مدیرکل سابق طرح و برنامه شبکه چهارم سیما در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: یکی از مهمترین دلایلی که در انحراف مسیر تولید سریال های مناسبتی طی سال های اخیر به شدت به چشم می خورد این است که این سریال ها تناسب موضوعی خود را با مناسبت از دست داده اند و سازندگان سریال ها دیگر مانند گذشته به این مسأله توجه ندارند که بهتر است محتوای یک سریال مناسبتی با آن مناسبت همخوانی داشته باشد.
وی ادامه داد: ما عمدتاً شاهد آن هستیم که مناسبت های متعدد بهانه ای برای پخش سریال هایی می شوند که احیاناً مدت ها از تولید آن ها گذشته و به دلیل تراکم و فشردگی آنتن پیش از یک مناسبت توانسته اند به پخش برسند؛ این آفت بسیار بزرگی است که باعث شده تا دیگر سریال های مناسبتی برای مخاطب خالی از هرگونه اهمیتی شوند.
فارسیجانی سپس با بیان اینکه حضور تعداد اندکی از فیلمسازان و فیلمنامه نویسان در تلویزیون و ساخته شدن سریال ها توسط چند تیم واحد و عدم حضور سایر هنرمندان عرصه هنرهای نمایشی و سینما در عرصه تولید برنامه های تلویزیونی باعث شده تا خلاقیت و نوآوری در سریال ها از بین برود اظهار داشت: متأسفانه ما در اغلب مناسبت ها شاهد حضور برخی کارگردانان، بازیگران، فیلمنامه نویسان و حتی تهیه کنندگان واحد هستیم و متأسفانه مدیران رسانه ملی تنها از تعدادی محدود برای برنامه سازی های مناسبتی استفاده می کنند و این مسأله باعث شده تا خلاقیت و تنوع به طور کل از بین برود. قطعاً یک سریال ساز توان آن را ندارد که بتواند مرتباً خلاقیت در تولیداتش داشته باشد و این امر باعث گریزان شدن مخاطب از رسانه ملی شده است.
مدیرکل سابق مطالعات و توسعه دانش و مهارت های سینمایی سازمان سینمایی خاطرنشان کرد: مدیران رسانه ملی باید آگاه باشن که استفاده از توان بالقوه هنرمندان می تواند باعث ایجا تنوع در برنامه ها و سریال های تلویزیونی شود و مخاطب همواره تشنه آن است که با آثار جدید که برگرفته از ذهن های خلاق هستند روبرو شود؛ از سوی دیگر ما باید همواره به این نکته توجه داشته باشیم که باید میان موضوع و محتوا با نیاز مخاطبان تناسب جدی ایجاد کنیم و بر اساس نیازها، ذائقه و علایق مخاطبان مبادرت به تولید سریال نماییم.
وی تأکید کرد: متأسفانه ما امروزه شاهد آن هستیم که بسیاری از کارگردانان سریال های تلویزیونی با تقلیدی ناشیانه و سردستی از سریال های خارجی که در شبکه های ماهواره ای فارسی زبان پخش می شوند و با استقبال زیاد مخاطبان روبرو شده اند سعی دارند تا سریالی ناب و پر سر و صدا بسازند اما مخاطب به هیچ عنوان از سریال های آن ها استقبال نمی کند چرا که قبلاً نسخه ارجینال آن سریال را دیده است.
فارسیجانی در ادامه با بیان اینکه کارگردانان تلویزیون نیازمند حضور در کارگاه های آموزشی و ورک شاپ هستند اظهار داشت: علاوه بر تمامی موارد مطروحه متأسفانه سریال سازان ما از تکنیک های روز سریال سازی هم هیچ نمی دانند و بهتر است با حضور در کارگاه های آموزشی با تولیدکنندگان سریال های مطرح و حرفه ای جهان ارتباط برقرار کنند و با بهره گیری از نظرات و تجربیات آن ها سعی بر آن داشته باشند که به پیشرفت و تعالی برسند.
این کارشناس فرهنگی در خاتمه این گفتگو دلیل موفقیت شبکه های ماهواره ای همچون «جم» را تنوع محصولات و حرفه ای عمل کردن و خلاقیت دانست و اظهار داشت: این ۲ نکته جزو اصل اساسی رسانه است که متأسفانه مدیران و برنامه سازان رسانه ملی به آن ها بی توجه هستند و بر اساس سلیقه شخصی شان و تکرار کهنه کلیشه ها سعی بر آن دارند تا مخاطب را به سمت خود جذب کنند که این مهم نیازمند تغییری جدی است.
ارسال نظر