به گزارش سینماپرس، با حضور حمید شاه آبادی معاون صدای رسانه ملی، نورالدین جعفری قائم مقام معاونت صدا، مدیران شبکه ها و مدیران گروههای برنامه ساز و مدیران ستادی معاونت صدا، نشست برنامهریزی محتوایی شبکههای رادیویی در سالن جلسات معاونت صدا برگزار شد.
معاون صدا در ابتدای این مراسم ضمن خداقوت به همکاران رادیو برای اهتمام ویژه در سال گذشته و ایام نوروز گفت: سال ۹۶ سالی پربار و پرتلاش برای همکاران رادیو بود که زحمات زیادی را متحمل شده و گام های ارزشمند و جدی در راستای جذب رضایت مخاطبان رادیو برداشتند.
وی ضمن اشاره به اینکه همکاران رادیو نوروز ۹۷ را با انرژی مضاعف آغاز کردند، بیان کرد: حضور ۷ برنامه رادیویی در جشنواره نوروزی امسال شروع خوبی بود تا با ادامه این روند، سنگ بنایی برای ارتباط نزدیکتر با مخاطب داشته باشیم.
در ادامه این نشست معاون صدا در تشریح نقش و کارکرد رسانه رادیو گفت: در دنیای رسانهای امروز که شاهد رقابت رسانه های گوناگون با یکدیگر هستیم، باید از توجه به اقتضای رسانهای و سرعت عمل به عنوان عواملی که می تواند در ارتقای نقش رسانه رادیو مؤثر باشد، نام ببریم.
شاه آبادی چابک بودن و سرعت عمل بالا در رادیو را لازمه رقابت این رسانه با رسانه های جدید در دنیای پرتحول رسانهای کنونی دانست و افزود: نوآوری و خلاقیت، دقت و صحت در انتقال پیام به شنونده، برخورد عادلانه با تحولات روز، توجه به مؤلفه های گوناگون از جمله مواردی است که می تواند سبب تأثیرپذیری مخاطبان از رادیو باشد.
معاون صدا در بخشی دیگر از سخنان خود توجه و نگاه مخاطبان به رسانه رادیو را لازمه بهتر دیده شدن و بهتر شنیده شدن این رسانه دانست و اظهار کرد: توجه به ذائقه مخاطبان، استفاده از ظرفیت رسانهای رادیو در محیط خارج از فضای برنامه سازی، حفظ وزانت و جایگاه رادیو سبب می شود تا با رفع شدن دغدغه های این رسانه، زمینه برای اقبال بیشتر مخاطبان نیز فراهم شده و رادیو پرفروغ تر و تأثیرگذارتر از پیش به مسیر خود ادامه دهد.
وی همچنین دستیابی به تمدن نوین اسلامی را که بستر تحقق آن ترویج سبک زندگی ایرانی، اسلامی است برای جذب مخاطبان بیشتر ضروری دانست و تصریح کرد: این ابزار می تواند ما را در رسیدن به اهداف رادیو که همانا جذب مخاطبان بیشتر و افزایش رضایتمندی آنهاست، یاری کند.
معاون صدا توجه ویژه رادیو به قشر فرهیخته و نخبگان کشور را ضروری دانست و عنوان کرد: رادیو باید تلاش کند تا با نگاه کارکردگرایانه، مشوقانه و امیدوارکننده، سبب جذب این گروه از مخاطبان شده و ضمن حفظ جایگاه نخبگان در این رسانه، رضایت خاطر آنان را جلب کند. همچنین گرم بودن رسانه رادیو، در دسترس بودن، رعایت عدالت و بیطرفی، توجه به حوزه طنز، موسیقی و سرگرمی، پیگیری مطالبات مردم، توجه به حوزه دین، آداب شرعی و اعتقادات و ... سبب جلب اعتماد مخاطبان این رسانه می شود.
وی در تشریح وضعیت موسیقایی رادیو ادامه داد: استفاده از موسیقی مناسب و فاخر یکی از مهم ترین عواملی است که می تواند اثرگذاری و نفوذ رادیو را در میان مخاطبان بالا ببرد.
معاون صدا ارتقاء سطح نویسندگی برنامه های رادیو را نیز لازم و ضروری دانست و عنوان کرد: گرچه در حوزه نویسندگی برنامه های رادیو شاهد تلاش و موفقیت چشمگیر همکاران خود هستیم اما این بخش با نقطه مطلوب فاصله زیادی دارد که باید با جدیت و اهتمام ویژه در این زمینه شاهد اتفاقات مثبتی باشیم.
شاه آبادی با اشاره به آغاز چهلمین سالروز پیروزی انقلاب شکوهمند اسلامی ایران گفت: استفاده از قالب های کوتاه و جذاب برنامه سازی متناسب با سلیقه مخاطب، تحلیل، تبیین و توصیف دستاوردهای نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران و مقایسه و تحلیل آن با بسیاری از مسائل و شاخص های پیشرفت جهانی، بررسی نرخ رشد علمی کشور در سال های پس از پیروزی انقلاب اسلامی، استفاده از ظرفیت مناسبتهای سال با حفظ ویژگی صادق بودن رسانه و... می تواند در این زمینه حائز اهمیت باشد.
وی توجه ویژه به شعار سال در برنامه های رادیویی را که به فرمایش مقام معظم رهبری (حمایت از کالای ایرانی) نام نهاده شده است، یکی دیگر از مهم ترین اهداف رسانه رادیو در سال ۹۷ عنوان و تصریح کرد: باید از ظرفیت و فرصت شعار سال برای احیای نقش رسانه رادیو استفاده کنیم. ارتباط با دستگاه های متولی در راستای تحقق شعار سال ۹۷ از دیگر عواملی است که می تواند در جلب رضایت مخاطبان در سال جاری و در راستای تحقق شعار سال تأثیرگذار باشد.
در ادامه این جلسه مدیران گروه های برنامه ساز و مسئولین مدعو به بیان سئوالات و دیدگاه های خود در حوزه های برنامه ریزی محتویی پرداختند.
در پایان این نشست معاون صدا از اهتمام و کوشش تمامی مدیران و برنامه سازان رادیو قدردانی کرد.
ارسال نظر