کارگردان فیلم سینمایی «عروس کاغذی» در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: جشنواره فجر طی سال های اخیر از اهداف اصلی اش دور مانده است؛ آنچه از شواهد پیدا است نشان از آن دارد که سیاست گذاران و مدیران فرهنگی کشور نمی خواهند برای سینمای انقلاب، سینمای دفاع مقدس و به طور کل سینمای استراتژیک و ارزشی قدم برداند و اگر امروزه ما شاهد تولیدات اندکی در این حوزه ها هستیم تنها به واسطه حضور برخی سینماگران دغدغه مند است که همچنان دوست دارند بر اساس آرمان های انقلابی شان فیلمسازی کنند اما متأسفانه جشنواره فیلم فجر که عنوان «فجر انقلاب» را با خود به یدک می کشد حمایتی از این نوع آثار ندارد.
وی ادامه داد: متأسفانه گویا دست هایی پنهان در کار است که مانع دیده شدن آثار ارزشی در مهمترین رویداد سینمایی جمهوری اسلامی ایران شود. مسئولان سینمایی در طول سال هیچ حمایتی برای ساخت حتی یک فیلم انقلابی هم نمی کنند و همین باعث می شود تا اصولاً دست اعضای هیأت انتخاب جشنواره فیلم فجر به دلیل سیاست های نادرست مسئولان سینمایی و فرهنگی کشور برای انتخاب آثار ارزشی بسته شود.
سیفی سپس با تأکید بر اینکه از شخص وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی تا رئیس سازمان سینمایی و معاونین ارشاد و... همگی به دنبال پست ها و میزهای شان هستند خاطرنشان کرد: احساس مسئولیت در هیچ یک از این افراد وجود ندارد. متأسفانه مدیران سینمایی و مسئولان فرهنگی در کشور ما مدت ها است که در پی کمیت گرایی افتاده اند و بیشتر از بیلان دادن های پر و پیمان خوششان می آید و از همین رو ما در عمل هیچ چیز از آن ها نمی بینیم و کیفیت فیلم های سینمای کشورمان هم به شدت دچار نزول شده اند.
این سینماگر تصریح کرد: سینمای ما امروزه به مثابه دانشگاه های مان شده است که خیل انبوه دانشجویان را بدون داشتن هیچ گونه سواد کافی و تجربه علمی و عملی به عنوان خروجی خود بیرون می فرستد که رسماً به هیچ دردی نمی خورند. ما هم امروزه در سینمای کشورمان شاهد تولید فیلم های بسیار زیادی هستیم که هیچ یک از آن ها به درد نظام و انقلاب اسلامی نمی خورند و این باعث تأسف و مایه شرمساری است.
کارگردان فیلم سینمایی «بچه های جسور» در بخش دیگری از این گفتگو با ابراز این نکته که بنده یکی از بنیان گذاران جشنواره فیلم فجر هستم یادآور شد: بنده در سال ۱۳۶۰ جشنواره ای با عنوان میلاد و سپس در همان سال جشنواره ای با عنوان محراب را برگزار کردم و سپس از سال بعد از آن برگزار کننده اولین دوره جشنواره فیلم فجر بودم که به صورت غیر رقابتی برگزار شد و در نهایت از دومین سال برگزاری جشنواره فیلم فجر که بنیاد سینمایی فارابی تأسیس شده بود من به عنوان دبیر جشنواره فعالیت داشتم و به همین دلیل با سیاست گذاری های آن روزگار و دلیل اصلی و چرایی به وجود آمدن این رویداد مهم و ارزشمند سینمایی به خوبی آشنا هستم.
سیفی در همین رابطه خاطرنشان کرد: در آن دوران هدف جشنواره فیلم فجر حمایت از فیلم ها و سینماگران ارزشی و انقلابی بود. ما در آن دوران می خواستیم تمام تلاش خودمان را به کار ببریم تا فیلم های درخور شأن جمهوری اسلامی ایران را در جشنواره حمایت کنیم تا سینماگران ترغیب شوند تا آثاری در این رابطه تولید کنند. در آن روزگاران دبیران جشنواره سیاست اجرایی داشتند اما امروزه دبیران این رویداد مهم سینمایی تنها یک گردهم آورنده هستند و بدون داشتن هیچ گونه سیاستی کارشان را به پیش می برند.
این فیلمساز اظهار داشت: این وظیفه دبیر جشنواره فیلم فجر است که اعضای هیأت انتخاب را به درستی توجیه کند و به آن ها بگوید که باید بر چه اساسی مبادرت به ساخت فیلم های شان کنند. اعضای هیأت انتخاب هم موظفند بدون ترس از فشارهای بیرونی و بدون اعمال سلیقه های شخصی شان مبادرت به انتخاب آثار نمایند و حضور آثار سینمای ارزشی و استراتژیک را در اولویت بدانند.
ارسال نظر