یکشنبه ۲۸ آذر ۱۳۹۵ - ۱۱:۳۴

نظرات سینماگران در رابطه با فیلم های ویدئویی؛

ضرورت ایجاد انگیزه تولید، حمایت از فیلمسازان خلاق و جوان و ارتقاء سطح آثار ویدئویی/ انتقاد به تبدیل شدن جشنواره یاس به شوی گردشگری و هدررفتن بودجه‌هایی که می‌تواند صرف تولید شود!

جمع بندی جشنواره یاس

سینماپرس: تعدادی از سینماگران فعال حوزه تولید آثار ویدیویی و تلویزیونی نقطه نظرات خود را در زمینه آثار این حوزه و عملکرد دولت، به مخصوص موسسه رسانه های تصویری و جشنواره یاس بیان کردند؛ نقطه نظراتی که توجه مدیران را به حمایت از تولید و کیفی گرایی آثار ویدیویی جلب می کند و تأکید دارد بهتر است هزینه کلان برگزاری جشنواره بهتر مدیریت شود.

به گزارش خبرنگار سینماپرس شبکه نمایش خانگی محلی برای عرضه فیلم‌ها، سریال‌ها، مسابقات و برنامه‌های ترکیبی است که می‌تواند فرصت خوبی برای عرضه محصولات هنری به مردم باشد ولی در ایران از این فرصت به خوبی استفاده نشده است.

امسال چهارمین دوره جشنواره فیلم های ویدیویی «یاس» با همت موسسه رسانه های تصویری به عنوان متولی دولتی حوزه آثار ویدیویی در کشور برگزار شد که واکنش های منفی سینماگران را بر عهده داشت. سینماگران با بیان اینکه روند تولید آثار ویدیویی متوقف شده و از این حوزه حمایتی نمی شود، دلیل برگزاری این جشنواره را زیر سوال بردند و خواستار توجه جدی مسئولان سینمایی به روند تولید و توزیع و پخش این فیلم ها شدند.

در همین رابطه تنی چند از سینماگران فعال در حوزه تولید آثار ویدیویی و تلویزیونی آقایان: بهرنگ توفیقی، پیمان حقانی، داریوش غذبانی، سیدهادی محقق، علی مهام، حسن هدایت، مرتضی آتش زمزم، جواد مزدآبادی و مسعود نوابی با ما به گفتگو نشستند که ماحصل آن برای اطلاع بیشتر مخاطبان گرامی در ذیل نقل شده است.

توفیقی: جشنواره فیلم یاس هیچ انگیزه ای برای تولید در فیلمسازان ایجاد نمی کند/ سیستم تولید آثار ویدیویی در کشور ما مشکلات زیادی دارد

بهرنگ توفیقی کارگردان فیلم های ویدیویی گفت: جشنواره فیلم یاس هیچ انگیزه ای برای تولید در فیلمسازان ایجاد نمی کند و نتوانسته باعث رشد تولیدات آثار ویدیویی در کشور گردد و از این رو این جشنواره نیاز به بازنگری جدی و اساسی از سوی دست اندکاران برگزاری اش دارد. اساساً اینکه برای آثار ویدیویی جشنواره ای مستقل برگزار می شود نکته بسیار خوبی است اما ما باید به این مسأله واقف باشیم که هر جشنواره ای که در کشور برگزار می شود باید مفید و کارآمد باشد نه اینکه صرفاً برگزارکنندگان آن بخواهند جایی را به این نوع آثار اختصاص دهند و توجهی به روند تولیدات آن نداشته باشند.

حقانی: پول های کلانی صرف برگزاری جشنواره یاس می شود اما هیچ حمایتی از فیلمسازان جوان این حوزه صورت نمی گیرد

پیمان حقانی کارگردان سینما گفت: پول های کلانی صرف برگزاری جشنواره یاس می شود اما هیچ حمایتی از فیلمسازان جوان این حوزه صورت نمی گیرد از این رو معتقدم جشنواره فیلم یاس برای فیلمسازان جوان آثار ویدیویی خالی از هرگونه اهمیتی است. بنده سال گذشته جایزه ویژه هیأت داوران را از این جشنواره گرفتم اما اکنون مدت یک سال است که مسئولان موسسه رسانه های تصویری که متولی اصلی حمایت از تولید و پخش آثار ویدیویی هستند هیچ گونه اقدامی برای خرید این فیلم نمی کنند و این در حالی است که فیلم من توانست تحسین بسیاری از منتقدان و مخاطبان جدی سینما را برانگیزد. جشنواره فیلم یاس زمانی می تواند مهم باشد که از برگزیدگان آن حمایت شود در غیر این صورت صرف برگزاری یک جشنواره هیچ اهمیتی ندارد و قطعاً فقط می تواند بودجه های سینما را به هدر بدهد؛ ما فیلمسازان به خصوص فیلمسازان جوان به جشنواره نیازی نداریم و آنچه نیاز داریم حمایت است و بس!

غذبانی: صرف بودجه های هنگفت برای برگزاری جشنواره یاس و پشت در ماندن بسیاری از فیلمسازان برای تولید آثارشان درست نیست

داریوش غذبانی نیز در این باره اظهار داشت: صرف بودجه های هنگفت برای برگزاری جشنواره یاس و پشت در ماندن بسیاری از فیلمسازان برای تولید آثارشان درست نیست؛ آنچه باید در اولویت مدیران سینمایی قرار گیرد این است که در ابتدا بازار عرضه برای آثار ویدیویی در نظر بگیرند و سپس اقدام به تولید آثار کنند و در نهایت برای آن آثار جشنواره برپا کنند. وقتی که محلی برای عرضه آثار ویدیویی وجود ندارد و بسیاری از فیلمسازان هم نمی توانند فیلمنامه های خود را به تولید برسانند برگزاری جشنواره یاس کار چندان درستی به نظر نمی رسد.

محقق: جشنواره فیلم یاس و موسسه رسانه های تصویری هر دو ناکارآمد هستند/ بودجه ها باید در راستای تولید به کار گرفته شوند

سیدهادی محقق کارگردان سینما نیز در این باره گفت: جشنواره فیلم یاس و موسسه رسانه های تصویری هر دو ناکارآمد هستند و بهتر است که بساط شان برچیده شده و نام و نشانی از آن ها نباشد. متأسفانه آنچه ما طی این سال ها در موسسه رسانه های تصویری شاهد بودیم این است که باندبازی و رابطه در این موسسه حرف اصلی را می زند و هیچ نوع قانون مدونی برای ساخت و عرضه فیلم ها وجود ندارد؛ البته این مسأله چندان جای تعجب هم ندارد چرا که وقتی در مهمترین جشنواره سینمایی کشور یعنی جشنواره فیلم فجر مافیاها آنقدر قدرتمند هستند که جوایز را خرید و فروش و رد و بدل می کنند دیگر نمی توان انتظار داشت که اتفاق شایسته ای رخ بدهد.

مهام: جشنواره یاس سینمایی نیست جشنواره ای گردشگری است!/ باید تعریف استاندارد و درستی از ساختار فیلم های ویدیویی ارائه دهیم

علی مهام نیز در این باره گفت: جشنواره یاس سینمایی نیست جشنواره ای گردشگری است که عده ای از مدیران و سینماگران نزدیک شان دور یکدیگر جمع می شوند و بودجه های هنگفت صرف می کنند و به مازندران گردی می پردازند و اصلاً هم نام و نشانی از فیلم و سینما در آن دیده نمی شود و دریا و ساحل و رستوران و تله کابین سواری حرف اول و آخر را می زند! آقایان باید یک بار برای همیشه تکلیف خودشان را با جشنواره یاس و سایر جشنواره های این چنینی که متأسفانه در کشور تعداد کثیری از آن ها را شاهد هستیم روشن کنند؛ این نکته که این نوع جشنواره ها هیچ گونه کارآیی مثبتی برای سینما در پی ندارند مبرهن و آشکار است اما حداقل حالا که بودجه های کلان بیت المال برای برگزاری این جشنواره ها صرف می شود حداقل از تمامی فعالان سینما و رسانه دعوت شود تا در این جشنواره ها حضور داشته باشند و آدم ها را به اصطلاح خود گلچین نکنند!

هدایت: جشنواره فیلم یاس یک «شو»ی بزرگ است/ با دیجیتالی شدن سینما دیگر عنوان فیلم های ویدیویی اشتباه است

حسن هدایت کارگردان سینمای کشور همزمان با برگزاری جشنواره فیلم یاس گفت: جشنواره فیلم یاس یک «شو» ی بزرگ است که جیب های برخی از برگزارکنندگانش را پرپول می کند و به همین دلیل هم برخی مدیران اصرار به برگزاری این جشنواره دارند که نمی تواند هیچ عایدی مثبتی برای سینما در پی داشته باشد. متأسفانه مدیران سینمای کشور تنها دنبال برگزاری «شو» هستند و به اصل هنر و سینما نمی اندیشند و هیچ هدف خاصی هم در پس انجام کارهای شان ندارند و به همین دلیل است که تمامی جشنواره هایی که برگزار می کنند پوچ و زائد و بی محتوا است و دردی از سینما دوا نمی کند!

مزدآبادی: هدف اصلی جشنواره یاس باید حل معضل بیکاری فزاینده سینماگران باشد/ شبکه نمایش خانگی در کشور ما بیمار است

جواد مزدآبادی کارگردان سینما و تلویزیون همزمان با برگزاری جشنواره فیلم یاس گفت: جشنواره فیلم یاس باید هدف اصلی اش را بر حل معضل بیکاری فزاینده سینماگران بگذارد زمانی که بسیاری از فعالان حوزه سینما در بیکاری مفرط به سر می برند و خانه نشین هستند و بعضاً به نان شب محتاج هستند مسئولان موسسه رسانه های تصویری و سازمان سینمایی باید بیش از هر کاری مشکلات زندگی آن ها را برطرف نمایند. متأسفانه اقتصاد سینمای ما و به خصوص حوزه رسانه های تصویری و شبکه نمایش خانگی بسیار ضعیف است و مسئولان هم هیچ گونه تدبیری برای حل این معضل بسیار مهم و اساسی ندارند.

آتش زمزم: موسسه رسانه های تصویری بهتر است به جای برگزاری جشنواره تمامی تلاش خود را برای حمایت از نیروهای خلاق و جوان به کار بندد

مرتضی آتش زمزم کارگردان سینما و تلویزیون همزمان با برگزاری جشنواره فیلم یاس گفت: موسسه رسانه های تصویری بهتر است به جای برگزاری جشنواره تمامی تلاش خود را برای حمایت از نیروهای خلاق و جوان به کار بندد چرا که ما در کشورمان بسیاری از جوانان مستعد و خلاق را داریم که جزو آینده سازان سینما محسوب می شوند اما جای کاری برای آن ها وجود ندارد و نهادهایی مانند موسسه رسانه های تصویری باید از آن ها حمایت کنند. متأسفانه مسئولان سینمایی و به خصوص موسسه رسانه های تصویری چندان اهمیتی به فیلمسازان خلاق و جوان نمی دهند و این نوع روابط شان با افراد است که تعیین کننده میزان حمایت شان از یک اثر می گردد؛ به عنوان نمونه من شخصاً شاهد بوده ام که این موسسه یک فیلم بسیار خلاقانه را از یک کارگردان جوان و با استعداد تنها به مبلغ ۳۰ میلیون تومان خریداری کرده اما برای یک فیلم تجاری بی ارزش که در گیشه هم شکست خورده و پیش از این بودجه های زیادی را از نهادهای دیگر مانند بنیاد سینمایی فارابی دریافت کرده مبلغ ۴۰۰ میلیون تومان پرداخت کرده است.

نوابی: جشنواره فیلم یاس باید سطح فیلمسازی در حوزه آثار ویدیویی را ارتقا دهد

مسعود نوابی کارگردان سینما و تلویزیون همزمان با برگزاری جشنواره فیلم یاس گفت: این جشنواره باید سطح فیلمسازی در حوزه آثار ویدیویی را ارتقا دهد و صرف اینکه مسئولان تنها بخواهند چند روزی جشنواره ای برگزار کنند و در طول سال توجهی به روند تولید و پخش این آثار نداشته باشند کار درستی نیست. متأسفانه طی سال های اخیر ما به شدت شاهد تولید فیلم های بسیار نازل و سطح پایین در شبکه نمایش خانگی بودیم که باعث شد مخاطب به شدت از تماشای این آثار آزرده خاطر و دلزده شود و دیگر رغبتش را برای خرید این قبیل آثار از دست بدهد.

اخبار مرتبط

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.