شنبه ۳ تیر ۱۳۹۶ - ۱۴:۱۵

در نشست خبری سی امین جشنواره فیلم کودک مطرح شد؛

زنگ خطر برای فیلم‌های غیرسینمایی کودک به صدا درآمده/ نکوداشت کیارستمی و معلم در اصفهان/ تفکیک کودک و نوجوان در داوری و نمایش

علیرضا رضاداد

سینماپرس: علیرضا رضاداد از برگزاری نکوداشت عباس کیارستمی و علی معلم و همچنین بزرگداشت رسول صدرعاملی و مرضیه محبوب در اصفهان خبر داد.

به گزارش خبرنگار سینماپرس،  نشست خبری سی امین دوره جشنواره فیلم کودک و نوجوان با حضور علیرضا رضاداد (دبیر جشنواره) صبح امروز (3 تیرماه) در موزه سینما برگزار شد.

علیرضا رضاداد طی سخنانی با اشاره به روند برگزاری جشنواره گفت: شهریور سال گذشته توافقی با شهرداری اصفهان منعقد شد و ما زمان‌های برگزاری را بررسی کردیم و متوجه شدیم به دلیل تقارن ماه محرم با صفر با مهرماه امکان برگزاری جشنواره در مهرماه وجود ندارد لذا تصمیم گرفتیم جشنواره در تابستان برگزار شود.

وی با اشاره به اینکه تفکیک جشنواره کودک و نوجوان به دو جشنواره منتفی شده است، گفت: جشنواره فیلم‌های کودکان و نوجوانان به صورت یکجا برگزار می‌شود اما استقلال بخش‌ها حفظ شده است. یعنی داوری فیلم‌های کودکان و نوجوانان جداگانه صورت می‌گیرد و از تفکیک دو جشنواره منصرف شده‌ایم.

وی با اشاره به اهمیت انیمیشین در سینمای کودک گفت: ما معتقدیم ظرفیت انیمیشن در سینمای ایران بیشتر از سینمای رئال است همچنین به دنبال آن هستیم که به سمت سینمای کودک و نوجوان برای کودک و نوجوان حرکت کنیم نه درباره کودک و نوجوان.

وی با اشاره به آثار رسیده به دبیرخانه جشنواره و آثار انتخاب شده، گفت: از میان 212 اثر متقاضی، 11 اثر سینمایی، 8 اثر بلند غیرسینمایی، 7 اثر پویانمایی، 19 اثر کوتاه و نیمه‌بلند و 29 اثر کوتاه و نیمه بلند پویانمایی انتخاب شدند.

وی ادامه داد: وضعیت آثار رسیده به دبیرخانه نشان می‌دهد که زنگ خطر برای آثار کودک غیر سینمایی به صدا درآمده است زیرا اگر ما در بخش سینما نیازمند به بودجه و توجه به اکران هستیم در حوزه نمایش خانگی و آثار تلویزیونی این مشکلات وجود ندارد و در بخش تلویزین نیز محدودیت نیست لذا نباید تولید آثار این میزان کاهش پیدا کند.

وی با اشاره به آثار رسیده به بخش بین‌الملل گفت: 327 اثر از 50 کشور متقاضی بودند که 87 عنوان از 42 کشور انتخاب شده‌اند. همچنین در بخش فیلنامه 332 فیلمنامه کامل به جشنواره رسید.

وی به اهمیت فیلنامه اقتباسی اشاره کرد و ادامه داد: با برخی ناشران که آثار کودکان ونوجوانان را منتشر می‌کنند صحبت‌هایی شده و همکاری‌هایی کردیم و بخشی از آثاری که آنها منتشر می‌کنند برای اقتباس استفاده شود.

رضاداد با اشاره به اینکه بخش مواد تبلیغی و اطلاع‌رسانی امسال بسیار پرقدرت برگزار می‌شود و دبیر آن امیر عابدی است، ادامه داد: فیلم‌های جشنواره امسال در سینماهای چهارباغ، فلسطین و سپاهان به نمایش درمی‌آید و نمایش تمامی فیلم‌ها بعدازظهر خواهد بود. همچنین در صورتی که فیلمی مورد استقبال قرار بگیرد یک سانس اضافه صبح‌ها برای آن درنظر گرفته شده است.

دبیر جشنواره فیلم کودک با اشاره به بخش نکوداشت‌ها و بزرگداشت‌ها گفت: در بخش نکوداشت از عباس کیارستمی و علی معلم تجلیل می‌شود و دربخش بزرگداشت نیز از رسول صدرعاملی و مرضیه محبوب تقدیر خواهد شد. همچنین با انتشار یادداشت‌هایی از توران میرهادی و دنیا فنی‌زاده در کاتالوگ و نشریات جشنواره تجلیل می‌شود.

رضاداد به فعال‌سازی باشگاه مخاطبان توسط شادمهر راستین اشاره کرد و افزود: بیش از هشت هزار متقاضی در این باشگاه ثبت‌نام کردند. ما معتقدیم که فیلم کودک و نوجوان باید همراه خانواده دیده شود و الگوی ما هر فیلم سه بلیت است.

وی ادامه داد: در جشنواره امسال با این رویکرد از آوردن سازمان‌دهی شده دانش‌آموزان به جشنواره خودداری کردیم.

رضاداد با اشاره به معرفی داوران بخش‌های اصلی جشنواره گفت: غلامرضا آزادی، مرضیه برومند، کمال تبریزی، پوران درخشنده، رسول صدرعاملی، رضا مقصودی، آثار بلند سینمایی را داوری می‌کنند و کیومرث پوراحمد، رویا تیموریان، بهروز شعیبی، وحید نیکخواه آزاد، علیرضا خمسه آثار غیر سینمایی را داوری می‌کنند. همچنین 30 داور کودک و 36 داور نوجوان ایرانی و 6 داور غیرایرانی به صورت مجزا آثار را داوری می‌کنند.

وی با اشاره به برگزاری کارگاه‌های فیلمنامه‌نویسی و فیلمسازی گفت: شادمهر راستین و محسن دامادی نیز کارگاه بخش فیلمنامه‌نویسی و شهرام مکری کارگاه فیلمسازی را برای کودکان و نوجوانان برگزار می‌کنند. همچنین نشست‌های تخصصی میان رشته‌ای در طول جشنواره برگزار می‌شود.

وی از ارائه اولین مجموعه تاریخ سینمای کودک پس از انقلاب خبر دادو افزود: جشنواره فیلم کودک به شکل یک سازمان مستقل درآمده و ما به دنبال آن هستیم تا سینمای کودک به حیات تغییر خود ادامه بدهد حتی تکرار آن پررونق‌تر و گسترده‌تر شود.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.