شنبه ۱۶ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۶:۲۲

نسبت جشنواره فیلم فجر با انقلاب اسلامی/۶

آذین: مدیران سینمایی با بی خردی جشنواره را از هویت و اهداف سینمایی و فرهنگی انقلابی دور کرده اند

جبار آذین

سینماپرس: جبار آذین منتقد سینما با انتقاد از عملکرد غلط مدیران سینمایی کشور گفت: جشنواره ای که روزگاری می خواست به عنوان ویترین سینمای ایران نمایشگر توانایی ها و قابلیت های فرهنگی و هنری کشور باشد به دلیل ندانم کاری ها، اهمال و غلط های فراوان مدیریتی و اجرایی و بی توجهی به باورها و سلیقه های مردم و با بی خردی مدیران سینمایی از هویت و اهداف سینمایی و فرهنگی انقلابی دور شده و به بیراهه های بیگانه پسندی و مغایرت با فرهنگ جامعه سوق داده شده است.

وی در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: این جشنواره هم اینک به «جشن پاره» فیلم فجر تبدیل شده است! «جشن پاره» ای که با دور کردن هنرمندان راستین و ارزشی و متعهد از میادین فیلمسازی و باز کردن راه ورود فیلمسازانی که قبله گاه آن ها سینمای غرب است جشن پاره را از هویت و اهداف سینمایی و فرهنگی به بیراهه های بیگانه پسندی و مغایرت با فرهنگ جامعه سوق داده اند.

آذین ادامه داد: تمامی این اتفاقات دردناک در حالی صورت گرفته که یکی از دستاوردهای بزرگ فرهنگ و سینمای کشور جشنواره فیلم فجر است؛ این جشنواره با هدف کمک به رشد و ارتقای سینمای کشور و به مناسبت ارج گذاری بر دست یافته های انقلاب و دفاع مقدس آغاز به کار کرد. در واقع اهداف و آرمان های نخستین این جشنواره همسویی و همراهی سینما و فیلمسازان و آثار سینمایی با ارزش های دینی، اجتماعی، ملی و مردمی بوده است اما چند سال است که به دلیل جایگزین شدن افرادی در سمت های مدیریتی سینما و برگزاری جشنواره که هیچ نوع سنخیت و آشنایی با سینما و فرهنگ جامعه ندارند هنر هفتم و جشنواره از آرمان های اجتماعی خود به دور افتاده است.

این منتقد سینما با تأکید بر اینکه از آن سو هم بخشی از فیلمسازان کشور به ویژه نسل جوان که سینما را ابزار مناسب گفتگو با جامعه تلقی می کنند به سبب نامدیریتی سینما و عدم حمایت های لازم و نمایش راه درست ارائه خدمات سینمایی و فرهنگی راه ورود به جشنواره های خارجی را در پیش گرفته اند اظهار داشت: این همه نشانگر ضعف ها و بیماری های نفوذ کرده در اندام واره سینما و جشنواره است. گزینش گروه هایی از افراد جناح های موافق سیاسی به جای انتخاب متخصصان امور سینما در پست های مدیریتی و اجرایی سینما و جشنواره و همچنین هیأت های انتخاب و داوری و چیدمان غلط بخش ها و کارگزاران جشن پاره فیلم فجر فرسایش و ویرانی این جشن و سینمای هدفمند و ارزشی را نشان کرده است.

وی تصریح کرد: سینمای ایران به دلایل اشتباه کاری های مسئولان آن و بیراهه رفتن گروهی از فیلمسازان و بی توجهی رئیس اشتباهی سازمان سینمایی و حتی کم لطفی وزیر محترم ارشاد از هویت ایرانی و ملی و دینی خود فاصله بسیاری گرفته و اکنون به جای پرچمداری فرهنگ و هنر ایران اسلامی علمدار و مبلغ فرهنگ بیگانه و تریبون های ایران هراسان و اسلام ستیزان شده است.

آذین در خاتمه این گفتگو متذکر شد: سینمای ایران در تمامی ابعاد و بخش ها به اصلاح و بازسازی اساسی نیاز دارد و این کار تنها می تواند توسط کارشناسان، متخصصان، منتقدان و هنرمندان متعهد به آرمان های انقلاب اسلامی سرانجام یابد. غلط کاری های فراوان مسئولان سینمایی و فرهنگی وضع جشن پاره ۳۵ فیلم فجر را به جایی رسانده که بی اعتباری آن نزد سینماگران و فرهنگیان انجامیده است و این حاصل حضور کسانی است که فرهنگ، هنر و سینما را نمی شناسند و صرفاً به دلایل رفاقتی، سیاستی و خطی و جناحی کرسی فرهنگ و هنر و سینما را در کشور به دست گرفته اند.

اخبار مرتبط

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.