به گزارش سینماپرس، کمتر از دو ماه به آغاز برگزاری سی و ششمین جشنواره فیلم فجر مانده و با آغاز رسمی کار هیات انتخاب این جشنواره پیش بینیها برای حضور هنرمندان در بزرگترین رویداد سینمایی کشور آغاز شده است.
طراحی و ساخت موسیقی همواره یکی از مهمترین سیمرغهای جشنواره را به خود اختصاص داده است. سیمرغی که برای هر موسیقیدان نقطه عطفی در کارنامه اش محسوب میشود.
سال گذشته "کریستوف رضاعی" برای طراحی و ساخت موسیقی فیلم "نگار" به کارگردانی "رامید جوان" توانست سیمرغ بلورین سی و پنجمین جشنواره فیلم فجر را به خانه ببرد و باید دید آیا امسال میتواند برای نخستین بار از سیمرغ خود دفاع کند یا نه.
به رکورداران دریافت و نامزدی بهترین موسیقی متن فیلم در ادوار مختلف جشنواره فیلم فجر نگاهی انداخته که به شرح زیر است:
محمدرضا علیقلی
علیقلی موسیقی متن بیش از ۱۴۰ فیلم و سریال را آهنگسازی کرده که برای فیلمهای خیلی دور، خیلی نزدیک به کارگردانی رضا میرکریمی، نرگس به کارگردانی رخشان بنی اعتماد، قدمگاه به کارگردانی محمدمهدی عسگرپور و دو فیلم امکان مینا به کارگردانی کمال تبریزی و دختر به کارگردانی رضا میرکریمی چهار بار برنده سیمرغ بلورین بهترین موسیقی متن فیلم از جشنواره بینالمللی فیلم فجر شده است.
وی با ۱۵ بار نامزدی برای کسب سیمرغ بلورین جشنواره رکورددار این بخش محسوب میشود و باید دید آیا امسال هم میتواند به ویترین افتخارات خود اضافه کند یا نه.
مجید انتظامی
انتظامی تاکنون بیش از ۸۰ موسیقی فیلم نوشتهاست و از پرکارترین آهنگسازان سینمای ایران بهشمار میآید. از آثار دیگرش حدود ۱۰ موسیقی صحنهای میباشد که در اجرای بعضی از آنها به عنوان نوازنده حضور داشتهاست.
وی در دانشکدهٔ موسیقی دانشگاه هنر نیز به تدریس پرداختهاست و داوری بیست و نهمین دوره جشنواره فیلم فجر را نیز عهدهدار بودهاست.
او از دههٔ ۱۳۵۰ برای بیش از ۸۰ اثر سینمایی موسیقی متن نوشتهاست و با دریافت ۴ سیمرغ بلورین برای فیلمهای بای سیکل ران، روز واقعه، آژانس شیشهای و دیوانهای از قفس پرید مشترکاً به همراه حسین علیزاده و محمدرضا علیقلی برندهٔ بیشترین سیمرغ بلورین در بخش بهترین موسیقی متن جشنواره فیلم فجر میباشد.
حسین علیزاده
وی از چهرههای تحسینشده موسیقی فیلم در ایران به شمار میآید و آثاری، چون دلشدگان، گبه، زشت و زیبا، زمانی برای مستی اسبها، لاکپشتها هم پرواز میکنند، آواز گنجشکها و ملکه از ساختههای اوست.
وی با کسب ۴ سیمرغ بلورین برای فیلمهای گبه، زشت و زیبا، آواز گنجشکها و ملکه، مشترکاً به همراه مجید انتظامی و محمدرضا علیقلی برنده بیشترین سیمرغ بلورین در بخش بهترین موسیقی متن از جشنواره فیلم فجر میباشد.
ناصر چشم آذر
چشم آذر در ۱۲ سالگی به همراه پدرش وارد ارکستر آذربایجانی رادیو ایران شد. در ۱۳ سالگی جایزه ویژه موسیقی را در مقطع دبیرستانی بهخاطر نواختن آکاردئون دریافت نمود. در ۱۷ سالگی رهبری کنسرت ترتیب داده شده در سفارت ایران در عراق را برعهده میگیرد.
وی تاکنون سه بار توانسته تا سیمرغ بلورین بهترین موسیقی متن فیلم را برای آثاری همچون چشم شبطان، هامون و فیلم خاطره ساز "خواهران غریب" از آن خود کند. چشم آذر با پنج نامزدی برای کسب سیمرغ در جایگاه چهارم رکورداران قرار دارد.
فرهاد فخرالدینی
فخرالدینی یکی از پرافتخارترین آهنگسازان در جشنواره فیلم فجر محسوب میشود. وی تاکنون چهار بار نامزد دریافت سیمرغ بلورین شده و از این میان سه بار این جایزه را به خانه برده است.وی علاوه بر فعالیت در زمینه موسیقی فیلم و ارکستر سمفونیک تهران ساخت اثری ماندگار همچون موسیقی "سریال امام علی (ع) " را در کارنامه خود دارد.
وی یکی از معدود موسیقیدانهایی بوده که توانسته در دوره متوالی پنجم و ششم فجر برای دو فیلم "گزارش یک قتل" و "پرستار شب" سیمرغ بلورین جشنواره را از آن خود کند.
کارن همایون فر
همایون فر نام آشناترین موسیقیدانان این روزهای سینمای ایران است. وی سال گذشته موسیقی متن فیلم "خفه گی" را ساخت که یکی از شانسهای اصلی سیمرغ محسوب میشد.
وی تاکنون برای بیش از هفتاد فیلم و سی سریال تلویزیونی موسیقی متن ساخته است. او در سالهای ۱۳۸۶ و ۸۷ در جشن خانهٔ سینما برای فیلمهای «ژانیگهل» (جمیل رستمی) و «خاک آشنا» (بهمن فرمانآرا) تندیس بهترین موسیقی متن را دریافت کردهاست.
همایون فر در سال ۱۳۸۷ برای موسیقی فیلم «زادبوم» (ابوالحسن داوودی) و ۱۳۸۹ برای فیلم «جرم» (مسعود کیمیایی) سیمرغ بلورین بهترین موسیقی متن فیلم جشنواره فیلم فجر را از آن خود کردهاست.
در این میان نمیتوان از نسل تازه موسیقی فیلم ایران به راحتی گذشت. "بهزاد عبدی"، "کریستف رضاعی"، "ستار اورکی"، "پیمان یزدانیان"، "فردین خلعتبری" و "کامبیز روشن روان" از جمله نامهایی هستند که هر سال با حضور خود تنور کسب سیمرغ بهترین موسیقی فیلم را داغتر کرده اند.
*خبرگزاری میزان
ارسال نظر