به گزارش سینماپرس، نشست خبری یازدهمین دوره جشنواره فیلمهای ۱۰۰ ثانیه ای با حضور علی قربانی دبیر این جشنواره و یزدان عشیری مدیر روابط عمومی سازمان سینمایی سوره حوزه هنری صبح امروز دوم اسفند در حوزه هنری برگزار شد.
در ابتدای این نشست علی قربانی گفت: جشنواره فیلم های ۱۰۰ ثانیه ای در سه مرحله شکل گرفته است، مرحله اول ایجاد نام دارد که معتقدم دوستان من در حوزه هنری کرج این جشنواره را تاسیس کردند، آنها به درستی تشخیص دادند که دنیای امروز دنیای دستگاه های موبایل و فضاهای مجازی است و از همین رو ایجاد رسانههای جدید ضروری و لازم است که به آن فکر کنیم. مرحله دوم تثبیت جشنواره است که دوستانم در حوزه هنری تهران شکل کارشناسانه به آن دادند و به برگزاری این جشنواره اهتمام ورزیدند. مرحله سوم مرحله توزیع و تولید نام دارد. بنابراین من معتقدم در دو، سه سال اخیر سعی کردیم هر چه بهتر فیلم ها را به دست مخاطبان برسانیم یعنی پلی میان مخاطبان و تولیدکنندگان فیلم های ۱۰۰ ثانیه ای باشیم. از همین رو ما به سراغ تولیدکنندگان، فیلمسازان و سرمایه گذاران رفتیم و دست آن ها را در دست یکدیگر گذاشتیم و سپس این ارتباط را با شبکه های پخش مثل تلویزیون، ایستگاه های مترو، تلویزیون های شهری و فضاهای مجازی ایجاد کردیم زیرا پرداختن به این مسایل برای هر چه بهتر منتقل کردن پیام های اخلاقی ضروری بود که ما در این مرحله موفق شدیم.
وی افزود: در دو، سه سالی که در خدمت دوستان در جشنواره فیلمهای ۱۰۰ ثانیهای بودم همواره فریاد زدم که این جشنواره، جشنواره حوزه هنری نیست معتقدم در حال حاضر جامعه ما بیشتر از هر زمان دیگری از بی اخلاقی رنج می برد و بهبود این شرایط تنها به عهده حوزه هنری نیست بنابراین همه باید کمک کنیم که پرچم جشنواره بالا باشد. در واقع بهترین چیزی که می تواند اخلاق را گوشزد کند فیلم های ۱۰۰ ثانیه ای به خاطر نوع ارایه اش است. با این وجود واقعیت این است که موفقیت هایی که در جشنواره «۱۰۰» رخ داد مربوط به این چند دوره قبل نیست زیرا با حضور یک شخص و یک نفر نمی توان چیزی را تغییر داد. البته دوست دارم یک چیز دیگر را هم بگویم؛ اینکه ما در برخی از عرصه ها موفق نشدیم. من دوست داشتم بسیاری از دستگاه های فرهنگی و غیرفرهنگی در کنار ما باشند تا بتوانیم از طریق فیلم کوتاه که بهترین راه برای خروج از بی اخلاقی است فعالیت کنیم اما در این عرصه موفق نشدیم البته یکسری دستگاه ها به کمک ما آمدند به عنوان مثال سال گذشته سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران و موسسه تصویر شهر بعد از برگزاری جشنواره به کمک ما آمدند.
قربانی در بخش دیگری از صحبت هایش عنوان کرد: برخلاف آنچه تصور می شود فیلمهای ۱۰۰ ثانیهای، فیلم های ارزانی نیستند منظور از ساخت فیلمهای ۱۰۰ ثانیهای صرفا فیلم های موبایلی نیست، فیلمهای ۱۰۰ ثانیهای فیلم های کاملی هستند که نیازمند کار تخصصی است. این را هم باید بگویم هر چند برخی از دستگاه ها به کمک ما آمدند اما دوست داشتم بگویم آقای راهنمایی و رانندگی! آقای بهزیستی! و خانم محیط زیست! کجا هستید؟ این عرصه برای شما است، پس چرا فعالیت نمی کنید؟ باید یادآورم شوم که ما سالانه چقدر هزینه برای فوتبال می کنیم که در ۹۰ دقیقه آن شاهد بی اخلاقی باشیم؟ البته من نمی گویم که نباید به این مساله پرداخت اما ما می توانیم با همین هزینه فیلم های زیادی را تولید کنیم که مروج اخلاق باشد. ما همین حالا فیلم های کوتاه زیادی داریم که کنترل خشم را می آموزد.
دبیر یازدهمین دوره جشنواره فیلمهای ۱۰۰ ثانیهای بیان کرد: ما پیشتر برای ۲ روزی که جشنواره برگزار می شود، اعلام کردیم که هر استانی که شرایط پخش دیجیتال دارد می تواند همزمان با ما فیلم ها را اکران کند. بر همین اساس سه استان خراسان رضوی، کردستان و البرز همزمان با تهران فیلم های ۱۰۰ ثانیهای را به نمایش می گذارند. موضوع اخلاق، سبک زندگی، اخلاق و فرهنگ کار و اخلاق و اقتصاد مقاومتی از مسایلی بود که برای ما اهمیت داشت برای مثال قاچاق کالا و تولید ایرانی جزو دغدغه های ما بود. من می توانم این جا بگویم که کسب پول دغدغه ما نبود. خیلی از دستگاه ها برای ترویج خود می خواستند که در جشنواره حضور داشته باشند اما ما قبول نکردیم مگر اینکه در آثارشان مروج اخلاق باشند.
قربانی بیان کرد: از ۷ جشنواره دنیا مثل جشنواره فیلم بوستون، افغانستان، بخشی از جشنواره کن، ژنو، لبنان، پاکستان و چین آثاری را به نمایش می گذاریم این را هم باید بگویم که در بخش مسابقه هزار و ۹۷۰ فیلم از ۱۰۱ کشور به دست ما رسید که ما ۵۹ فیلم را برای بخش مسابقه انتخاب کردیم. در این میان آمریکا با ۲۱۷ اثر، هند ۲۰۳ اثر، انگلیس ۸۹ اثر و ترکیه با ۷۴ فیلم بیشترین تعداد آثار ارسالی را به خود اختصاص داده بودند.
قربانی ادامه داد: ما امروز بیشتر از هر چیز دیگری به اشاعه اخلاق در جامعه نیاز داریم به همین ترتیب ما فیلم هایی را که در آن سیاه نمایی شده باشد و مروج اخلاق نباشند، به جشنواره راه ندادیم.
وی در بخش دیگر از صحبت هایش درباره کمک به فیلمسازان گفت: این جشنواره به خودی خود تولیدکننده نیست اما شرایطی را مهیا می کند که دست سرمایه گذار و تولیدکننده را در دست یکدیگر بگذارد. از آنجایی که من در بخش معاونت سینمایی حوزه هنری پستی را دارم باید بگویم که سه مرکز در حوزه هنری تولیدکننده و حمایت کننده آثار کوتاه هستند. بنابراین جشنواره به خودی خود تنها پلی ارتباطی برقرار می کند. جشنواره به خودی خود نمی تواند تولیدکننده باشد زیرا اگر به سمت تولید برود دچار مشکل می شود.
قربانی بیان کرد: فیلمهای ۱۰۰ ثانیهای فیلم هایی هستند که برخی از آنها پخش بین الملل دارند. فیلم هایی که تولید حوزه هنری است در امور بین الملل سازمان سینمایی این کار انجام می شود و سایر عزیزانی که تهیه کننده خصوصی دارند و تمایل دارند که ما پخش آثار آنها را بر عهده بگیریم همین جا اعلام می کنم که با آغوش باز پذیرای آنها هستیم.
وی در پایان گفت: هزینه برگزاری جشنواره فیلمهای ۱۰۰ ثانیهای با جوایز آنها ۶۵۰ میلیون تومان معادل با برگزاری دوره قبل است و تقریبا ۱۰۰ میلیون تومان کمتر از دوره نهم است در اینجا باید از شبکه دو، مستند، نمایش و آی فیلم که ویژه برنامه های فیلمهای ۱۰۰ ثانیهای را به خود اختصاص دادند و به طور کلی از صدا و سیما به دلیل کمک هایش تشکر کنم.
یازدهمین جشنواره بینالمللی فیلم ۱۰۰ ثانیهای به همت حوزه هنری انقلاب اسلامی طی روزهای ۴ تا ۶ اسفند ماه سال جاری به دبیری علی قربانی در تهران برگزار میشود.
ارسال نظر