تهیه کننده فیلم سینمایی «ارغوان» در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: جشنواره ای که در آن روابط جای ضوابط را گرفته است و باندبازی و لابی گری در آن حرف اول و آخر را می زند جشنواره نیست و محفلی است برای اینکه برخی از نزدیکان مدیران در هر دولتی بتوانند از آن جایزه بگیرند.
وی ادامه داد: برای بنده بعد از سال ها حضور در سینما مسجل شده است که با بسیاری از تهیه کنندگان و کارگردانان پیش از آنکه هیأت انتخاب اسامی آثار حاضر در جشنواره را اعلام نمایند تماس گرفته می شود و به آن ها اعلام می شود که فیلم شما قطعاً در جشنواره حضور دارد؛ برای مراسم پایانی و اهدای جوایز نیز همین رویه وجود دارد و این اتفاق ضربات زیادی را به سینمای ما وارد ساخته است.
دل آگاه سپس با بیان اینکه امسال ما در بدترین شرایط شاهد این بودیم که برخی از رسانه ها به واسطه گفتگو با عوامل فیلم ها قبل از آنکه هیأت انتخاب اسامی آثار پذیرفته شده در جشنواره را اعلام کنند از حضور قطعی آن فیلم ها در جشنواره خبر می دادند اظهار داشت: در کدامیک از جشنواره های معتبر فیلم در سطح دنیا چنین اتفاق زشتی می افتد که ما در جشنواره فیلم فجر شاهد آن هستیم؟؛ آیا نمونه این اتفاقات را می توانیم در جشنواره ها و جشن هایی مانند «اسکار»، «برلین» و یا «کن» شاهد باشیم؟
تهیه کننده فیلم سینمایی «یه دزدی عاشقانه» تأکید کرد: آیا هیأت انتخاب نباید متشکل از افرادی مورد اطمینان باشد تا اخبار داخلی جشنواره را رسانه ای نکنند؟؛ بنده معتقدم تمامی این اتفاقات به دلیل آن است که سیستم نظارتی و مدیریتی درستی در سینما و جشنواره فجر حاکم نیست.
این تهیه کننده سینما خاطرنشان کرد: یکی دیگر از اتفاقات عجیب و غیرقابل باوری که ما امسال شاهد آن بودیم این است که در زمانی که اعضای هیأت انتخاب مشغول بازبینی آثار بودند بسیاری از فیلم ها در مرحله فیلمبرداری و یا در خوش بینانه ترین حالت ممکن در مرحله تدوین و صداگذاری به سر می بردند و نسخه کاملی از آن ها برای اعضای هیأت انتخاب به نمایش درنیامده بود اما به برخی از آن ها از قبل قول حضور در جشنواره داده شده بود.
تهیه کننده فیلم مستند «ابراهیم در آتش» تصریح کرد: همانطور که پیش از این اشاره کردم سینمای ما در تمامی عرصه ها سینمای «لابی» است و اگر فیلمساز و سینماگری جزو باند و لابی نباشد برای همیشه بازنده است و از صحنه رقابت کنار گذاشته می شود؛ موفقیت در سینمای ما مرهون حضور در مهمانی ها و ارتباط بسیار ویژه و خصوصی و نزدیک با مدیران سینمایی است و اگر سینماگری نخواهد در این بده بستان ها حضور داشته باشد نه تنها از جشنواره فیلم فجر که از سینمای ایران کنار گذاشته می شود.
دل آگاه در خاتمه این گفتگو ضمن ابراز خوشحالی از حذف بخش «نگاه نو» در سی و پنجمین جشنواره فیلم فجر گفت: بخش نگاه نو در جشنواره فیلم فجر معنا نداشت؛ ما در جشنواره فیلم کن شاهد حضور بخشی با این عنوان هستیم که به فرم فیلم ها اهمیت می دهد اما ما سینماگران فیلم اولی را در این بخش راه می دادیم و این باعث می شد تا فرصت حضور از فیلمسازان حرفه ای گرفته شود؛ امیدوارم به زودی شاهد حذف بخش هنر و تجربه نیز از جشنواره فیلم فجر باشیم تا به حداقل استانداردهای بین المللی برای برگزاری جشنواره دست یابیم.
ارسال نظر