پنجشنبه ۲۰ آبان ۱۳۹۵ - ۱۰:۱۳

نمایشگاه مطبوعات و سینماگران؛

آذین: سینمای کشور ما در راه ترویج اهداف انقلاب اسلامی به شدت کم کار و ناموفق بوده است

جبار آذین

سینماپرس: جبار آذین منتقد و مدرس سینمای کشور گفت: متأسفانه سینمای کشور ما در راه ترویج اهداف انقلاب اسلامی به شدت کم کار و ناموفق بوده است و به همین دلیل است که ما طی تمامی این سال ها به تعداد انگشتان یک دست هم فیلم های خوب و ارزشمند انقلابی نداریم.

وی در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: زمانی که صحبت از فرهنگ و هنر انقلاب می شود محصول دستاوردهای یک حرکت بزرگ اجتماعی در ذهن متبادر می گردد؛ انقلاب اسلامی ما دستاوردهای ارزشی و تحولات اساسی در جامعه ایجاد کرده و بسیاری از دستاوردهای ارزشی آن در جهان بی سابقه است و طبیعی است وقتی انقلابی با مفاهیم ارزشی و دینی رخ می دهد و جامعه به خاطر این ارزش ها انقلاب کرده باید شروع به بازتاب ارزش های انقلاب در همه بخش ها شود و به خصوص سیاست و فرهنگ باید از آن بسیار تأثیر بگیرند.

آذین ادامه داد: چنانچه یک حرکت اجتماعی فرهنگی با حرکت انقلاب همسو نباشد و انتقال دهنده ارزش های انقلاب نباشد این حرکت ها و برخوردها انقلابی نیست و یک اثر فرهنگی و هنری و سینمایی باید اثری باشد ضمن وفاداری به ارزش های انقلاب نمایشگر تحولات انقلابی در جامعه باشد. فیلم و سریال باید فرهنگ انقلابی را مستتر داشته باشد و به بیان تصویر زندگی مردم باشد.

این منتقد سینما با بیان اینکه آثار سینمایی و تلویزیونی ما باید برگرفته از آموزه ها و مفاهیم اسلامی و انقلابی باشد اظهار داشت: مردم ما اهل تدین هستند و می خواهند که از ارزش هایی که سال ها برای آن جنگیده اند و خون داده اند پاسداری شود؛ اما متأسفانه ما شاهد آن هستیم که پارامترها و معیاریهایی که باید در تمامی بخش ها لحاظ شود صورت نگرفته و به خصوص در حوزه فرهنگ و هنر بالعکس آن را شاهد هستیم.

وی تأکید کرد: متأسفانه ما شاهد فیلم هایی هستیم که از جریان اصلی انقلاب دور افتاده اند و باعث ایجاد تنش و چالش در انقلاب شده اند و بعضاً برخوردهای ضد انقلابی داشته اند با فرهنگ انقلابی؛ این مسأله برای جمهوری اسلامی ایران بسیار بد است؛ سینمای ما در راه انقلاب به شدت کم کار و ناموفق بوده است؛ ما به تعداد انگشتان یک دست هم فیلم انقلابی خوب نداریم؛ طی این سال ها فیلم های شبه انقلابی داشته ایم اما فیلم انقلابی نداشته ایم و این بسیار بد است. متأسفم که مسئولان فرهنگی جمهوری اسلامی فیلم انقلابی نمی سازند و از هنرمندان دغدغه مند این حوزه حمایت نمی کنند و بالعکس آثاری که بی احترامی به فرهنگ و جامعه دارند مورد توجه آن ها است.

آذین تصریح کرد: من بسیار افسوس می خورم از اینکه در جشنواره فیلم فجر که جشن دستاورد انقلاب در حوزه سینما است فیلم هایی حضور پیدا می کنند و جایزه می گیرند که با انقلاب اسلامی و آرمان های آن دچار زاویه هستند؛ مفهوم هنر انقلاب در عرصه فرهنگ و هنر ما فراموش شده که مسبب اصلی آن مدیران فرهنگی هستند؛ در حالی که در تمامی دنیا ایران ستیزی و اسلام هراسی باب شده است و ارزش های اسلامی و انقلابی ما را زیر سوأل می برند اما ما توجهی به این وقایع نداریم و این در حالی است که باید از طریق فرهنگ و هنر با غربی ها به مقابله بپردازیم تا هم جامعه ما شناخت پیدا کند و هم غربی ها بدانند که نمی توانند با ما مقابله کنند.

وی در خاتمه این گفتگو خاطرنشان کرد: تلویزیون اما کمی بیشتر از سینما به انقلاب اسلامی وفادار بوده است و خوشبختانه ما حداقل شاهد آن هستیم که در تلویزیون برنامه هایی مرتبط با مفاهیم و ارزش های اسلامی و انقلابی تولید و پخش می شود که امیدوارم این رویه در سینمای کشور ما که پیروی سینمای غرب شده است نیز باب شود؛ قطعاً حضور مدیرانی دغدغه مند و اسلام دوست و اسلام شناس در سینما می تواند مروج این نوع تفکر و دیدگاه در سینما گردد.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.