یکشنبه ۱۲ فروردین ۱۳۹۷ - ۰۹:۵۰

اسلاملو: افراد زیادی پس از وقوع انقلاب به اسلام گرویدند/ فارسیجانی: افراد بسیاری مثل شان استون وجود دارند که تشنه مفاهیم انقلابی و اسلامی هستند

شان استون-اسلاملو-فارسیجانی

سینماپرس: علی ناصری/ شان استون فرزند الیور استون کارگردان مطرح آمریکایی که فیلم های بزرگی چون «جوخه»، «جان اف کندی»، «نیکسون» و... را ساخته در سال ۱۳۹۰ در سفری که به ایران داشت به اسلام گروید و نام او در رسانه های معتبر جهانی مطرح شد و بسیاری این اتفاق را تبلیغ بزرگی برای جهان اسلام دانستند.

شان استون که خود امروز بازیگر و کارگردان سینما است در سال ۱۳۹۰ در جشنواره فیلم فجر پس از حضور در همایش هالیوودیسم و سینما به اسلام گروید و نام علی را پس از این اتفاق برای خود برگزید. استون پس از مسلمان شدن گفت: «من شجاعت و معرفت رسول خدا (ص) را می‌فهمم و به همین دلیل نیز مسلمان شدم. وی با اشاره به اینکه مذاهب دیگر هم مانند اسلام یک خدا را می‌پرستند، تأکید کرد: «لا اله الا الله» مفهوم جدیدی نیست، بلکه همواره در ادیان مختلف بوده اما نوع بیانش تفاوت داشته‌است… یک عالم روحانی و مقدسی در آن شرایط بود که فکر کردم ارتباط خاصی با خداوند برقرار شده‌است.»

به بهانه این اتفاق با محمدرضا اسلاملو و پرویز فارسیجانی صاحب نظران و کارشناسان سینمای کشور گفتگو کردیم که در ادامه این مطلب می توانید این گفتگوها را مطالعه کنید.

************************************

محمدرضا اسلاملو نویسنده و کارگردان سینما در گفتگو با سینماپرس اظهار داشت: باید بپذیریم که اتفاقی بزرگ در تاریخ معاصر به نام انقلاب اسلامی ایران رخ داد که همه معادلات جهان را به هم زد. اگر فراتر از سینما نگاه کنیم می بینیم که این اتفاق مثل یک زلزله در عالم دین و عقاید است. من در همه جای دنیا که سفر کردم شاهد افراد زیادی بودم که تحت تأثیر انقلاب اسلامی ایران در سال ۱۳۵۷ مسلمان شده اند که شان استون نیز یکی از همین افراد است.

اسلاملو خاطرنشان کرد: در دنیای سینمای افراد زیادی هستند که پس از انقلاب اسلامی به اسلام روی آوردند و من با فرصتی داشتم و در کشورهای مختلف سفر کرده ام شاهد این اتفاق بودم. وقتی سینماگران مختلف که افرادی متفکر هستند به ایران می آیند با یک سری واقعیات روبرو می شوند که آنها را مطمئناْ شگفت زده می کند.

وی افزود: من به شخصه سعی زیادی داشتم با خانمی که در فیلم «بدون دخترم هرگز» بازی کرده ارتباط برقرار کنم و او را به ایران دعوت نمایم اما به شکلی این خانم را محاصره کرده بودند که ارتباط برقرار کردن با او تقریباْ ناممکن بود. من هرچقدر که تلاش کردم تا او را به ایران دعوت کرده و با واقعیات کشور روبرو کنم به خاطر واسطه های مختلف موفق نشدم اما مطمئنم اگر این اتفاق رخ می داد این خانم نظرش تغییر می کرد.

این کارگردان در ادامه اظهار داشت: خداوند فطرت همه انسان ها را پاک آفریده و افراد وقتی با یک نگرش پاک روبرو می شوند آن را با دل و جان می پذیرند و ما فقط باید حصاری که دورمان کشیده اند تا چهره زیبای انقلابمان در دنیا دیده نشود را کنار زده و به جهانیان نشان دهیم که انقلاب اسلامی دارای یک نگرش زیبا برای همه انسان ها است و آن زمان است که مطمئنا شاهد اتفاقات بیشتری مثل اتفاقی که برای شان استون رخ داد خواهیم بود.

کارگردان فیلم سینمایی «شهابی از جنس نور» در ادامه اظهار داشت: اگر ما بتوانیم با سینمای انقلابی خود در جهان خودنمایی کنیم مطمئناْ افراد مطرح بیشتری به سمت اسلام گرایش پیدا می کنند و بدون شک چنین اتفاقی یک تبلیغ بزرگ برای جهان اسلام به حساب می آید. غربی ها معتقدند که اگر روز سینمای ایران به جهان راه پیدا کند دیگر جایی برای عقاید آنها نخواهد بود.

************************************

پرویز فارسیجانی تهیه کننده سینما و تلویزیون در گفتگو با سینماپرس اظهار داشت: اگر انقلاب اسلامی به معنای واقعی خود به عنوان یک مکتب انقلابی اسلامی بتواند به خوبی در جهان بدرخشد مطمئناْ می تواند تأثیرات بسیاری بر مخاطبان و سینماگران جهان بگذارد.

فارسیجانی خاطرنشان کرد: افراد بسیاری مثل شان استون وجود دارند که تشنه اینگونه مفاهیم هستند. به عنوان مثال مایکل مور مستندساز آمریکایی که بارها ثابت کرده فردی با روحیه ضد استکباری است باید به ایران دعوت شود و ما باید با افرادی که عقایدی اینچنین دارند تعامل داشته باشیم. ما در گذشته تا حدی در این زمینه موفق بودیم اما متأسفانه امروز کم کاری کرده ایم و از مسیر خود فاصله گرفته ایم.

وی افزود: متأسفانه ما کاملاْ به سینمای گیشه گرایش پیدا کرده و شاهد از بین رفتن اندیشه در سینمایمان هستیم. ما نباید از سینمای انقلاب اسلامی که سینمای مطلوب ما است فاصله بگیریم و مدیران باید به جنبه های انقلابی و اسلامی بودن سینمای کشورمان توجه کنند تا بتوانیم باعث گرایش افراد بیشتری در دنیا نسبت به مفاهیم انقلابی و اسلامی شویم.

این تهیه کننده در ادامه خاطرنشان کرد: متأسفانه با مدیریت غلط امروز شاهد هستیم که سینماگران متعهد ما منزوی شده و فیلم های بی ارزشی را می بینیم که ساخته و اکران می شوند. نمونه بارزی از این اتفاق را در جشنواره فیلم فجر سال گذشته شاهد بودیم. قطعاْ اگر ما نگرش خود را نسبت به سینما تغییر دهیم و سینماگران متعهد جایی برای کار پیدا کنند شاهد گرایش افراد مختلف در سراسر دنیا به سمت اسلام خواهیم بود. انقلاب اسلامی مملوء از مفاهیمی است که هنوز کسی سراغ آنها نرفته و این مفاهیم می تواند برای همه مردم جهان جذاب باشد.

فارسیجانی در پایان گفت: از نظر من باید به منویات مقام معظم رهبری در این زمینه توجه شود، در حالی که متأسفانه امروز شاهد هستیم که غفلت شدیدی نسبت به فرمایشات ایشان صورت گرفته و ما نباید اجازه دهیم این غفلت ادامه دار باشد. انقلاب اسلامی پیام و مفاهیم بزرگی برای جهانیان دارد که از طریق سینما می توان آن را به دنیا انتقال داد.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.