چهارشنبه ۱۵ دی ۱۳۹۵ - ۱۰:۱۵

گفت و گوی سینماپرس با صدابردار «چراغ های ناتمام»؛

«چراغ های ناتمام»؛ فیلم دفاع مقدسی با تلفیقی از خیال و واقعیت/ نیاز به شکل متفاوتی از صدابرداری بود

چراغ های ناتمام

سینماپرس: تهرانی در پاسخ به این که با توجه به تنوع لوکیشن ها و فضاهای شلوغ در فیلم چگونه توانست به صدایی مطلوب برای فیلم دست یابد، عنوان کرد: «با توجه به این که بخشی از فیلم در گذشته می گذرد و از طریق خیال با واقعیت عجین می شود از این بابت نیاز به شکل متفاوتی از صدابرداری بود.

رضا تهرانی مدیر صدابرداری فیلم سینمایی «چراغ های ناتمام» در گفتگو با خبرنگار سینماپرس همکاری در این فیلم را مطلوب دانست. وی درباره شرایط همکاری با این پروژه افزود: «من از طریق آقای اشکانی که از گذشته با هم همکاری داشتیم به مجموعه «چراغ های ناتمام» اضافه شدم و در ادامه با دوستان این پروژه آشنا شده و با آقای امینی تهیه کننده فیلم برای همکاری صحبت کردم. برای آشنایی با اثر هم فیلمنامه را مطالعه کردم تا با شرایط و سبک کار آشنا بشوم.»

تهرانی در پاسخ به این که با توجه به تنوع لوکیشن ها و فضاهای شلوغ در فیلم چگونه توانست به صدایی مطلوب برای فیلم دست یابد، عنوان کرد: «با توجه به این که بخشی از فیلم در گذشته می گذرد و از طریق خیال با واقعیت عجین می شود از این بابت نیاز به شکل متفاوتی از صدابرداری بود چرا که جنس و نوع صداهایی که مربوط به دوران گذشته است با امروز تفاوت هایی دارد و نیاز بود این تمایز در کار وجود داشته باشد و سعی کردیم برای سکانس هایی که مربوط به زمان گذشته است چه در آمبیانس به کار رفته و چه استفاده از ابزار مورد نظر تا حد ممکن از جنس امروز نباشد.»

 وی در خصوص وضعیت صدا در آثار ایرانی و چگونگی استفاده از مولفه های صدا در فیلم سینمایی «چراغ های ناتمام» گفت: «معمولا سینمای ایران قابلیت این را ندارد که همه چیز برمبنای دلخواه عوامل پیش برود و طبیعی است که همه فیلم ها محدودیت هایی به لحاظ مالی دارند و ما هم باید براساس امکانات و آن چه در اختیار داریم خودمان را هماهنگ کنیم. مثلا برای تهیه اشیاء و لوازم کار برای فیلمبرداری نیاز به شرایطی متناسب برای جنس کار است و ما باید کاری نکنیم که بار اضافی به دوش تهیه کننده بیفتد چون هزینه ها و شرایط ساخت فیلم در ایران بسیار مشکل است. خوشبختانه در فیلم سینمایی «چراغ های ناتمام» همه چیز مبتنی بر همکاری متقابل بود و سعی کردم براساس ماهیت فیلمنامه و نگاه کارگردان به کار صدابرداری بپردازم.»» رضا تهرانی که سابقه همکاری در پروژه های سینمایی همچون «روزهای زندگی»، «آرایش غلیظ» و «سایه روشن» را دارد درباره شرایط صدابرداری در فیلم سینمایی «چراغ های ناتمام» گفت: «در این کار مشکلی پیش نیامد. البته من تا بخشی که مربوط به کارم بود با پروژه فعالیت کردم و دوستان دیگری در بخش صداگذاری پروژه را ادامه دادند. با توجه به این که فیلم «چراغ های ناتمام» در زمانی طولانی تهیه شد و مراحل بسیاری را طی کرد دیگر امکان این پیش نیامد که با دوستان صداگذار ارتباط برقرار کنم و درگیر پروژه های دیگر شدم.» وی افزود: «یکسری از مواردی که مربوط به صداهای درونی بود را به طور جداگانه ضبط کردیم. 3 نفر از بازیگران فیلم برای ضبط صداهای خود به استودیو جهت ضبط آمدند. ما دیالوگ های زیادی ضبط کردیم تا کارگردان بتواند براساس آن ها انتخاب مورد نظر خود را داشته باشد. بقیه موارد در همان زمان فیلم گرفته شد و سعی کردم از صداهایی استفاده کنم تا گروه صداگذار مشکلی از این بابت نداشته باشد.»

رضا تهرانی درباره ویژگی های صدابرداری فیلم «چراغ های ناتمام» عنوان کرد: «با توجه به این که بخشی از فیلم براساس خیال شخصیت انجام می شد و با توجه به نامه هایی که در اختیار داشت، به وجود می آمد به نظرم انتخاب نریشن برای فیلم درست بود. صدای نریشن می توانست با توجه به همان شخصیت ذهنی باشد و یا از صدای کاراکتر اصلی فیلم استفاده شود که گروه این بخش را در نظر گرفت و مجید صالحی هم این کار را انجام داد و به شکل مناسبی توانست نریشن خود را بیان کند.» این صدابردار درباره همکاری با دیگر عوامل فنی فیلم «چراغ های ناتمام» گفت: «با همکاری کارگردان و عوامل فیلم و مشارکت افراد مرتبط با صدابرداری سعی کردیم ضبط صدا را انجام دهیم. با توجه به این که فیلم در محله های زیادی ضبط شد، همه نوع شرایطی وجود داشت. مثلا در منطقه بازار که منطقه شلوغی است وضعیت به شکلی است که نیاز به هماهنگی برای کنترل و ضبط فیلم و صدا است که خوشبختانه با مشارکت اعضای گروه صدابرداری انجام شد و مشکلی پیش نیامد و تعامل خوبی بین اعضاء وجود داشت.»

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.