"فراهمکردن عدالت رسانهای برای نامزدهای انتخاباتی"؛ این جمله "مطلع" سخنرانی علی عسگری رئیس رسانه ملی است که ۱۰ اسفند ۹۵ در نشست سراسری مدیران این رسانه و با هدف تبیین راهبردها و برنامههای صداوسیما در انتخابات ۹۶ بیان شد.
با نزدیک شدن به زمان برگزاری انتخابات ریاستجمهوری دوازدهم و نوع رفتار رسانه ملی با یکی از داوطلبین شاخص این انتخابات، به نظر میرسد واقعیت موجود از برنامه دیگری در فراهم کردن عدالت رسانهای در صدا و سیما حکایت دارد.
حجت الاسلام حسن روحانی رئیس ۶۹ ساله دولت مستقر و داوطلب شاخص ریاستجمهوری دوازدهم -که در صورت احراز صلاحیت از سوی شورای نگهبان نهایتاً در چند روز آینده رسماً کاندیدای انتخابات ۹۶ محسوب میشود- در روزهای گذشته و پیش از آغاز قانونی تبلیغات، تبلیغات زودهنگام خود را کلید زده است.
روزنامه ایران که از بودجه عمومی اداره میشود، پیش از تبلیغات قانونی برای "روحانی" پوستر چاپ کرد
گرچه ارگان دولت یعنی روزنامه ایران که با هزینه عمومی اداره میشود، ۲ روز پیش و پس از داوطلبشدن روحانی در انتخابات در اقدام نامتعارف رسانهای و در عین حال تبلیغاتی تمامی صفحه اول خود را به عکس انتخاباتی حجت الاسلام روحانی اختصاص و برای او "پوستر" چاپ کرد و جریدههای پُر تعداد اصلاحطلب و حامی دولت هم این رویه را در پیش گرفتند اما رسانه ملی در این میان گوی سبقت را از دیگر رسانهها ربوده است.
از سویی پوشش زنده و کامل مراسم روز ملی فناوری هستهای با حضور و سخنرانی روحانی در ۲۰ فروردین، پخش زنده نشست خبری رئیس دولت مستقر درست یک روز قبل از ثبتنام داوطلبین انتخابات ریاست جمهوری و در نمونه آخر پخش مستقیم حضور روز گذشته او در عسلویه -که حالا داوطلب محسوب میشود- و از سوی دیگر قراردادن سخنرانیها و برنامههای روحانی در صدر اخبار سیما، از جمله رفتارهایی است که رسانه ملی را به جانبداری از حجت الاسلام روحانی متهم کرده است.
میزان پیشرفت طرحهای پارس جنوبی که دولت یازدهم ادعا افتتاح آنها را دارد
اینکه افتتاح برخی پروژهها از سوی اعضای کابینه و رئیس دولت برای چندمین بار صورت و البته در ایام انتخابات شدت گرفته، بحث دیگری است اما اینکه رسانه ملی بدون در نظر گرفتن اینکه حجت الاسلام روحانی داوطلب انتخابات ریاست جمهوری آینده است و به صورت ویژه و زنده و نه به صورت عادی برای رئیس دولت مستقر، سخنرانیها و مراسمهای او را پوشش میدهد با "فراهمکردن عدالت رسانهای برای نامزدهای انتخاباتی" در تناقض است.
انتشار برخی اخبار مبنی بر اینکه دولت، بودجه مصوبی را که از سال قبل موظف به تزریق آن به صدا و سیما بوده در قالب برنامههای مشارکتی تعریف و با آغاز سال جدید صداوسیما را مجبور به پخش برنامههایی از این دست -که به تبلیغ دولت منجر میشود-، کرده، این گمانه را تقویت میکند که دولت با ابزار مالی و البته فشار سیاسی، رسانه ملی را که باید فراجناحی و ملی باشد، به ستاد انتخابات حجت الاسلام روحانی تبدیل کرده است!؟
* تسنیم
ارسال نظر