یکشنبه ۳۱ مرداد ۱۳۸۹ - ۱۰:۰۳

طراحی صحنه های جنگی در ایران با "مختارنامه" به مرحله جدیدی رسید

رضا کیانیان در نمایی از مجموعه مختارنامه

طراح صحنه های جنگی فیلم مختارنامه گفت: طراحی صحنه های نبرد در فیلم ها و سریال های ایرانی با تولید مجموعه تلویزیونی مختارنامه وارد مرحله تازه ای شده است.

محمود اردلان بازیگر و طراح صحنه های جنگی مجموعه تلویزیونی مختارنامه با حضور در غرفه خبرگزاری سینمای ایران در هجدهمین نمایشگاه بین المللی قرآن تهران در مصلای بزرگ امام خمینی(ره) با بیان این مطلب، افزود: طراحی صحنه های جنگی در فیلم ها و مجموعه های تلویزیونی به خصوص سریال های تاریخی و حماسی بسیار مهم و خطرناک است.

وی افزود: به علت اینکه در کارهای حماسی و تاریخی صحنه های نبرد متعددی وجود دارد و این صحنه ها اغلب دارای رزمی میان دو یا چند نفر است و از سلاح های سردی همچون شمشیر و سر نیزه استفاده می شود اگر طراحی درست و مناسبی انجام نشود شاهد خطرات و آسیب های جبران ناپذیری به بازیگران و بدل کاران خواهیم بود و اینجاست که اهمین طراح صحنه های جنگی مشخص می شود.

اردلان ادامه داد: نقش من به عنوان یک طراح صحنه های جنگی در مجموعه تلویزیونی مختارنامه برنامه ریزی بسیار دقیق پیرامون چگونگی حرکت و عملکرد بازیگران در صحنه های نبرد این مجموعه تلویزیونی است به نحوی که حتی نحوه استفاده از شمشیر در یک نبرد باید توسط طراح صحنه های جنگی مشخص شود تا به بهترین شکل ممکن خود را نشان دهد.

بازیگر مجموعه مختارنامه رابطه طراح صحنه و کارگردان را بسیار نزدیک به هم دانست و گفت: کارگردان فیلم و یا یک مجموعه تلویزیونی به منظور طراحی صحنه های نبرد و درگیری به یک طراح صحنه های نبرد نیاز داشته و این وظیفه طراح صحنه است که چگونگی برنامه ریزی اجرای این صحنه ها را بر عهده دارد.

اردلان خاطرنشان کرد: طراحی صحنه های جنگی در این وسعت و حجم در ایران برای نخستین بار در مجموعه تلویزیونی مختارنامه است انجام شده به صورتی که تا کنون این حجم از طراحی را در هیچ یک از کارهای سینمایی و تلویزیونی شاهد نبودیم.

وی افزود: در کنار طراحی بسیار خوبی که برای صحنه های جنگی این مجموعه تلویزیونی صورت گرفته شاهد صرف هزینه های بالایی به منظور تربیت و آموزش بازیگران و بدلکاران این مجموعه شده و روزهای فراوانی صرف آموزش آنها شده است.

این طراح صحنه به داوود میرباقری کارگردان این مجموعه تلویزیونی اشاره کرد و گفت: میرباقری از جمله کارگردان های فهیم سینما و تلویزیون کشور است که با دید باز خود بهترین همکاری را در طراحی صحنه های نبرد در این مجموعه با من انجام داده است.
بازیگر مجموعه تلویزیونی مختارنامه ادامه داد: اگر به بهترین فیلم های تاریخی که در خارج از کشور نگاه کنیم شاهد فعالیت و حضور طراحان صحنه های جنگی در آنها هستیم که از جمله این فیلم ها می توان به فیلم های "رابین هود"، "بن هور" و "گلادیاتور" اشاره کرد که بهترین طراحی صحنه های نبرد در آنها انجام شده است.

اردلان سپس به آموزش بازیگران و بدلکاران مختارنامه اشاره کرد و گفت: بازیگران و بدلکاران مجموعه تلویزیونی مختارنامه از روز اول که نسبت به استفاده از شمشیر و سلاح های سرد توانایی نداشتند بلکه با صرف وقت و هزینه بسیار بالا مورد آموزش و تعلیم قرار گرفتند که نتیجه آن برداشت صحنه های بسیار خوبی از نبرد های این مجموعه تلویزیونی بوده است که کیفیت بسیار خوب این سریال را به همراه داشته است.

مختارنامه آغازی خوب برای طراحی صحنه های جنگی در سینمای ایران است

اردلان با بیان این مطلب در ادامه صحبت های خود افزود: تا پیش از ساخت و تولید مجموعه تلویزیونی مختارنامه طراحی صحنه های جنگی در ایران تا این اندازه نبود و می توان گفت که با تولید و سپس با پخش این مجموعه تلویزیونی و مشاهده آن توسط کارگردان ها و سایر طراحان صحنه در کشور شاهد حرکت روبه رشد این تکنولوژی در سینمای ایران باشیم.

وی به وضعیت بدلکاران در سینما و تلویزیونی ایران اشاره کرد و گفت: بهترین بدلکاران در ایران حضور دارند و در مقام مقاسیه قابل قیاس با بدلکاران کشورهای دیگر نیستند ولی متاسفانه این قشر زحمت کش در ایران به لحاظ بیمه و دستمزد از شرایط مناسبی برخور دار نیستند.

این طراح صحنه های جنگی عنوان کرد: طراح صحنه های جنگی در یک فیلم سینمایی و یا یک مجموعه تلویزیونی آنقدر مهم است که حتی انتخاب نوع سلاح و شیوه استفاده از آن را نیز طراح صحنه های جنگی انتخاب و مشخص می کند. به صورت نمونه بیش از 400 شمشیر فولادی سنگین برای این مجموعه تلویزوینی ساخته شده که موجب افزایش کیفیت صحنه های نبرد شده است.

بازیگر صحنه های جنگی مجموعه تلویزیونی مختارنامه ادامه داد: حجم صحنه های نبرد و در کل صحنه های جنگی در مجموعه تلویزیونی مختارنامه بسیار زیاد بود و در کل صحنه های جنگی بخش عمده ای از این سریال را تشکیل می دهد.

اردلان به جذابیت صحنه های جنگی در مجموعه تلویزیونی مختارنامه اشاره کرد و گفت: صحنهای نبدر و جنگ در مجموعه های تاریخی و حماسی عامل اصلی جذب مخاطب بوده و مردم علاقه خاصی به تماشای این قبیل صحنه ها دارندو البته به شرطی که این صحنه ها به خوبی طراحی شده و ساخته شوند.

وی به نقش خود در این مجموعه تلویزیونی اشاره کرد و گفت: در این مجموعه تلویزیونی نقش پسر عموی مختار را بازی کرده که برای سه دوره زندان بان کوفه بوده است. پسر عموی مختار تاجری ثروتمند بوده که به دنبال رویدادهایی به مال دنیا پشت پا زده و یار اما می شود و در رکاب او نبرد می کند و در صحنهای با 32 نفر به صورت همزمان نبرد می کند.

طراح صحنه های نبرد مختارنامه ادامه داد: در طراحی صحنه های نبرد از سلاح های فراوان به همراه اسب و سایر موارد استفاده شده که در کل هزینه های فراوانی را ایجاد کرده بود و حتی به این هزینه ها می توان آموزش استفاده از اسب و شمشیر را نیز افزود.

این بازیگر مجموعه مختارنامه افزود: بازیگری را با بازی در فیلم نابخشوده ایرج قادری آغاز کرده و به این صورت بود که رسما وارد عرصه بازیگری شدم.

اردلان به محل تصویربرداری صحنه های نبرد اشاره کرد و گفت: صحنه های جنگی مجموعه تلویزیونی مختارنامه در شهر های احمد آباد، شاهرود و آبادان گرفته شده و صحنه های جنگ شهری نیز در احمد آباد برداشت شده است.

وی از برخورد نه چندان خوب برخی از کارگردان ها گله کرد و گفت: هرچند که برخی از کارگردانها برخورد خوبی نسبت به طراحی صحنه های جنگی این کار با من نداشتند ولی پخش این مجموعه تلویزیونی موجب پی بردن آنها به کیفیت ساخ صحنه های نبرد می شود.

طراح صحنه های جنگی مختارنامه در پایان گفت: طراحی حنه های جنگی این سریال تماما واقعی بوده و در آن از جلوه های ویژه استفاده نشده است که این موضوع موجب شده تا کار بسیار باکیفیت و طبیعی جلوه کرده و بتواند در جذب مخاطب موفق شود.

انتهای پیام/ر ق/ش

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.