دوشنبه ۱۸ بهمن ۱۳۹۵ - ۲۰:۳۲

نسبت جشنواره فیلم فجر با انقلاب اسلامی/۷

سجاده چی: جشنواره فیلم فجر هیچ سنخیت مستقیمی با انقلاب اسلامی ندارد/ نباید فراموش کنیم که حیات سینما مرهون انقلاب است

مهدی سجاده چی

سینماپرس: مهدی سجاده چی فیلمنامه نویس سینما در رابطه با نسبت جشنواره فیلم فجر با انقلاب اسلامی گفت: چرا جشنواره فیلم فجر به عنوان یکی از دستاوردهای مهم انقلاب اسلامی در حوزه فرهنگ و هنر اثری از مفاهیم ارزشی انقلابی درون خود ندارد و نه در ساختار و نه در محتوایش توجهی به انقلاب اسلامی و آرمان های پر ارزش آن نمی شود؟

فیلمنامه نویس فیلم سینمایی «روز سوم» در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: ساز و کار پیچیده اجتماعی طی تمامی سال های پس از پیروزی انقلاب شکوهمند اسلامی باعث شد تا اثری از اهداف و آرمان های انقلابی در سینمای کشور ما دیده نشود؛ البته ما نمی توانیم این گونه تصور کنیم که سینما به طور کل سازی جداگانه می زند و نسبت به انقلاب و نظام اسلامی پایبند نیست چرا که طی تمامی این سال ها از سوی برخی از هنرمندان و مدیران دغدغه مند توجهاتی به این قضیه صورت گرفته اما لازم و کافی نبوده است.

وی ادامه داد: ما باید از ظرفیت های بسیار انقلاب در سینمای کشور استفاده کنیم اما متأسفانه زمانی که اغلب آثار سینمایی را مشاهده می کنیم متوجه نمی شویم که این فیلم ها در جمهوری اسلامی ایران توأم با اهداف و آرمان های انقلاب اسلامی ساخته شده است.

سجاده چی خاطرنشان کرد: معتقدم بخشی از این مسأله گریز ناپذیر است اما ما  نباید فراموش کنیم که حیات سینما مرهون انقلاب است؛ متأسفانه برخی افراد بر این باور هستند که مفاهیم انقلابی کهنه و قدیمی هستند و در امروز سینما نمی توانند جایی برای عرضه داشته باشند؛ این تصور باطل باعث شده تا مفاهیم ارزشی و اصیل انقلابی در سینما به تصویر کشیده نشوند. ما باید این آگاهی را در سطح جامعه و به خصوص در جامعه هنری کشور به وجود آوریم که انقلاب اسلامی مفاهیم بسیار غنی و ارزشمندی همچون حقوق شهروندی که مسأله ای بسیار مدرن است را به جامعه ایرانی ارزانی داشت و این دست مفهیم متمدنانه و مدرن انقلابی باید در آثار سینمایی ما عرضه شود.

فیلمنامه نویس فیلم سینمایی «سوفی و دیوانه» تأکید کرد: ما باید آگاه باشیم که انقلاب اسلامی فقط جنبه دینی و فقهی ندارد و بسیاری از مفاهیم مدرنی که امروز غربی ها از آن بهره گیری می کنند سال ها قبل توسط انقلاب اسلامی به جامعه ایران عرضه شده است.

این فیلمنامه نویس تصریح کرد: من افسوس می خورم که چرا جشنواره فیلم فجر به عنوان یکی از دستاوردهای مهم انقلاب اسلامی در حوزه فرهنگ و هنر هیچ اثری از مفاهیم ارزشی انقلابی درون خود ندارد و نه در ساختار و نه در محتوایش توجهی به انقلاب اسلامی و آرمان های پر ارزش آن نمی شود؟

فیلمنامه نویس فیلم سینمایی «قاعده بازی» در خاتمه این گفتگو ابراز داشت: امیدوارم با انجام کارهای کارشناسی و تدبیر مدیران سینمایی کشور بتوانیم در آینده ای نه چندان دور شاهد آن باشیم که مفاهیم اصیل و ارزشمند انقلابی در آثار سینمایی و در جشنواره فیلم فجر خودنمایی می کنند و از این رهگذر جامعه ایرانی به سعادت می رسد.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.