دوشنبه ۵ مهر ۱۳۸۹ - ۰۹:۵۰

دکتر فریندخت زاهدی:

فلسفه هرگز نمی‌تواند از ادبیات جدا شود

فریندخت زاهدی

خوانش ادبیات یا بازخوانی ادبیات بدون در نظر گرفتن نظریه‌های نو که در 100 سال اخیر ارائه شده است راه به جایی نخواهد برد و جز تکرار مکررات نتیجه‌ای در پی نخواهد داشت، در حقیقت همین مساله است که ضرورت وجود فلسفه و شناخت آن را در آثار ادبی عیان می‌سازد.


به گزارش خبرگزاری سینمای ایران، دکتر فریندخت زاهدی، مدرس ادبیات نمایشی دانشگاه تهران با بیان این مطلب در گفت‌وگو با روابط عمومی همایش روز جهانی فلسفه، درباره جایگاه فلسفه درادبیات گفت: با توجه به کثرت نظریه‌های نودر زیبایی شناسی و کاربردی بودن فلسفه در ادبیات جای تردیدی باقی نمی‌ماند. ادبیات امروز باید با رویکرد‌های زیبایی شناسانه تدریس شود و اگر بخواهیم ادبیات را از شکل سنتی آن خارج کنیم راه دیگری نداریم جزاینکه با این نوع رویکردهای جدید که مبتنی بر زیبایی شناسی و فلسفه است آثار ادبی را بازخوانی کنیم.

وی در ادامه با اشاره به توجه فلاسفه به ادبیات در دوره‌های مختلف، افزود: فیلسوفان بسیاری راجع به ادبیات دارای نظریه‌های متفاوتی هستند و به همین دلیل هنگامی که با رویکرد فلسفی به سراغ ادبیات می‌رویم توجهات زیادی جلب آن می‌شود و نگاهها هم در این نوع برخوردها شکل عمیق‌تری پیدا می‌کند. این مساله به‌خصوص در حوزه ادبیات دراماتیک نمود عینی بیشتری دارد. در ادبیات نمایشی درهمین سال‌های گذشته شاهد بروز رویکردهای جدید در فلسفه هنر بوده‌ایم و ایدئولوژی‌های زیادی درآثارهنری مختلف که در خور تامل و توجه هستند، ظهور کرده‌اند. ازهمین‌رو است که ما در دانشگاه‌ها ازدانشجویان می‌خواهیم نطریات و فلسفه غالب در هرعصر و دوره‌ای را بشناسند و سپس به سراغ آثار ادبی و هنری آن دوره بروند، چرا که شناخت فلسفه یک اثر منوط به بررسی مسائل تئوریک و فلسفه غالب آن دوره است و در عین حال ادبیات حقیقی‌ترین تاریخ هر دوره‌ای است.

زاهدی همچنین با اشاره به رابطه تنگاتنگ ادبیات و فلسفه و بیان اینکه نگاه او به فلسفه نگاه استتیک به فلسفه هنر است، خاطرنشان ساخت: فلسفه هرگز از ادبیات جدا نبوده و نمی‌تواند هم که جدا شود، چرا که حتی ساده‌ترین و کوتاهترین اشعار هم دارای رگه‌های غنی فلسفی هستند. البته در طول تاریخ کم‌کاری‌هایی صورت گرفته و برخوردهای سطحی زیادی با فلسفه و کارکرد آن در ادبیات صورت گرفته که سبب شده است تا با آن همانند زیرخاکی رفتار شود و به همین دلیل است که شناخت فلسفه آثار ادبی در پاره‌ای از اعصار کار دشواری است. و باز به همین خاطر است که در هردوره‌ای اگر تولیدات ان دوره را نشناسیم نمی‌توانیم خوانشی از آن آثار داشته باشیم.

یادآور می شود همایش روز جهانی فلسفه سی‌ام آبان تا دوم آذر ماه در کتابخانه ملی ایران برگزار می‌شود.

انتهای پیام/ن.ف/ج

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.