یکشنبه ۲۱ آذر ۱۳۹۵ - ۱۰:۲۷

فیلمسازان و جشنواره ویدیویی «یاس»/۴

محقق: جشنواره فیلم یاس و موسسه رسانه های تصویری هر دو ناکارآمد هستند/ بودجه ها باید در راستای تولید به کار گرفته شوند

 سیدهادی محقق*

سینماپرس: سیدهادی محقق کارگردان سینما در آستانه برگزاری چهارمین جشنواره فیلم های ویدیویی یاس گفت: جشنواره فیلم یاس و موسسه رسانه های تصویری هر دو ناکارآمد هستند و بهتر است که بساط شان برچیده شده و نام و نشانی از آن ها نباشد.

کارگردان فیلم سینمایی «ممیرو» در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: متأسفانه آنچه ما طی این سال ها در موسسه رسانه های تصویری شاهد بودیم این است که باندبازی و رابطه در این موسسه حرف اصلی را می زند و هیچ نوع قانون مدونی برای ساخت و عرضه فیلم ها وجود ندارد.

وی ادامه داد: از سوی دیگر امروزه با دیجیتالی شدن سینما دیگر تفکیک میان فیلم های سینمایی و ویدیویی مفهوم خود را از دست داده و ما نباید هیچ گونه تفاوتی بین این دو قائل باشیم؛ هر فیلمی که می تواند روی پرده سینما اکران شود سینمایی است و اصلاً دیگر مفهوم آثار ویدیویی مطلقاً از بین رفته است.

محقق سپس با بیان اینکه مسئولان سینمایی تنها بودجه بیت المال را هدر می دهند اظهار داشت: بودجه های هنگفت که صرف تفریح برخی افراد می شود باید در راستای تولید به کار گرفته شوند؛ من نمی دانم با کدامین دلیل و منطق برای چند روز متوالی تعداد کثیری از خبرنگاران و هنرمندان و مسئولان به رامسر برده می شوند و در آنجا تفریح و گردش می کنند و اصلاً هم نام و نشانی از فیلم و جشنواره دیده نمی شود؟

این فیلمساز خاطرنشان کرد: جشنواره هایی نظیر جشنواره فیلم یاس تنها رمق سینمای ایران را می گیرند؛ این در حالی است که اگر مسئولان تدبیر داشتند به فکر پر کردن بیلان های کاری شان به شکلی زائد نبودند باید بودجه های هنگفت برگزاری این جشنواره ها صرف تولید آثار متعدد می شد تا تعداد کثیری از اهالی سینما که به دلیل سیاست های غلط و بی تدبیری ها خانه نشین هستند بتوانند جایی برای حضور و کار داشته باشند.

کارگردان فیلم سینمایی «او خوب سنگ می زند» تصریح کرد: متأسفانه مدیران سینمایی می خواهند خود را دلسوز سینما نشان دهند و اینطور عنوان کنند که ما حواس مان به همه بخش های سینما هست! اما در واقع چنین مسأله ای صحت ندارد و بنده معتقدم که آن ها اصلاً تکلیف شان با شخص خودشان هم مشخص نیست!

وی تأکید کرد: راه اندازی جنجال های بیهوده و برگزاری های جشنواره های پوچ و خرج کردن بودجه های هنگفت هنر نیست؛ زمانی که استعدادها در سینمای ایران در حال نابود شدن هستند، زمانی که فیلمسازانی مانند احسان عبدی پور رسماً نادیده گرفته می شوند، زمانی که باند و مافیا حرف اصلی را در سینما می زند ما دیگر نمی توانیم هیچ امیدی به بهبود و  ارتقای سینمای کشور داشته باشیم.

محقق در خاتمه این گفتگو اظهار داشت: متأسفم که باید این نکته را عنوان نمایم که جشنواره هایی مانند یاس، نهادهایی مانند موسسه رسانه های تصویری و مدیران سینمای کشور نه تنها معضلی از سینما را حل نمی کنند که مرتب در حال به وجود آوردن معضلات جدید در سینما هستند؛ خانه سینما هم مانند این ها است؛ ای کاش خانه سینما همچنان بسته بود چرا که این نهاد به اصطلاح صنفی هیچ کارکردی برای اعضای خود ندارد و تنها برای این دائر است که امتیازهای سردمدارانش از بین نرود!

مصاحبه : سیدرضا منتظری

اخبار مرتبط

نظرات

  • ۱۳۹۵/۰۹/۲۲ - ۰۸:۵۴
    0 0
    آقای ایوبی به حرف مردم گوش نمی کنید به حرف فیلمسازان تان گوش کنید جممع کنید این بساط ریخت و پاش را . چه می شه با این جشنواره بی اثر کرد؟ خبر دارید چه حیف و میل ها دارد می شود !؟ می دانم که ... جزو حلقه شماست و هر جا باشید ایشان هم خواهند بود و از اسرار شما مطلع اند اما بدانید که این ماجرا ختم به خیر نخواهد شد. به مدیران تان نگاه کنید آقا

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.