دوشنبه ۲۹ آبان ۱۳۹۶ - ۰۱:۰۸

نقد شفاهی فیلم های در حال اکران؛

«انزوا» اثری به دور از کلیشه های رایج سینمایی/ این اثر نشان از یک فیلمساز جوان و پرشور و پرانرژی دارد!

انزوا

سینماپرس: جبار آذین منتقد و مدرس سینمای کشور همزمان با اکران فیلم سینمایی «انزوا» به کارگردانی مرتضی علی عباس میرزایی گفت: «انزوا» نخستین ساخته سینمایی مرتضی علی عباس میرزایی گرچه یک اثر کاملاً استاندارد و بدون نقص سینمایی نیست ولی به عنوان اولین تجربه سینمایی سازنده اش اثر قابل توجهی است چرا که کارگردان آن کوشیده تا از کلیشه های رایج سینمایی در فرم و پرداخت و روایت و محتوا پرهیز کند و با استفاده از ابزار سینما حرف هایش را با مخاطب در میان بگذارد.

این منتقد سینما در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: با همه این تفاسیر اما نکته اینجاست که دانش و تجربه اندک او را به مقصد مهم خود زیاد نزدیک نکرده است زیرا موضوع توهم خیانت و قضاوت نادرست و ناعادلانه به کرات در فیلم ها و سریال های تلویزیونی خانوادگی و اجتماعی به تصویر کشیده شده است و از این منظر «انزوا» حرف تازه ای به جز تأکید ندارد. از سوی دیگر داستان و روایت سینمایی اثر چندان نوآور و متفاوت نیست و در همان مسیر بارها تجربه شده در سینما امتداد دارد و ساختار سینمایی فیلم هم با آنکه در جای جای خود نشانگر تجربه گرایی فیلمساز است اما دارای انسجام ساختاری و هنری لازم و کافی نیست.

وی ادامه داد: اما کارگردان فیلم «انزوا» سعی کرده با بهره گیری از خرده روایت ها، تقطیع سریع نماها و تدوین و ریتم تند صحنه ها کاستی های دراماتیک فیلم خود را بپوشاند و با بازیگری شبه احساسی و گاه پرتحرک از بازیگران فیلمش از جمله امیرعلی دانایی، اندیشه فولادوند و جمشید هاشم پور خط اصلی داستان فیلم را از کناره آثار ملودرام عبور دهد.

آذین خاطرنشان کرد: داستان غم انگیز «انزوا» و شکل نیافتن دقیق و کامل درام آن به دلیل ضعف در قصه پردازی و داستان سازی و پردازش شخصیت ها به ویژه کاراکترهای پرویز و زهره است که باعث شده بخش هایی از ابعاد وجودی و زندگی آن ها در پس پرده ابهام باقی بماند و همچنین بازی با فرم و ریتم تند با روند داستان عاطفی فیلم همخوانی مناسب ساختاری و وحدت ظرف و مظروف را ندارد. صد البته داشتن نقص و کاستی در نخستین اثر یک فیلمساز تجربه گرا عجیب نیست که حتی آثار حرفه ای فیلمسازان قدر هم از کاستی تهی نیستند ولی آنچه در «انزوا» بیش از هر چیز به چشم می خورد تلاش مرتضی علی عباس میرزایی برای دستیابی به زبان مناسب سینمایی و قصه گویی است.

این منتقد در خاتمه این گفتگو متذکر شد: تجربه کردن قالب های بیان تصویری با کمک رنگ های گرم، نماهای اکشن، زوم های متعدد و صحنه پردازی های سلیقه ای فیلم از آن جمله اند. «انزوا» به رغم کاستی های اولین اثر سینمایی یک فیلمساز نشانگر حضور یک سینماگر نوجو و تجربه گرای اجتماعی در مسیر یافتن زبان و بیان سینمایی مناسب جهت ارتباط با مخاطب و شریف تر از برخی فیلمک های بدون در و پیکر و نازل روی پرده است.

گفتنی است؛ «انزوا» به کارگردانی مرتضی علی عباس میرزایی داستان پرویز را روایت می کند که پس از شش سال با ضمانت رییس زندان هفتاد و دو ساعت مرخصی می‌گیرد تا همسرش را که به تازگی فوت کرده است دفن نماید و در مراسمش شرکت کند. اما پرویز دغدغه دیگری هم دارد...

امیرعلی دانایی، نادر فلاح، بهنوش بختیاری، لیندا کیانی، اندیشه فولادوند، شقایق فراهانی، علیرضا استادی، لعیا عباس‌میرزایی و با حضور: جمشید هاشم‌پور، همایون ارشادی، امید روحانی، سیامک صفری از جمله بازیگران «انزوا» هستند.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.