سه‌شنبه ۱۵ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۲:۴۱

سرنوشت همچنان مبهم پول های جمع آوری شده توسط هنرمندان / توضیحات نماینده نیکی کریمی

زلزله کرمانشاه

سینماپرس: پس از آنکه در روزهای اخیر بحث پول های جمع آوری شده توسط چهره ها دوباره داغ شد، مهدی اصلانی درباره کمک های جمع شده توسط نیکی کریمی توضیحاتی ارائه داد.

به گزارش سینماپرس، در حالی که این روزها پرونده ای قضایی در زمینه پول هایی که چهره های شناخته شده برای کمک به زلزله زده های کرمانشاه جمع کرده و در آن مناطق هزینه نشده است، تشکیل شده و در خبرها از برخی بازیگران سینما با نام اختصاری نام برده می شود خبری به دست رسانه ها رسیده که در آن مهدی اصلانی فیلمبردار سینما مدیر پروژه خانه فرهنگ سر پل ذهاب معرفی شده و درباره پول های جمع شده توسط نیکی کریمی توضیح داده است.

وی در توضیحاتی آورده است: خانم کریمی، من و چند تن از افراد محلی چند روز بعد از زلزله به سر پل رفتیم و بعد از چند جلسه همفکری با مشاور، روانشناس و جامعه شناس  قرار شد کودکان، نوجوانان و جوانان  محلی برای  تحصیل و تفریح داشته باشند به نام «خانه فرهنگ» که هم بتوانند در آن آموزش های لازم را ببینند و هم بعد از زلزله، سرگرمی-که می دانید در شهرستان ها چقدر به آن احتیاج است- داشته باشند؛ هم اینکه بتوانند استعدادهایشان را کشف کنند.

‌اصلانی همچنین گفت: خانم کریمی همان ابتدا تمام پول جمع شده توسط مردم را برای من به عنوان مدیر پروژه واریز کرد. چون مدتی بعد از زلزله و همچنین فصل زمستان بود، مقداری از آن صرف خرید پوشاک و مواد غذایی شد که ما چند کامیون را به مقصد منطقه بارگیری کردیم و با مدیریت من و نظارت خانم کریمی به خانواده های نیازمند رساندیم.

‌نماینده نیکی کریمی در سر پل ذهاب ادامه داد: به هر حال گرفتن جا، ساخت و ساز و تبدیل آن به خانه فرهنگ زمان می برد اما افتتاح  خانه فرهنگ سر پل ذهاب  به امید خدا تا ٢٠ روز دیگر انجام می شود.

‌اصلانی در پایان گفت: ما ابتدا با چند نهاد صحبت کردیم ولی دیدیم دیدگاه های آنها با ما متفاوت است و ترجیح دادیم مستقل عمل کنیم ولی به امید خدا از هر کسی که در این راه یاریمان کرده حتما در گشایش خانه دعوت خواهیم کرد.

ورود بی قاعده افراد در مواقع بحران مساله ای است که بارها توسط نهادهای خدمات رسان به افراد و مناطق بحران زده مورد تذکر قرار گرفته و نهادهای ذیربط از مردم و افرادی که راسا اقدام به جمع آوری کمک های مردمی می کنند خواسته اند که این رفتارها را در چارچوب قانونی و از مسیرهای تعریف شده انجام دهند تا از ایجاد حاشیه پرهیز شود. در حال حاضر و با باز شدن این پرونده اعتماد مردم نیز به چهره های شناخته شده مخدوش می شود.

حال باید دید اساسا تشکیل خانه فرهنگ با کدام مجوز بوده و فعالیت هایش را در کدام چارچوب دنبال می کند و مهدی اصلانی چگونه خود را به عنوان نماینده نیکی کریمی معرفی می کند.

در همین رابطه هفته گذشته نماینده مردم گیلانغرب و سرپل ذهاب با اشاره به حضور سلبریتی‌ها و دریافت کمک‌های مردمی از سوی آنها برای کمک به مردم زلزله‌زده، هم گفت: در روزهای ابتدایی وقوع زلزله ما شاهد اعلام حساب و دریافت کمک از سوی افراد، چهره‌ها و سلبریتی‌ها بودیم که با استفاده از شبکه‌های اجتماعی و رسانه‌ها و بهره‌گیری از حس مسئولیت و علاقه مردم توانستند بخش بسیار زیادی که بیش از ۳۰ میلیارد تومان می‌شود را به حساب‌های خود واریز کنند.

تجری تأکید کرد: این کمک‌ها برای آن شرایط حاد و اضطراری ابتدایی وقوع زلزله بود، اما به دلیل سوء مدیریت، ناتوانی، نداشتن اطلاعات کافی شاهدیم که این کمک‌ها به مردم زلزله‌زده به درستی به دست زلزله‌زدگان نرسید. امیدواریم دستگاه‌های مسئول موضوع را پیگیری کنند تا این افراد جوابگوی نحوه هزینه‌کرد کمک‌های مردمی باشند.

عضو هیئت رئیسه کمیسیون اصل ۹۰ با بیان اینکه ما حتی شاهد بودیم که برخی حتی چهره هم نبودند و شبکه‌های اجتماعی با اعلام آمادگی پول دریافت کردند. براساس قانون این کمک‌های مردمی که به حساب افراد و چهره‌ها ریخته شده، باید با نظارت هلال‌احمر خرج می‌شد که این اقدام صورت نگرفت. بخشی از کمک‌های مردمی در حساب افرادی امین و معتبر است، اما مبالغی دیگر در حساب افرادی است که به هیچ‌وجه هزینه‌کرد این کمک‌ها مشخص نیست که باید مسئولان مربوطه، اصحاب رسانه و مدعی‌العموم این موارد را مطالبه کنند.

تجری با اشاره به یکی از همین اشخاصی که با استفاده از شهرت خود کمک‌های مردمی را جمع‌آوری کرده است، گفت: خانم "ک" تاکنون مبلغ ۵ میلیارد جمع‌آوری کرده است، اما اعلام کرد که ۲.۵ میلیارد تومان را در مناطق زلزله‌زده هزینه کرده، در صورتی که بعد از بررسی‌ها مشخص شد تنها ۷۵۰ میلیون تومان از مبلغ مورد نظر را خرج کرده است. بنده به عنوان نماینده فرماندار و استاندار هنوز با این شخص ملاقاتی نداشته‌ام، اما مسئولان این منطقه خواستار انجام صحبت و مذاکره درباره این هزینه‌ها هستند، زیرا ابهامات زیادی در این مورد وجود دارد که باید دادستانی و وزارت اطلاعات سریعا به این موضوع ورود کنند. اکنون این خانم از نقش یک خَیّر به یک پیمانکار تبدیل شده و با انعقاد قرارداد با مالکان و دریافت اختیاراتی شروع به ساخت و ساز کرده است.

وی همچنین اظهار کرد: خانم "ک" افرادی را به بهانه داشتن اسکورت با عنوان بادیگارد با خود همراه می‌کند که این افراد با مردم زلزله‌زده درگیر شده و آنها را کتک زده‌اند که همین موضوع منجر به تشکیل پرونده قضایی برای این شخص و همراهانش شده است. این شخص تنها با استاندار یک نشست کلی داشته، اما تنها مسئولان محلی به ریز آمار و جزئیات اشراف دارند.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.