جمعه ۲ مهر ۱۳۹۵ - ۰۳:۰۳

همزمان با هفته دفاع مقدس عنوان شد؛

آذین: مدیران سینمایی به جای احیای سینمای روشنفکرمآبانه باید امکانات سینمای کشور را برای ساخت آثار انقلابی و دفاع مقدسی صرف کنند

جبار آذین در میزگرد آسیب شناسی سینمای دفاع مقدس

سینماپرس: جبار آذین منتقد و مدرس سینمای ایران در آستانه هفته دفاع مقدس گفت: مدیران و مسئولان سینمایی که متأسفانه در سالیان اخیر هم خود را صرف احیاء و ساخت فیلم های خنثی و روشنفکرمآبانه که بیشتر از مخاطب داخلی تماشاگر خارجی را ارضا می کند کرده اند باید امکانات و تسهیلات و حمایت های خود را مشمول کار سینماگرانی که می خواهند آثار انقلابی و دفاع مقدسی بسازند صرف کنند.

وی در گفتگو با خبرنگار سینماپرسی افزود: یکی از ارگانیک ترین و اساسی ترین هسته های مرکزی سینمای ملی ایران تولید فیلم های انقلابی و دفاع مقدس است. ساختن این نوع آثار محدوده زمانی خاص و تاریخ مشخص ندارد از آنجا که مفاهیم و ارزش های انقلابی و دفاع مقدس با سلول های زندگی اجتماعی جامعه درآمیخته است بازگویی و بازسازی آثاری که ضمن وفاداری به ارزش ها، تداعی کننده رخدادهای این ۲ پدیده جهان معاصر هستند می تواند در تمام دوران ها و عصرها مخاطب داشته باشد از همین رو تولید آثار خوب و استاندارد بامحتوا و منطبق با آیین ها و فرهنگ و آداب اجتماعی به ویژه برای یادمانده ها و علاقمندان پیگیر و کم اطلاع از آن دوران در قالب فیلم و سینما یک ضرورت ملی و تاریخی است.

این منتقد سینما ادامه داد: نسل جوان به دلیل نبودن در مقاطع جنگ و انقلاب و شنیده های متناقض داخلی و خارجی نیازمند آگاهی درست و کامل از آن برهه ها است لذا باید و همچنان این گونه آثار ساخته شود با توجه به اینکه ایران امروز و سراسر منطقه جهان اسلام با انواع هجمه ها روبرو است ضرورت ساخت آثار ارزشی و مقاومتی بیش از گذشته رخ می نماید از همین رو بر جشنواره ای چون مقاومت واجب است تا با گشایش مرزها و حمایت مادی و معنوی از سینماگران کشور زمینه تولید آثار خوب مقاومتی را برای جامعه و حتی صدور به آن سوی مرزها تدارک ببیند.

آذین در بخش دیگری از این گفتگو خاطرنشان کرد: امروزه اغلب فیلم هایی که درسینمای  ایران ساخته می شوند فاقد عمق  غنای محتوایی هستند و با توجه به حمایت هایی که از طریق برخی از مدیران کارنابلد صورت می‌گیرد عمدتا فیلم هایی که با مضامین اجتماعی ساخته می شوند از نظر محتوا مغایر ارزش های اجتماعی هستند اما از نظر فرم و ساختار مسیری را طی کرده اند که به تعبیر فیلمسازانشان  به سینمای شخصی و مؤلف ختم خواهد شد. که همین مورد هم تنها در حد حرف و شعار است ودر سینمای ما مصداق ندارد و خود این فیلمسازان نیز به درستی نمی‌دانند که می خواهند چه کار کنند.

وی در خاتمه این گفتگو افزود: ما در سینمای ایران به چنین فیلم هایی نیاز نداریم و باید به این تفکر جامع و واحد دست پیدا کنیم که سینمای مقاومت و دفاع مقدس می تواند نجات دهنده فرهنگ و هنر کشور باشد و ارزش های والای انقلابی و اسلامی ما را که به خاطر آن جانفشانی های زیادی تاکنون صورت گرفته است به درستی به همه جهانیان بشناساند.

نظرات

  • نصیری ۱۳۹۵/۰۷/۰۲ - ۱۲:۵۴
    0 0
    دولت و مدیریت فرهنگ وهنر وسینما با آنکه دست از یقه سینما برنداشته اما همواره برای آن بی مهری بی توجهی ومهمتر از همه با آن بیگانه بوده ونوعی دشمنی هم داشته است اغلب مدیران فرهنگی تماما آدمای سیاسی هستندوفقط براساس فرصت ناشی از ریسک وخطر فرهنگ وهنر وسینما را اداره می کنند ودر آینده تاثیر بسیار مخرب تر از مجموعه اقدامات معاندین نظام در مردم ایجاد خواهد کرد که شواهد امروزی آن حذف هنرمندان ارزشی سردر گمی وبی اتگیزه گی فراگیر جامعه است به در حوزه فرهنگ وهنر وسینما است

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.