایت مالی از آثار سینمایی تنها باید بر اساس کیفیت فیلمنامه و سابقه عوامل تولید باشد اظهار داشت: در بسیاری از کشورهای پیشرفته دنیا حمایت دولتی از سینما امری لازم و ضروری است و اینکه برخی از اهالی سینمای ایران حضور دولت را مانع موفقیت و رشد سینمای کشور قلمداد می کنند امری بسیار غلط است که تفکری عقلایی در ورای آن وجود ندارد و بر اساس احساسات چنین مسأله ای بیان می شود؛ بنیاد سینمایی فارابی باید حضور داشته باشد و باید از تولید آثار سینمایی حمایت جدی کند اما نباید شاهد آن باشیم که تنها برخی از فیلمسازان و تهیه کنندگان می توانند از حمایت های این بنیاد سینمایی بهره مند شوند و بقیه اهالی سینما سال ها و ماه ها منتظر اندک حمایتی از سوی مسئولان این بنیاد باشند و در نهایت هم نتوانند از هیچ گونه حمایتی بهره مند شوند.
وی در خاتمه این گفتگو متذکر شد: ما امروز در سینمای کشور نیاز به اتحاد میان سینماگران و مدیران داریم و همه ما باید به این بیندیشیم که با انجام کارهای درست در سینمای کشور به خصوص توجه به عدم تولید فیلم های آماتوری و ضعیف بتوانیم روز به روز دامنه توجه به سینمای ایران توسط جهانیان را بیش از گذشته نماییم.
ارسال نظر