جمعه ۱۷ دی ۱۳۹۵ - ۱۴:۵۹

تخریب، فضاسازی غیراخلاقی و فشار با ژست روشنگری

وقتی چند کانال تلگرامی کمر به تخریب اعتبار جشنواره می‌بندند!

آرم فیلم فجر

سینماپرس: علاقمندان چند فیلم که پا را فراتر از قانون گذاشته‌اند و گمان می‌کنند فیلم مورد علاقه‌شان با ممیزی روبرو شود، تلاش می‌کنند تا خود با ایجاد فشار و فضاسازی رسانه‌ای و فشار بر هیأت انتخاب شرایطی را ایجاد کنند تا این هیأت نتوانند آزادانه نظرش را در مورد آن فیلم‌ها بگوید.

به گزارش سینماپرس، فارس نوشت: امروز نتیجه حدود یک ماه بررسی هیأت انتخاب سی و پنجمین جشنواره فیلم فجر اعلام می‌شود تا فیلم‌هایی که قرار است در بخش مسابقه با یکدیگر رقابت کنند مشخص شود.

در این میان اما بازی زشتی که گروهی در چند روز گذشته به راه انداخته‌اند قابل تأمل و تلخ است. گروهی با استفاده از چند کانال و گروه تلگرامی و متاسفانه بعضی سایت‌ها و با استناد به حدس و گمان و شنیده‌ها چند روزی است که از ممیزی یا ممانعت از حضور و ... در مورد چند فیلم سینمایی یا اعلام فیلم‌های منتخبشان می‌گویند.

نقشه کاملا روشن و مشخص است. علاقمندان چند فیلمی که به هر دلیلی در بعضی موارد پا را فراتر از قانون گذاشته‌اند و گمان می‌کنند فیلم مورد علاقه‌شان با ممیزی روبرو شود، تلاش می‌کنند تا خود با ایجاد فشار و فضاسازی رسانه‌ای و فشار بر هیأت انتخاب شرایطی را ایجاد کنند تا این هیأت نتوانند آزادانه نظرش را در مورد آن فیلم‌ها بگوید. متأسفانه این اتفاقات توسط افرادی شکل می‌گیرد که خود مدعی قانون و قانون‌گرایی هستند. افرادی که از فضای آزاد می‌گویند و حرکت‌های پوپولیستی و فضاسازی‌های فرصت‌طلبانه و فشار برای کسب منافع شخصی را بدترین بداخلاقی‌های جوامع مدرن به حساب می‌آورند.

در غیر اینصورت، این حدس و گمان قاعدتاً باید ریشه در صحبت‌های یک شخص مطلع داشته باشد. شخص مطلعی که یا فیلم را دیده است و یا با عوامل بعضی فیلم‌ها در ارتباط بوده و از مشکلات آنها باخبر است.

شخصی که قاعدتاً یا از اعضای هیأت انتخاب است و یا تهیه‌کننده فیلم و از عوامل اصلی آن و یا شخص و گروه سومی که منافعی دارند و می‌خواهند به هر قیمتی بخش‌های نه چندان قانونمند فیلم‌ها دیده نشود و این فیلم‌ها در جمع فیلم‌های منتخب قرار گیرند. در این میان نه منطقی است و نه عقلانی که اعضای هیأت انتخاب بخواهند چنین فضایی برای خود ایجاد و کار خود را سخت کنند و باعث ایجاد فشاری مضاعف بر خود شوند. بعید است هیچ‌کدام از اعضای هیات بخواهند اجازه تصمیم گیری آزادانه را از خود بگیرند.

از سوی دیگر عوامل فیلم‌ها هم عموماً ترجیح می‌دهند که در فضایی آرام فیلم‌هایشان دیده شود و در صورت صلاحدید و در تعامل با مسئولان، اصلاحات لازم بر فیلم‌هایشان صورت گیرند.

اما ظاهرا در این میان گروه سومی وجود دارد که نه از عوامل فیلم‌ها هستند و نه از مسئولان جشنواره. گروهی که تلاش می‌کنند تا با بازی‌های رسانه‌ای و در فضای غیررسمی تلگرام و اینستاگرام و ... بازاری برای خود فراهم کنند تا در این بازار مکاره بتوانند با ترساندن و ترغیب و یا تمجید و با ایجاد فضایی کاذب، برای خود هم اعتبار بخرند و هم از مواهب مالی این فضای ایجاد شده سود ببرند. فضایی که متأسفانه دارد توسط یکی دو کانال و گروه ایجاد می‌شود و چون این حضرات معتقد به هیچ اصل و قید و بند اخلاقی نیستند، با فریبکاری توانسته‌اند حتی در بعضی موارد، جریانات سینمایی را کنترل و هدایت نمایند.

با این اوصاف و با اتفاقاتی که افتاده است، این جماعت محدود در حال تخریب تمام دستاوردهای سینمایی و یا بخش مهمی از آنها هستند. تخریبگری ناجوانمردانه‌ای که شاید دیگر وقتش رسیده باشد که مسئولان سازمان سینمایی در تعامل با مسئولان قضایی فضای مجازی، چاره‌ای بیاندیشند و این گروه را به گونه‌ای از فضای سینما اخراج کنند که دیگر هیچ‌گاه مجال ضربه‌زدن به سینما را نداشته باشند. گروهی که فریبکارانه با نقاب حمایت از سینما و با ژست امروزی بودن و اهل سینما بودن، در حال تخریب سینمایی هستند که این روزها بالاخره توانسته است به آرزوی دیرینه‌اش برسد و مردم را با خود آشتی دهد.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.