سه‌شنبه ۲۸ آذر ۱۳۹۶ - ۱۱:۱۹

کتاب می‌خوانم «فقط به خاطر تو»؛

گزارشی از ورود سلبریتی‌ها در حوزه کتاب

کتابفروشی

فرهیختگان: جلوی کتابفروشی صف عظیمی تشکیل شده است و همه در حال سرک کشیدن هستند تا ببینند کی نوبت‌شان می‌شود که امضا بگیرند.

دو دختر جوان از همان ابتدا توجهم را جلب می‌کنند. مدام جابه‌جا می‌شوند و به صف عظیمی که جلویشان هست نگاه می‌کنند. در حال صحبت هستند و با کتاب‌هایی که دست‌شان گرفته‌اند از آرزوهایشان می‌گویند که همیشه دوست داشتند هنرمند مورد علاقه‌شان را ببینند و انتشار این کتاب فرصت خوبی شد تا بتوانند به آرزویشان برسند. می‌گویند کتابخوان نبودیم اما وقتی فهمیدیم که این هنرمند کتابش را چاپ کرده است به خاطر او آمدیم تا کتاب را بخریم.


این روزها خیلی زیاد می‌شنویم که سلبریتی‌ها به حوزه‌های مختلف وارد می‌شوند؛ از حضور در عرصه موسیقی تا صحنه تئاتر. اما یکی از این حوزه‌ها، که شاید حضور هنرمندان و ورزشکاران باعث دیده‌شدنشان می‌شود، حوزه ادبیات و کتاب است. چاپ دهم ترجمه ترانه علیدوستی بر کتاب «تاریخ عشق» نوشته نیکول کراوس باعث شد به حضور سلبریتی‌ها در عرصه نشر بپردازیم.

داریوش مهرجویی، کارگردان سینما که به گفته خودش همیشه نوشتن کتاب یکی از دغدغه‌هایش بوده و تا به حال ۶ رمان و پنج ترجمه انجام داده و همه کتاب‌هایش با استقبال مخاطبان مواجه شده است یا رضا کیانیان کتابش را با عنوان «این مردم نازنین»، در سال ۸۷ به چاپ رساند. ترانه علیدوستی هم که با ترجمه جدیدش دوباره در حوزه نشر شناخته شده است، اولین کتابش را در سال ۹۰ با عنوان «رویای مادرم» نوشته «آلیس مونرو» ترجمه کرد که جایزه کتاب فصل را هم برد؛ جایزه‌ای که کلی حواشی به دنبال داشت چون همان زمان یکی از نامزدهای دریافت جایزه بهمن فرزانه بود، اما جایزه کتاب فصل به علیدوستی تعلق گرفت. کتاب دوم علیدوستی رمان «تاریخ عشق» نوشته نیکول کراوس است که با توجه به استقبال به چاپ دهم رسیده است.

 کتاب‌نخوان‌ها به خاطر سلبریتی‌شان کتاب می‌خرند

غزال محسنی، حدود پنج سال است که در کتابفروشی کار می‌کند و دو سال در نشر چشمه مشغول بوده است. از او درباره حضور سلبریتی‌ها و نقش‌شان در فروش کتاب‌ها پرسیدیم که گفت: «مثل تمام دنیا در کشور ما هم این قشر در فروش کتاب‌ها نقش دارند. مثلا برای امضای کتاب عادل فردوسی‌پور که در کتابفروشی نشر چشمه برگزار شد واقعا شلوغ شد و کتاب هم خیلی به سرعت فروش رفت. حتی کسانی هم هستند که اصلا کتابخوان نیستند اما به خاطر سلبریتی‌هایی که اسم‌شان روی کتاب‌ها آمده است، آن کتاب را می‌خرند. »

محسنی معتقد است اگر سلبریتی‌ها با علم به این عرصه وارد شوند بسیار هم تاثیرگذار خواهند بود و می‌گوید: «کتاب عادل فردوسی‌پور ترجمه خوبی دارد یا کتاب‌های حمیدرضا صدر با قلم توانایی که دارد، توانسته است مخاطب را هم با اسمش و هم با قلمش به کتابفروشی‌ها بکشاند. »

 معرفی کتاب با آگاهی

به غیر از سلبریتی‌هایی که کتاب می‌نویسند بحث دیگری هم وجود دارد و آن هم معرفی کتاب از سوی افراد مشهور است که آن هم در کتابخوانی تاثیرگذار است. تجربه پخش تیزر معرفی کتاب «دختر شینا» که توسط امین زندگانی و الیکا عبدالرزاقی انجام شد نشان می‌دهد مردم به کتاب اقبال نشان می‌دهند.

اتفاق خوبی هم که در برنامه «کتاب باز» شبکه نسیم می‌افتد این است که کتاب‌ها توسط هنرمندان و ورزشکاران معرفی می‌شوند. مثلا کتاب «پسران دوزخ فرزندان قابیل» که توسط شایان مصلح در این برنامه و فضای مجازی‌اش معرفی شد توانست به فروش خوبی دست پیدا کند.

محسنی درباره معرفی کتاب‌ها توسط سلبریتی‌ها می‌گوید: «اگر این کار با آگاهی صورت بگیرد بهتر است. مثلا یکی از کتاب‌های نشر خودمان کتاب متوسطی است. این کتاب توسط یک خانم هنرمند معرفی و سریع پرفروش و حتی در فروشگاه خودمان نایاب شد. درست است که از منظر اقتصادی خوب است اما باعث می‌شود نویسنده در همان سطح نگه داشته شود و به این توجه نمی‌کند که چقدر شانس داشته است. » دو دختر جوان کم کم به در کتابفروشی نزدیک می‌شوند. به قول خودشان سرشار از اشتیاق هستند تا کتاب‌هایشان امضا شوند. دیدن این ذوق و شوق نشان می‌دهد چقدر سلبریتی‌ها در جامعه نقش پررنگی دارند و حضور دقیق و حساب‌شده‌شان در عرصه نشر، بسیار تاثیرگذار است.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.