وی در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: کمال تبریزی به واسطه پیشینه ساخت فیلم های مطرح و تماشایی دفاع مقدسی و اجتماعی و آثار جنجال برانگیزی مانند «مامولک» و «لیلی با من است» و سریال های «شهریار»، «دوران سرکشی» و «سرزمین کهن» از جمله فیلمسازان شاخص سینمای ایران و تلویزیون محسوب می شود؛ او که ساخت انواعی از فیلم های اجتماعی، انتقادی، سیاسی و ارزشی را در کارنامه هنری خود دارد در تازه ترین ساخته سینمایی اش با عنوان «امکان مینا» با بسترسازی بخشی از تاریخ معاصر کشور برای ارائه یک داستانک عاشقانه خانوادگی گوشه ای از تاریخچه فعالیت سازمان مجاهدین خلق را به تصویر کشیده است.
آذین ادامه داد: «امکان مینا» که کوشیده داستانک های عاشقانه مینا و مهران و حوادث مرتبط با مینا و سازمان را در کنار و پیوند با یکدیگر بازگو کند به دلیل کم کاری و سطحی نگری کارگردان و فیلمنامه ضعیف، غیر منسجم و غیر جذاب، پرداخت ها و فضاسازی های بسیار دم دستی و کلیشه ای و ضعف آشکار در شخصیت پردازی و بازی های متوسط در بازسازی و ارائه قصه های نیم بند عاشقانه و خانوادگی و افشاگری سازمان مذکور ناتوان ظاهر شده و در نمایش هر ۳ بخش موضوعی فیلم با شکست مواجه گردیده است.
این منتقد سینما سپس با تأکید بر اینکه «امکان مینا» ضعیف، آشفته و سطحی و شعاری ترین فیلم کمال تبریزی است اظهار داشت: این فیلم نه تنها داستانک و کاراکترهای پرداخت نشده و موضوع سطحی دارد که از نظر ساختاری سینمایی هم سخت آزار دهنده، پراکنده و نابسامان است. ضعف های فراوان «امکان مینا» مخاطب را در اینکه آن را کمال تبریزی ساخته باشد به تردید می اندازد چرا که این کارگردان به خوبی دکوپاژ، درام و شخصیت پردازی را می شناسد و در کارگردانی و صحنه سازی متبحر است ولی این ها چیزهایی هستند که در «امکان مینا» دیده نمی شوند.
وی خاطرنشان کرد: این فیلم شانزدهمین فیلم سینمایی این کارگردان و یک اثر پریشان عاشقانه و اجتماعی است که سعی دارد قصه ضعیف و ملتهب خود را در دهه ۶۰ و ضمن تورق گوشه ای از فعالیت های منافقین مطرح کند. این فیلم صرف نظر از سفارشی بودن یا نبودنش نمایشگر قابلیت های شناخته شده تبریزی نیست. این فیلم می توانست یک درام عاشقانه در عرصه مناسبات سیاسی و اجتماعی و حکایت گر تأثیرات و تناقضات انسانی و سیاسی و فکری شخصیت های اصلی فیلم باشد ولی نبود پژوهش لازم و بسنده کردن فیلمساز و فیلمنامه نویس به دانسته های ناقص خود درباره تاریخ و سازمان منافقین و کامل نبودن پردازش شخصیت ها و عدم خلاقیت در ساختار و روایت فیلم مانع از شکل گیری سینمایی این رویدادها در «امکان مینا» شده است.
آذین تأکید کرد: داستان نارسای فیلم با افشای ارتباط مینا با منافقین از نیمه درجا می زند و فیلم با مرگ سهل انگارانه مهران و کلی سوأل بدون پاسخ تاریخی و اجتماعی و شخصیتی تمام می شود. فیلمنامه نابسامان، مضمون بدون نقد و تحلیل تفکر سیاسی و ساختار خامدستانه از ضعف های اصلی «امکان مینا» است. تنها از بازی های میلاد کی مرام، مینا ساداتی و سیامک صفری به عنوان کمترین امتیازهای این فیلم می توان یاد کرد.
وی در خاتمه افزود: «امکان مینا» حتی از ساخته های متوسط دوران نخست فیلمسازی کمال تبریزی عقب تر است شاید ساخت این اثر سینمایی نتیجه بی میلی و اکراه تبریزی در ساختن یک فیلم سفارشی یا نشانگر درجا زدن او در سینما باشد. متأسفانه فیلم دیگر این سینماگر با عنوان «دونده زمین» هم اثری شاخص نبود. کمال تبریزی این روزها چه می کند و افق نگاهش به کدامین سمت است؟
گفتنی است؛ در خلاصه داستان این اثر سینمایی آمده است: تردید، شک و سر انجام خیانت، زندگی عاشقانه مهران و مینا را به مسیر تازهای میکشاند...
عوامل تولید این فیلم عبارتند از: کارگردان: کمال تبریزی/ تهیه کننده: منوچهر محمدی/ نویسنده: فرهاد توحیدی/ مدیر فیلمبرداری: فرشاد محمدی/ تدوین: محمد رضا موئینی، هدی موئینی/ طراح گریم: سعید ملکان/ طراح صحنه و لباس: بهزاد کزازی/ مدیر صدابرداری: مهران ملکوتی/ مدیر تولید: مجید کریمی/ برنامه ریز و دستیار اول کارگردان: علی مردانه/ جلوههای ویژه بصری: بهنام خاکسار/ عکاس: زهرا مصفا/ دستیار کارگردان: محمد ثقفی/ مدیر تدارکات: سید رسول حاتمی. بازیگران: میلاد کی مرام، مینا ساداتی، شاهرخ فروتنیان، بهرنگ علوی، شایسته ایرانی، سیامک صفری، فرزاد باقری، سیامک احصایی، بهادر مالکی، علی مردانه
نظرات