دوشنبه ۱۳ آذر ۱۳۹۶ - ۰۹:۲۳

اشنوگل؛ نگاهی نو و جسورانه به دوران دفاع مقدس!

کاوه سماک باشی در نمایی از فیلم سینمایی اِشنوگِل

سینماپرس: اشنوگل از سوژه و مضمونی خاص، قابل توجه و نو برخوردار است که آن را از دیگر فیلم‌های مشابه متمایز می‌کند. نکته قابل ذکر اینکه، ساختار هنری و سینمایی این فیلم به دلیل کاستی دانش و تجربه سینمایی سازندگانش به اندازه مضمون ومحتوای خوب آن، ارتقا نیافته و کاملا متناسب وزیبنده موضوع ارزشمندش نیست.

به گزارش سینماپرس؛ بخشی ازآثار درخشان و به یادماندنی تاریخ سینمای جهان، به تولید و نمایش فیلم‌های جنگی اختصاص دارد و برخی ازشاخص‌ترین این نوع آثار، پس از پایان جنگ ساخته شده‌اند. درایران هم با آنکه به همت گروهی از فیلمسازان خوشفکر و متعهد، و باحمایت سازمان‌ها وارگان‌های ارزشی، طی دوران رخداد دفاع مقدس و همچنین سال‌های بعد از آن، فیلم‌هایی با مضامین دفاع مقدس ساخته شده است و به‌رغم تعدادی ازاین آثار که ازمنظر سینمایی و محتوا درجه یک نبوده‌اند و اندک فیلم‌هایی که توانسته‌اند، محتوای درخشان و متعالی خود را با ساختار خوب هنری همراه کرده و فیلم‌هایی شایسته شوند، ولی همچنان هزاران چهره بزرگ دفاع مقدسی و رویدادها و حماسه‌ها و وقایع تلخ‌وشیرین دفاع مقدس درانتظار توجه و همسویی مدیران و مسوولان تشکل‌های سینمایی و هنرمندان برای تبدیل شدن به آثارماندگار سیمایی و سینمایی‌اند و هنوز حتی گوشه‌ای ازحماسه‌ها و رشادت‌های رزمندگان دفاع مقدس نیز به تصویر درنیامده است.

ازهمین رو این نوع سینما و تولیدات ارزشی آن، درآشفته‌بازار تولید فیلم‌های بی‌ارزش بازاری و فیلمنامه‌های نازل به اصطلاح کمدی عاشقانه، خانوادگی و اجتماعی و غفلت بعضی متولیان سینما، مغفول مانده است. با این همه، روی آوری عده‌ای از سینماگران تازه نفس و ارزشمدار و تولید آثار خوب مقاومتی، درکنار چند فیلمساز حرفه‌ای وفادار به گونه سینمای دفاع مقدس، نشانگر پایداری و تداوم حیات ارزش‌آفرین سینمای مقاومت در مقابل سینمای بازاری، فیلمفارسی و فیلم‌های خارجی‌پسند مغایر با فرهنگ جامعه است. این روزها یک فیلم خوب و بامحتوای دفاع مقدسی به نام اشنوگل درمیان خیل فیلم‌های رنگارنگ روی پرده سینما، از سینمای ایران و سینمای مقاومت آبروداری می‌کند.

اشنوگل، فیلم متفاوت، نوآور، تماشایی و متعهدانه اکران کنونی سینمای کشور است. اشنوگل ساخته مشترک «علی سلیمانی» و «هادی حاجتمند» یک اثر دفاع مقدسی با موضوعی نو و جسورانه است. فیلمی که پرده‌ای دیگر از دلاوری‌ها و مظلومیت‌های رزمندگان اسلام به‌ویژه حماسه‌سازان غواص را به تصویرکشیده است. اشنوگل در ادامه سینمایی کردن دلاوری‌ها و شهادت‌های مجاهدان غواص در جبهه‌های نبرد حق علیه باطل ساخته شده و سوژه‌ای پرتنش را وارد قصه تازه و گیرای خودکرده است.

«یونس» فرمانده غواصان، حین حفر تونل، مفقودالاثر می‌شود. سال‌ها بعد با احتمال پیوستن او به منافقین و خیانت به کشور، پرونده‌اش دوباره باز می‌شود. پرونده‌ای که ناگفته‌هایی ازتاریخ دفاع مقدس و دشمنان ایران اسلامی را بازگو می‌کند.

اشنوگل از سوژه و مضمونی خاص، قابل توجه و نو برخوردار است که آن را از دیگر فیلم‌های مشابه متمایز می‌کند. نکته قابل ذکر اینکه، ساختار هنری و سینمایی این فیلم به دلیل کاستی دانش و تجربه سینمایی سازندگانش به اندازه مضمون ومحتوای خوب آن، ارتقا نیافته و کاملا متناسب وزیبنده موضوع ارزشمندش نیست. پردازش کم عمق و به نسبت سطحی داستان، پرداخت ناکامل و تک بعدی برخی شخصیت‌ها و فضاسازهای جنگی و اشکالاتی در نورپردازی و تصویرسازی از کمداشت‌های اشنوگل است. بااین حال و علی‌رغم موارد یادشده، این اثر متعهدانه و جسورانه به دلیل سوژه بکر، بازی‌های متفاوت از جمله بازی‌های خوب «برزو ارجمند» و «ماه‌چهره خلیلی» و نمایش برهه‌ای مهم از تاریخ دفاع مقدس، تماشاگر را تا به انتهای فیلم با کاراکترها و داستان پرحادثه خود همراه می‌کند. اشنوگل، فیلمی متفاوت درنگاه به مضامین رایج در سینمای دفاع مقدس و اثری ارزشمند در ارایه سیمایی جدید و قابل تامل از مبارزات و مظلومیت‌ها و شهادت‌های غواصان رشید و شجاع دوران دفاع مقدس و سینمای مردمی مقاومت است.

*جبارآذین

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.