به گزارش سینماپرس، دومین «شب نقره ای» فیلمبرداران سینمای ایران شامگاه سه شنبه ۲۹ خرداد ماه در موزه سینما و با حضور اهالی سینما برگزار شد.
تورج منصوری در ابتدای این مراسم گفت: انجمن فیلمبرداران تصمیم گرفت سال ها بعد از درگذشت مهرداد فخیمی فیلمبردار سینما، بزرگداشتی برای وی و چند فیلمبردار دیگر برگزار کند و نام این بزرگداشت «شب نقره ای» گذاشته شد.
منوچهر شاهسواری مدیرعامل خانه سینما نیز در سخنانی بیان کرد: ما در سینما تلاش می کنیم تا کارمان رونق بگیرد و در فضای حرفه ای کار کنیم.
وی افزود: نباید فراموش کرد که گل بی خار نداریم پس باید مراقب این خارها باشیم تا به کسی صدمه نزنند. چه کسی و چه دستگاهی باید مانع این خارها شود؟ فکر می کنم مسئول اول خودمان هستیم و برای اینکه به بیراهه نرویم باید با هم گفتگو کنیم.
وی تاکید کرد: سال ها ما را از حرف زدن درباره میهن دوستی ترساندند و به گونه ای برخورد کردند که گویا میهن دوستی فعل حرام است اما آیا بدون میهن دوستی می توان برای وطن کاری کرد.
شاهسواری وظیفه خانه سینما را حمایت از سینما دانست و گفت: در همین راستا بین شورایعالی تهیه کنندگان سینما و انجمن فیلمبرداران تفاهمنامه همکاری بسته شده است و این سند در طول سه ماه دنبال می شود و امیدوارم تبدیل به یک سند حقوقی مناسب شود.
مدیرعامل خانه سینما توضیح داد: امیدوارم به زودی این گفتگوها بین صنوف دیگر که به صورت قانونی ثبت شده است با شورایعالی تهیه کنندگان صورت گیرد. به خاطر داشته باشید که بدون وجود یک شورای مقتدر تهیه کنندگان امکان پیشرفت در سینما وجود ندارد.
پس از این صحبت ها، تفاهمنامه همکاری میان انجمن فیلمبرداران و شورایعالی تهیه کنندگان امضا شد.
در ادامه مراسم بزرگداشت زنده یاد جمشید الوندی برگزار شد. در این بخش اصغر رفیعی جم سخنانی درباره زنده یاد الوندی بیان کرد و گفت: حق انجمن فیلمبرداران بیش از اینها است و تا امروز ندیده ام که اگر برای فیلمبرداران مراسمی می گیرند در خور آنها باشد.
در ادامه مراسم بزرگداشت حسن قلی زاده با حضور یداله صمدی برگزار شد. صمدی درباره قلی زاده گفت: به خودم اجازه نمی دهم درباره تکنیک های قلی زاده صحبت کنم چرا که خود را در این سطح نمی بینم اما همیشه برای وی از او که چیزهای بسیاری آموختم آرزوی موفقیت می کنم.
همچنین فرشاد محمدی فیلمبردار نیز روی صحنه آمد تا از حسن قلی زاده تجلیل کند.
قلی زاده در این مراسم بیان کرد: بعد از انقلاب مرجعیت فیلمبرداری با ورود فیلمبرداران جوان و آگاهی آنها تثبیت شد اما این سالها به دلیل کم توجهی خانه سینما باعث کمرنگ شدن این مرجعیت شد و دیگر آنچه که از فیلمبرداران انتظار داشتیم در حال کمرنگ شدن است.
این فیلمبردار توضیح داد: سال ها است که فیلمی من را تکان نداده اما فیلمبرداری «در دنیای تو ساعت چند است» من را تکان داد و در وانفسای فقر تصویری احساس کردم فیلمبرداری هنوز زنده است.
وی بیان کرد: خیلی به این تفاهمنامه ها که عملی نمی شود دلخوش نیستم و صبر می کنم تا زمانی که عملی شد خوشحال می شوم. آقای شاهسواری این روزها هر زمان به خانه سینما می آییم تا شما را ببینیم در جلسه هستید و این اصلا درست نیست. از شهرداری تهران نیز می خواهم تا یک خط مترو بین خانه سینما و قطعه هنرمندان بزند تا رفت و آمد برای ما راحت باشد.
در ادامه مراسم بزرگداشت همایون پایور، ایرج رامین فر روی صحنه آمد و بیان کرد: این بزرگداشت ها زمانی شکل حرفه ای می گیرد که نمونه مطرح کارهای آنها را نمایش دهیم و درباره ویژگی های کار آنها صحبت کنیم. من با همایون پایور ۳ فیلم کار کرده ام و از نظر من یک فیلمبردار شاعر و طناز و عاشق زندگی است. خوشحالم این بزرگداشت که خیلی هم برگزاری آن دیر است، برگزار شد.
سپس هومن بهمنش فیلمبردار روی صحنه آمد و از همایون پایور تجلیل کرد.
پایور گفت: امیدوارم باز هم بتوانم خوب ببینم تا تصاویری را به شما نشان دهم.
بزرگداشت رضا مجاوری آخرین بخش از این مراسم بود. در این بخش فیلمی از امیر نادری درباره رضا مجاوری پخش شد و پیمان شادفر برای تجلیل از رضا مجاوری روی صحنه آمد و از این هنرمند تجلیل کرد.
ارسال نظر