چهارشنبه ۶ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۱:۲۸

بررسی مشکلات سینمای ایران/۸

قراچه داغی: فقدان بیمه تأمین اجتماعی و بیمه بیکاری بزرگترین و مهمترین مشکل سینماگران است/ همچنان از داشتن بدیهی ترین امکانات محروم هستیم

سارا قراچه داغی

سینماپرس: سارا قراچه داغی رئیس هیأت مدیره انجمن صنفی طراحان فنی و مجریان صحنه در رابطه با مهمترین مشکلات سینماگران گفت: فقدان بیمه تأمین اجتماعی و بیمه بیکاری بزرگترین و مهمترین مشکل سینماگران است و متأسفانه علیرغم اینکه بارها وعده رفع این معضلات و مشکلات داده شده هنوز ما شاهد آن هستیم که تعداد کثیری از اهالی سینما از داشتن بیمه پایه بی بهره اند.

طراح صحنه فیلم سینمایی «مهریه بی بی» در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: بخش اعظمی از اهالی خانه سینما طی سال های اخیر بیمه تأمین اجتماعی نشده اند و دلیل آن هم اختلاف نظر وزارت ارشاد با وزات رفاه و امور اجتماعی بیان می شود؛ متأسفانه هیچ گونه تدبیر و اقدام خاصی جهت رفع این اختلافات برداشته نشده و همین امر باعث شده تا در صنف طراحان فنی و مجریان صحنه نزدیک بین ۵۰ تا ۶۰ نفر اعضا فاقد بیمه پایه باشند.

وی ادامه داد: بیمه بدیهی ترین مسأله ای است که باید برای اهالی سینمای کشور در نظر گرفته شود اما متأسفانه ما همچنان از داشتن بدیهی ترین امکانات محروم هستیم و امیدوارم هرچه زودتر تدبیری اساسی برای این معضل صورت گیرد.

قراچه داغی سپس با بیان اینکه تأسیس صندوق بیمه بیکاری می تواند روحیه سینماگران کشور را افزایش دهد و آن ها را از یأس و دلمردگی دور سازد اظهار داشت: اغلب سینماگران در طول سال در بیکاری مطلق به سر می برند و باید هرچه زودتر بیمه بیکاری برای اعضای خانه سینما اجرایی شود تا همه اهالی سینما بتوانند از مواهب آن بهره مند شوند.

دستیار صحنه فیلم سینمایی «روبان قرمز» در بخش دیگری از این گفتگو تأکید کرد: سازمان سینمایی باید تهیه کنندگان را موظف به بهره گیری از اعضای خانه سینما کند و اگر این اتفاق رخ دهد ما شاهد تحول جدی و مثبتی در زندگی سینماگران خواهیم بود؛ کارت نظام سینمایی که توسط خانه سینما طراحی و در اختیار اعضای تمامی صنوف سینمایی قرار داده شد باید در جایی کارآیی داشته باشد اما متأسفانه ما شاهد آن هستیم که بعد از گذشت ۲ سال از طراحی کارت نظام سینمایی این کارت نتوانسته تأثیری در زندگی کاری و حرفه ای اهالی سینما داشته باشد.

وی خاطرنشان کرد: تهیه کنندگان به دلیل آنکه می خواهند دستمزدهای کمتری به عوامل فیلم های شان بدهند از افراد فاقد صلاحیت که عضویت خانه سینما را دارا نیستند برای حضور در فیلم های سینمایی دعوت به کار می کنند و همین باعث می شود تا سینماگران حرفه ای بیکار شوند و این وظیفه سازمان سینمایی و وزارت ارشاد است که با تدوین و تصویب قانونی لازم الاجرا تهیه کنندگان را موظف به استفاده از نیروهایی کند که کارت نظام سینمایی را دارا هستند.

قراچه داغی در خاتمه این گفتگو افزود: آرزو دارم برای تمامی اهالی سینمای کشور اتفاقات مثبت و موثری رقم بخورد و ما شاهد آن باشیم که یک بار برای همیشه دغدغه تأمین معیشت، مسکن، بیمه و... در هیچ یک از اعضای خانه سینما وجود ندارد و همه با دلی آرام زندگی می کنند.

اخبار مرتبط

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.