کارگردان فیلم سینمایی «چهل سالگی» در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: اگر سینماگران در انتخاب آثار جشنواره فیلم فجر دخالتی نداشته باشند ما شاهد کاهش مشکلات متعدد در روند برگزاری بخش اصلی جشنواره خواهیم بود چرا که هیچ توصیه و دوستی و خواهشی نمی تواند باعث شود تا نظرات آن ها تغییر کند و همین امر از اعتراضات سینماگرانی را که فیلم های شان به جشنواره راه پیدا نمی کند خواهد کاست.
وی ادامه داد: زمانی که نگاهی به روند برگزاری جشنواره های مطرح و معتبر فیلم در دنیا می اندازیم متوجه می شویم چنین روش غلطی که در کشور ما مرسوم شده در آن ها رواج ندارد؛ در هیچ یک از کشورهای دنیا کمیته انتخاب آثار سینمایی آشکار نیستند و به هیچ عنوان قبل از برگزاری جشنواره اسامی آن ها منتشر نمی شود و آن ها حق هیچ گونه اظهار نظری در رابطه با فیلم هایی که دیده اند را ندارند.
رئیسیان خاطرنشان کرد: کمیته های انتخاب در جشنواره های معتبر دنیا بر اساس سیاست گذاری های جشنواره ها و دبیر جشنواره و بدون اینکه دخالتی در کار داوران داشته باشند فیلم ها را انتخاب می کنند اما در ایران ما شاهد روند معکوس هستیم به طوری که سال گذشته در اوج ناباوری دیدیم که اعضای هیأت انتخاب جشنواره فیلم فجر حتی خط و ربط جوایز فیلم ها را نیز معلوم کردند و با اظهارنظرهای خود اعلام کردند که کدام یک از فیلم ها مهم هستند و با این کارشان آرای هیأت داوران را خنثی نمودند.
برنده جایزه ویژه هیأت داوران از جشنواره فجر برای تهیه کنندگی فیلم «بانوی اردیبهشت» تأکید کرد: اعضای هیأت انتخاب جشنواره فیلم فجر باید بستری را فراهم نمایند تا فیلم هایی که با استانداردهای هنری و سیاسی سینمای ایران مطابقت دارد وارد جشنواره شود و خروجی نهایی اینکه چه فیلمی برگزیده است را بر عهده هیأت داوران بگذارند و قطعاً مهمترین اتفاق خروجی هیأت داوران است.
کارگردان فیلم سینمایی «دوران عاشقی» تصریح کرد: جشنواره فیلم فجر نیاز به تحولی جدی و بنیادین دارد و الآن دیر شده است تا دست اندرکاران برگزار کننده این جشنواره بتوانند در آن تحول به وجود آورند البته این در حالی بود که سینماگران انتظار داشتند با توجه به اشتباهات فاحشی که روند رأی گیری هیأت انتخاب و آرای داوران جشنواره سی و چهارم به وجود آمد ما شاهد تحولی شگرف در این دوره باشیم اما محافظه کاری جشنواره همیشه باعث می شود تا جلوی تحولات درست گرفته شود.
این کارگردان سینمای کشور در بخش دیگری از این گفتگو در پاسخ به این سوأل که برخی اوقات شنیده می شود اعضای هیأت انتخاب جشنواره فیلم فجر نام فیلمسازان برایشان مهمتر از کیفیت فیلم ها است و آیا این روند صحیح است یا خیر اظهار داشت: در کشورهای توسعه یافته همیشه در بخش مسابقه اصلی ما شاهد آن هستیم که ترکیبی از سینماگران نوگرا به همراه سینماگران صاحب نام حضور دارند و قطعاً این روند بد نیست که ما در سینمای ایران نیز شاهد این قضیه باشیم.
وی ادامه داد: قطعاً افراد صاحب نام باید در جشنواره حضور داشته باشند چرا که این مردم و منتقدان و داوران هستند که باید ارزیابی کنند که فیلم های آن ها خوب است یا خیر و اینکه از قبل ما بخواهیم مانع ورود افراد صاحب نام به جشنواره شویم کاری غلط است؛ اگر در سال های اخیر ما شاهد آن بوده ایم که برخی فیلم ها چه از افراد باتجربه و چه از جوانان نتوانسته نظر مردم و هیأت داوران را جلب کند دلیل نمی شود که مانع حضور آن فیلمساز در دور جدید جشنواره شویم و بهتر است اعتراضات خود را به شکل متمدنانه تری ابراز کنیم نه آنطور که همه ساله در برج میلاد شاهد هستیم که بسیار زشت و زننده است.
رئیسیان در خاتمه این گفتگو ابراز داشت: در هر صورت جشنواره فیلم فجر نیاز به سیاست گذاری مشخص و ثابت دارد؛ جشنواره اگر می خواهد به سمت ساز و کار جدید برود باید موانع را از سر راه بردارد و سیاست گذاری های آن روشن باشد و همه ساله ما شاهد تغییر و تحول در نحوه برگزاری اش نباشیم و همینطور دبیر معینی برای یک دوره چند ساله برای آن تعیین شود تا بتواند همه ساله به بهترین شکل ممکن جشنواره را بر اساس تجربیات قبلی خود برگزار کند.
ارسال نظر