دوشنبه ۷ فروردین ۱۳۹۶ - ۰۲:۵۱

هشدار رئیس جامعه صنفی تهیه‌کنندگان در پی کاهش فروش فیلم‌ها در نوروز ۹۶

سیدضیاء هاشمی در ضیافت افطاری جامعه صنفی تهیه‌کنندگان سینمای ایران

سینماپرس: سیدضیاء هاشمی رئیس جامعه صنفی تهیه‌کنندگان با اشاره به کاهش فروش و مخاطب سینماها گفت: اگر برنامه سریع و آنی نداشته باشیم سینماها رونق خود را از دست خواهد داد.

به گزارش سینماپرس، سید ضیاء هاشمی رئیس جامعه صنفی تهیه‌کنندگان درباره ترکیب اکران و تاثیر آن بر فروش فیلم‌ها در اکران نوروزی به فارس گفت: از دو جنبه باید به کاهش فروش فیلم‌ها در سال جدید  توجه کنیم اول اینکه ترکیب اکران را هیچ فرد یا نهادی تعیین نمی‌کند و همین امر شاید موجب یک ناهماهنگی میان آثار باشد.  تهیه کنندگان و سینماداران با بررسی و مفاهمه به قرارداد نمایش فیلم می‌رسند  البته از اکران فیلم ‌ها مطلع می‌شوند اما همه عوامل به توافق صاحب اثر با سینمادار دارد. و نکته مهمتر این که ظرفیت نمایش فیلم در سینمای ایران به گونه ای نیست که چند فیلم پرفروش در کنار هم قرار گیرند و بتواند موفق عمل کنند باید دو یا سه فیلم پرفروش در کنار آثار اجتماعی مناسب قرار گیرند تا اکران خوب حاصل شود. 

یکی از اعضای شورای صنفی نمایش در ادامه توضیح داد: شورای صنفی نمایش و هیچ دستگاه دیگری نمی‌توانند در اکران فیلم‌ها دخالتی داشته باشند. برخی معتقدند ترکیب اکران را مانند سالهای دور به صورت جدول نمایش باید تعیین کنیم که این نکته را باید یادآور شوم که در سالهای گذشته تعداد سالن های تهران بیشتر از امروز بود و تعداد تولیدات با جدول تناسب داشت اما امروز این شرایط امکان پذیر نیست.  

وی در ادامه به کاهش فروش فیلم در سینماها اشاره کرد و گفت: با توجه به آمار  حدود ۲۰ درصد مخاطب و فروش سینماها نسبت به سال گذشته پایین‌تر است. متاسفانه مخاطب به خوبی از وضعیت نمایش فیلم ها آگاه نیست.  رسانه ملی در ارائه تبلیغ به فیلم ها تبعیض و به اصطلاح خودی و ناخودی را سرلوحه قرار داده است از سوی دیگر برنامه های جذابی برای نوروز در نظر گرفته نشده است.  با این اوصاف و با حداقل  تبلیغات باز هم سینما خوب عمل کرده است.

هاشمی در ادامه تاکید کرد: رسانه ملی رقیب ندارد و همین امر باعث شده که کمتر به جذابیت در برنامه هایش توجه کند رقیب جدی رسانه ملی شبکه‌های ماهواره‌ای است که از به صورت مداوم کالاهای صنعتی و تجاری را تبلیغ می‌کنند اما سینما امکان تبلیغ در این شبکه ها را ندارد و این ممنوعیت تنها برای سینما در نظر گرفته شده است زیرا برخی از کالاهای تجاری ، خوراکی و صنعتی برای تبلیغ در این شبکه‌ها با سبک زندگی غیرایرانی آماده و از سوی صاحبان صنایع به شبکه های خارجی  ارائه داده‌اند. اگر امکان تبلیغ در این شبکههابرای سینما هم فراهم بود به جرات می‌توانم بگویم فروش فیلم‌های سینمایی ۲ برابر نسبت به سال گذشته می ‌شد زیرا فیلم‌های خوبی در سینماها اکران است.  عجیب است که محصولات ایرانی بدون هیچ مانعی در شبکه های ماهواره ای تبلیغ می شود اما فیلم‌های ایرانی امکان تبلیغ در این شبکه ها را ندارند. متاسفانه تبلیغات شهری فیلم ها هم مانند رسانه ملی به صورت گزینشی به فیلم ارائه شده و در این میان کمیسیون فرهنگی مجلس باید نقش خود را به درستی ایفا کند. 

رئیس جامعه صنفی تهیه‌کنندگان درباره راهکاری برای افزایش مخاطب سینماها گفت: اگر برنامه سریع و آنی نداشته باشیم سینماها رونق خود را از دست خواهد داد. اگر مسئولین سینمایی و رسانه ملی فکری عاجل نکنند ممکن است به وضعیت رکود در سینما باز می‌گردیم و یا سینماگران برای بازگشت سرمایه به ناچار به سراغ تبلیغ در شبکه‌های ماهواره‌ای روی بیاورند.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.