سه‌شنبه ۱۷ بهمن ۱۳۹۶ - ۲۰:۲۳

گزارش نشست رسانه ای فیلم «امپراطور جهنم»؛

شیخ طادی: ما نمیتوانیم حتی یک سنگ ریزه به طرف دشمن پرتاب کنیم! / خزاعی: آسوده بخوابید که «امپراطور جهنم» یک فیلم خنثی شده است!

نشست نقد و بررسی فیلم «امپراطور جهنم»

سینماپرس: پرویز شیخ طادی کارگردان امپراطور جهنم با اشاره به سانسورهای گسترده در فیلمش گفت: فیلمی که شما امروز دیدید فیلم واقعی امپراطور جهنم نیست.

به گزارش سینماپرس، نشست رسانه ای فیلم امپراطور جهنم با حضور پرویز شیخ طادی (کارگردان)، محمد خزاعی (تهیه کننده)، فرشاد گل سفیدی (فیلمبردار)، امیر اسکندری (چهره پرداز)، بابک پناهی (طراح صحنه و لباس) احسان شیبانی (تدوین) و بازیگران علی نصیریان، حبیب دهقان نسب، صبا کمالی، کوروش زارعی و یعقوب غفاری برگزار شد.

شیخ طادی در مورد اینکه آیا این فیلم ادامه شکارچی شنبه است یا خیر گفت: همینطور است. داستان این فیلم در حقیقت یک سه گانه است. در مورد انحراف و افراطی گری در جهان اسلام حرف میزند. در جلوه های ویژه هم سالهاست که دنیا به سمن ویژوآل افکت میرود که میتوان با آن فضا را طراحی کرد. در این زمینه ما وظیفه داریم نیروهای داخلی را رشد دهیم. نزدیک به شش ماه یک تیم داخلی ویژوال افکت روی این اثر کار کردند.

این کارگردان با اشاره به اینکه در مورد چیزی که میبینیم اظهار نظر میکنیم و نمیتوانیم در مورد قسمتهای سانسور شده صحبت کنیم، گفت: من هم موافقم که این فیلمی که دیدید از نظر روایت مشکل دارد.

وی در مورد دلیل شرکت دادن این اثر که دچار سانسورهای گسترده برای اکران شده است گفت: وقتی نطفه این فیلم در حال شکل گیری بود در شرق کشور عربستانیها هموطنانمان را سر میبریدند ولی برخی مسئولین میگفتند درمورد آن صحبت نشود. من برای این فیلم شش سال زحمت کشیدم تا مسئولین را قانع کنم تا این کار را بسازم. دشمن همینطور بر علیه ما فیلم میسازد و ما نمیتوانیم حتی یک سنگ ریزه به طرفش پرتاب کنیم!

خزاعی در مورد کم رنگ بودن حضور عربستان در این اثر گفت: ما طرح را ارائه دادیم ولی چهار سال هیچ کجا برای ساخت به ما پاسخ روشنی ندادند. به ما میگفتند مسائلی که مطرح میکنید حساس است و در مسائل دیپلماتیک اثر گذار است. ما ۲۶ بار این فیلم را بازنویسی کنیم. در نهایت تصمیم شخصی بعضی دوستان بود که این فیلم تولید شود. فیلمی که شما امروز دیدید فیلم واقعی امپراطور جهنم نیست. آقای افروغ میگوید چرا این فیلم را به جشنواره راه دادند. ولی آقای افروغ در چیزی که تخصص نداری همینجوری نقد نکن. به دوستانی که تلاش کردند این فیلم به جشنواره سال گذشته نرسد باید بگویم آسوده بخوابید چون این فیلم یک فیلم خنثی شده است. به خاطر ملاحظه و سفارش نتیجه میشود یک فیلم خنثی که با داشتن جلوه های ویژه و کارگردانی خوب قصه آنطور که باید جذاب نیست. ما هم میدانیم ضعفهای این فیلم کجاست!

وی در مورد اینکه چرا با وجود سانسور فیلم در جشنواره شرکت داده شده است گفت: این فیلم یک فیلم نمادین است و اگر تحلیلی در این زمینه داشته باشید به خیلی جوابها میرسید.

نصیریان راجع به دلیل پذیرشش بازی در این فیلم و حضورش در فیلمهای سیاسی گفت: برای پذیرش بازی در فیلم به غیر از سناریو، کارگردان و نقش برایم اهمیت دارد. من در مسائل سیاسی خیلی حساس نیستم و آن چه که اهمیت دارد نقش است. آقای شیخ طادی خیلی پژوهشگرانه وارد مسائل میشوند و احساس میکنم خیلی خوب تحقیق و تفحص می کنند. اینکه من نقشهای سیاسی بازی میکنم خیلی برای من مطرح نیست. آنچه مهم است ساختار کار و کاراکتر است. گاهی ممکن است نگاههای روز و مسائل رسانه ای نگاههای انسان را عوض کند و بخواهد مانوری هم در آن زمینه داشته باشد ولی من هیچ وقت همچین اتفاقی برایم نیفتاده است.

این بازیگر با تکدیب اینکه بعد از شکارچی شب تهدید به مرگ شده است گفت: من از دقت و زمان گذاشتن آقای شیخ طادی برای پیدا کردن فکتهای واقعی خوشم می آید. البته شاید یک بازیگر جوانتر میتوانست بهتر از من بازی کند.

کمالی با تصریح اینکه فیلمهای شیخ طادی شبیه هم نیست گفت: اعتقاد دارم این کارگردان فیلمهایش شبیه هم نیست و من از نوجوانی عاشق کارهای آقای طادی بودم و پس از دیدن فیلم میوه ممنوعه این علاقه بیشتر شد.

زارعی با اشاره به اینکه ۴۰ دقیقه از بازی او در فیلم حذف شده است و باعث شده بعد از دیدن فیلم در ذوقش بخورد گفت: با حذف بازی من دیگر سوریه را نمیبینیم و شاید این به خاطر شرایط دیپلماتیک بوده است. آقای شیخ طادی در این فیلم دست به افشاگری بزرگ و بین المللی زد اگر البته میگذاشتند فیلم بدون حذف اکران شود. به نظر من این فیلم فیلمی آزادی خواه است.

این بازیگر در مورد اتفاقات داستان این فیلم گفت: سکانسهایی از این فیلم را قبل از اینکه در دنیا اتفاق بیفتد ما به تصویر کشیدیم. مانند عملیات تروریستی که من در پاریس انجام میدهم که بعد واقعا به وقوع پیوست. فیلم هنوزم بعد از مصله شدن حرفهای زیادی برای گفتن دارد.

*تسنیم

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.