سه‌شنبه ۲۱ فروردین ۱۳۹۷ - ۱۲:۲۴

بررسی جایگاه هنر انقلاب در سینما/۱

توکلی: امروزه آثار ضدانقلابی بیشتر مورد توجه قرار می گیرند!/ خانه نشینی هنرمندان متعهد انقلابی بخشودنی نیست

هوشنگ توکلی

سینماپرس: هوشنگ توکلی بازیگر و کارگردان سینما و تلویزیون در رابطه با جایگاه هنر انقلاب اسلامی در سینمای کشور و ضرورت تقویت جایگاه این هنر ارزنده گفت: متأسفانه در حال حاضر ما با شرایطی در حال دست و پنجه نرم کردن هستیم که به هیچ عنوان توجیه پذیر نیست بنده شخصاً متأسفم که امروزه آثار ضدانقلابی بیشتر مورد توجه قرار می گیرند و نمود پیدا می کنند اما خبری از آثار ارزشی و انقلابی نیست.

کارگردان سریال تلویزیونی «میرزاکوچک خان جنگلی» در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: هنر انقلاب اسلامی شاید در واژه کوچک باشد اما در معنا مجموعه ای از مفاهیم ارزشمند و بزرگ است که متولیان فرهنگی و هنری باید به آن توجه جدی و ویژه ای داشته باشند و توجه به این مفاهیم ارزشمند را در رأس کارهای خود قرار دهند.

وی ادامه داد: هرگاه دیدگاه و جهان بینی اثری که یک هنرمند خلق می کند سمت و سوی انقلابی داشته باشد و هنرمند به هیچ پدیده و مسأله دیگری به غیر از انقلاب اندیشه نکند می توان گفت که آن اثر انقلابی است اما اگر انقلاب در چارچوب ذهنی یک هنرمند به درستی جا نیفتاده باشد بعید است که او بتواند به اهداف متعالی انقلابی در آثارش دست پیدا کند.

توکلی خاطرنشان کرد: متأسفانه بعد از پیروزی انقلاب شکوهمند اسلامی شرایط چندانی برای فعالیت نیروهای متعهد انقلابی در عرصه فرهنگی و هنری فراهم نشد و ما شاهد آن بودیم کسانی که از رانت ها استفاده می کنند و در باندها هستند جای هنرمندان متعهد انقلابی را تنگ کرده و به جای آن ها اشتغال دارند و کار می کنند و هنرمندان متعهد و ارزنده خانه نشین شده اند.

این سینماگر پیشکسوت سپس با تأکید بر اینکه خانه نشینی هنرمندان متعهد انقلابی بخشودنی نیست اظهار داشت: متأسفانه ما شاهد آن هستیم که تقابل شدیدی میان هنرمندان انقلابی و هنرمندان ضد انقلابی شکل گرفته و همین مسأله باعث شده تا ما امروزه در تولید آثار هنری انقلابی به شدت فقیر شویم و دست مان به هیچ جا بند نباشد. با اینکه همچنان بعد از گذشت ۴۰ سال از پیروزی انقلاب اسلامی هنوز شرایط انقلابی در وضعیت کلی کشورمان حاکم است اما روز به روز نمود انقلابی گری و روحیه انقلابی در عرصه فرهنگ و هنر در حال رنگ باختن است و این پدیده شوم بی توجهی به هنر انقلاب اسلامی نیاز به بازنگری جدی و فوری دارد.

بازیگر فیلم سینمایی «نفوذی» تأکید کرد: ما باید در پی آن باشیم تا با تولید آثار فرهنگی و سینمایی مان از منافع ملی کشور حفظ و حراست کنیم و نگذاریم تا بیگانگان بر ضد منافع ملی ما اقدام به انجام کارهای کثیف کنند.

توکلی در خاتمه این گفتگو متذکر شد: هنوز هم جای بسی خرسندی است که معدود هنرمندان متعهد و انقلابی و دغدغه مند هرزگاهی کارهایی انجام می دهند و در شرایط سخت و دشوار همچنان به فکر اهداف و آرمان های انقلابی هستند اما این کافی نیست و این وظیفه متولیان فرهنگی کشور و دولتمردان است که کلیه امور فرهنگی و هنری را به دست هنرمندان متعهد و انقلابی بسپارند و دست ضد انقلاب را کوتاه کنند.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.