برنده یاس زرین بهترین کارگردانی برای فیلم «سوختن» در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: اساساً اینکه برای آثار ویدیویی جشنواره ای مستقل برگزار می شود نکته بسیار خوبی است اما ما باید به این مسأله واقف باشیم که هر جشنواره ای که در کشور برگزار می شود باید مفید و کارآمد باشد نه اینکه صرفاً برگزارکنندگان آن بخواهند جایی را به این نوع آثار اختصاص دهند و توجهی به روند تولیدات آن نداشته باشند.
وی خاطرنشان کرد: متأسفانه سیستم تولید آثار ویدیویی در کشور ما مشکلات زیادی دارد و تاکنون کسی در پی برطرف کردن مشکلات عدیده این سیستم غلط برنیامده و نیاز است که هرچه سریعتر تدبیری جدی و اساسی برای برطرف کردن مشکلات زیاد این عرصه به خصوص در زمینه تولید و پخش و توزیع اندیشه شود.
توفیقی سپس با بیان اینکه علاوه بر موسسه رسانه های تصویری که در سینما وظیفه حمایت و گسترش سینمای ویدیویی را بر عهده دارد اما نتوانسته در این زمینه گام مثبتی بردارد تلویزیون هم ضربات زیادی را به آثار ویدیویی وارد ساخته اظهار داشت: متأسفانه تله فیلم هایی که برای تلویزیون تولید می شدند و اتفاقاً مخاطبان انبوهی هم داشتند به واسطه سیاست های غلط مدیران تلویزیون به طور کلی نابود شد که این امر ضربه جبران ناپذیری را به سیستم تولید آثار ویدیویی وارد ساخت.
کارگردان سریال تلویزیونی «پشت بام تهران» تأکید کرد: تله فیلم هایی که برای تلویزیون تولید می شدند محاسن بسیار زیادی داشتند و باعث می شدند تا مخاطبان وقتی شبکه های تلویزیونی را باز می کنند با تنوع در برنامه ها روبرو باشند و در واقع تله فیلم ها باعث می شدند تا سلیقه های مختلف جذب تولیدات رسانه ملی شوند.
این فیلمساز در بخش دیگری از این گفتگو تصریح کرد: شاید یکی از دلایل اصلی که روند تولیدات آثار ویدیویی در تلویزیون برچیده شد این بود که این نوع سینما برای فیلمسازان آزمونی برای فیلمسازی محسوب می شد در صورتی که فیلمسازانی که فیلم های ویدیویی می سازند باید بر این اندیشه باشند که اثری سینمایی را کارگردانی می کنند تا فیلم شان دچار کمبود و کاستی نشود و بنده شخصاً یکی از فیلمسازانی بودم که هرگاه تله فیلم ساخته ام با اندیشه یک اثر سینمایی آن را کارگردانی کردم و برای آن وقت گذاشته ام.
وی در خاتمه این گفتگو افزود: انتخاب کارگردان برای ساخت فیلم های ویدئویی باید با دقت نظر بالا و حساسیت همراه باشد و از سوی دیگر موسسه رسانه های تصویری که متولی اصلی فیلم های ویدیویی است نباید تنها به برگزاری جشنواره فیلم یاس بسنده کند و باید کاری کند تا در ابتدا این فیلم ها رونق بگیرند و سپس فکری برای برگزاری شان صورت پذیرد.
مصاحبه : سیدرضا منتظری
ارسال نظر