شنبه ۳۰ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۰:۵۵

نقد شفاهی فیلم های در حال اکران؛

آذین: «جشن تولد» اثری موفق در ادای دین به مدافعان حرم و بازنمایی واقعیت های زندگی دردناک مردم سوریه است

جشن تولد

سینماپرس: جبار آذین منتقد و مدرس سینما همزمان با اکران فیلم سینمایی «جشن تولد» به کارگردانی عباس لاجوردی گفت: «جشن تولد» در حد بضاعت خود در ادای دین به مدافعان حرم و بازنمایی گوشه هایی از واقعیت های زندگی دردناک مردم و سرزمین تحت ستم سوریه موفق است و سینمای ایران به تولید آثار ارزشمند و استراتژیک این چنینی نیاز مبرم دارد.

وی در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: «جشن تولد» نخستین ساخته سینمایی عباس لاجوردی مستندساز سینما که مستند با محتوای «ایران هراسی» را در کنار دیگر مستندهای دیدنی خود در پرونده سینمایی اش دارد یک فیلم مذهبی و انسانی و کوششی برای نمایش گوشه ای از رشادت ها و فداکاری های مدافعان حرم در سرزمین خون و آتش سوریه است.

آذین ادامه داد: مراسم خانوادگی جشن تولد بهانه و گذرگاهی است تا سازنده فیلم «جشن تولد» مخاطب خود را وارد معرکه جدال حق و باطل و ظالم و مظلوم کند. یورش وحشیانه داعش و تکفیری ها به سوریه خانواده رقیه را از ادامه جشن تولد او باز می دارد تا آن ها برای محافظت از خود به حرم حضرت زینب (س) پناه ببرند و در این میان آن ها با ۲ ایرانی و خانواده های شان برخورد می کنند و این آغاز حماسه آفرینی مدافعان حرم برای حفظ حرم مطهر، خانواده رقیه قهرمان کوچک قصه، مردم سوریه و اسلام در مقابله با مزدوران داعشی است.

این منتقد سینما سپس با بیان اینکه محتوای این اثر سینمایی بسیار درخشان تر و بهتر از ساختارش است اظهار داشت: مضامین محتوایی و خط داعش ستیزی که امتیاز اصلی فیلم ارزشی «جشن تولد» است به اندازه اغنای محتوایی و مضمونی در قالب و ساختار مناسب سینمایی جایگزین نشده است. یکی از مشکلات فیلم های ارزشی و از جمله «جشن تولد» نداشتن و یا کمداشت چیدمان سینمایی استاندارد برای مظروف خوب خود است. در این فیلم هم به رغم تلاش های فیلمساز و سختی فیلمسازی در سوریه و اندکی تجربه سینمایی او موضوعات و مضامین یادشده به دلیل ضعف در پرداخت داستان، پردازش شخصیت ها، نقص در ارائه تصاویری باورپذیر از ویژگی ها و شرارت های داعش و همچنین کاستی در نمایش ماهیت و عملکرد گروه های درگیر در سوریه و حامیان آن ها و به رغم حضور بازیگران توانا اما با بازی ها و کارگردانی متوسط در سطح شعار باقی مانده است.

وی تأکید کرد: «جشن تولد» چنانچه فیلمنامه قوی و استوار و ساختار سینمایی مناسب و روایت جذاب تری داشت می توانست به یک اثر ماندگار سینمایی تبدیل شود ولی کاستی ها مانع این اتفاق شده است.

آذین در خاتمه افزود: سینمای ایران به طور جد نیازمند ورود به تولید چنین آثار درخشان و ارزشمندی است و باید به یکایک عوامل این اثر سینمایی تبریک گفت که علیرغم تمامی مشکلاتی که در روند تولید این فیلم داشته اند به واسطه دغدغه هایشان «جشن تولد» را به سرانجام رساندند و آن را روانه اکران سینماها کردند.

گفتنی است؛ در خلاصه داستان فیلم «جشن تولد» آمده است: "جشن تولد" داستان خانواده¬ای اهل سوریه در منطقه زینبیه را روایت می¬کند که شب جشن تولد فرزندشان (رقیه) با حمله تکفیری‌¬ها به منطقه و خانه¬ی آنها مواجه می¬شوند. پس از یک درگیری، آنها تصمیم می¬گیرند از خانه فرار کرده و به مکان امنی مثل حرم حضرت زینب (س) پناه ببرند. در بین راه اتفاقاتی می¬افتد که باعث باز شدن نگاه رشاد (فرزند خانواده) می¬شود. البته با کمک و پشتیبانی دو ایرانی به نام های "مهدی "(علیرام نورایی و " ناصر" (احمد کاوری) عوامل فیلم سینمایی: جشن تولد


عوامل این فیلم عبارتند از: سرمایه گذاران: نصرت نوری، عباس فاتح  و انجمن سینمای انقلاب و دفاع مقدس   ـ   کارگردان: عباس لاجوردی  ـ تهیه کننده و مشاور کارگردان: مهدی فیوضی  ـ  فیلمنامه نویس: محسن زمانی  (براساس ایده ای از عباس لاجوردی)   ـ  بازیگردان: احمد کاوری  ـ  مدیر تولید: حسّان الموحد  ـ  مدیر فیلمبرداری: فرهاد محمودی  ـ  تدوینگر: مهدی نوری  
ـ آهنگساز: سعید ذهنی  ـ صداگذاری و میکس: محمد امامی و عرفان ابراهیمی ـ صدابردار: اغید الصیداوی  ـ طراح صحنه و لباس: علی مربی  ـ طراح چهره پردازی: داریوش صالحیان  ـ مدیر ارتباطات: ولید درویش  ـ مدیر تدارکات: حسن درویش  ـ جلوه های ویژه میدانی: عظیم محمدی  ـ جلوه های ویژه بصری: محمدرضا امامی  ـ برنامه ریز و سرپرست گروه کارگردانی: سعید سعید پور ـ  دستیار اول کارگردان: محمد خیر دریب  ـ دستیاربرنامه¬ریز: مسعود مبعثی  ـ منشی صحنه: فرحناز خسرو آبادی  ـ  دستیار اول فیلمبردار: اسماعیل واشقانی  ـ  دستیاران چهره پردازی: کیوان فردوسی و نازنین امینی - عکاس و تصویربردار پشت صحنه: محمد نور بازیگران: علیرام نورایی  ـ  احمد کاوری  ـ  نادین خوری  ـ  علی صطوف  ـ  امیه ملص  ـ  ریمی سرمین  ـ  اوجا ابوالذهب  ـ  عبود عبدالله  ـ  ماسا زاهر  ـ  ولید درویش  ـ  نایا علّوش  ـ  شهِد عباس  و بازیگر خوردسال: عبدالله لبابیدی

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.