یکشنبه ۲۱ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۱:۱۸

بلاتکلیفی مدیریت سینما با جشنواره فیلم فجر/۳

وحیدزاده: تکلیف هیچ یک از مدیران، سینماگران و سیاست گذاران با جشنواره فجر مشخص نیست/ این جشنواره دارای چشم انداز و سیاست گذاری بلندمدت نیست

ابراهیم وحیدزاده

سینماپرس: ابراهیم وحیدزاده کارگردان سینما در رابطه با بلاتکلیفی مدیریت سینمای کشور با جشنواره فیلم فجر گفت: همه اتفاقات نشان از آن دارد که تکلیف مدیریت سینمای کشور با این رویداد مشخص نیست؛ متأسفانه مسئولان اصلاً نمی دانند باید با این جشنواره چه کنند و به همین دلیل همه ساله برای از سر باز کردن یک وظیفه آن را به هر شکلی که شده برگزار می کنند.

کارگردان فیلم سینمایی «تحفه ها» در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: یک سال یک مدیر تصمیم می گیرد بی دلیل بخش بین الملل و ملی جشنواره را از هم جدا کند و سال دیگر کسی می خواهد مکان برگزاری جشنواره را تغییر دهد؛ یک سال سیاست مدیران حمایت از گونه خاصی از فیلم ها است و سال دیگر اصلاً به آن گونه توجهی نمی کنند! همه این ها باعث شده تا وضعیتی آشفته همواره در روند برگزاری جشنواره فیلم فجر وجود داشته باشد و این جشنواره هرگز نتواند به یک ثبات دائمی دست پیدا کند و دارای چشم انداز و سیاست گذاری بلندمدت شود!

وی ادامه داد: سوأل بنده این است که اصلاً چرا ما خودمان با دست های خودمان جشنواره را تکه تکه می کنیم و به آن آسیب می زنیم؟ در زمانه ای که خارجی ها حاضر نیستند در جشنواره ما شرکت کنند و اصلاً این جشنواره را قبول ندارند چرا ما باید با صرف بودجه های هنگفت بخش بین المللی آن را جدا کنیم؟ چرا باید برویم و به اصرار از کشورهای سطح پایین فیلم های دست سوم و چهارم شان را بخریم و بعد آن ها را زیر تیغ سانسور ببریم که یک دورهمی و جشن داخلی با به یدک کشیدن عنوان «جهانی» برگزار کنیم؟

این سینماگر خاطرنشان کرد: همه این اتفاقات نشان از آن دارد که تکلیف مدیریت سینمای کشور با این رویداد مشخص نیست؛ متأسفانه مسئولان اصلاً نمی دانند باید با این جشنواره چه کنند و به همین دلیل همه ساله برای از سر باز کردن یک وظیفه آن را به هر شکلی که شده برگزار می کنند. این اتفاق در حالی است که مدیران سینمای کشور باید سیاست های دائمی و لازم الاجرا برای این رویداد در نظر بگیرند و این جشنواره را به سطحی استاندارد برسانند. ما باید از شیوه ها و روش های جهانی برای جذب حداکثری فیلم ها در سطح جهان استفاده کنیم و تلاش مان را به کار ببریم تا جشنواره مان واقعاً بین اللملی شود.

کارگردان فیلم سینمایی «شام عروسی» تأکید کرد: در تمامی جشنواره های معتبر دنیا ما شاهد آن هستیم که بخش های ملی و بین المللی به صورت یک جا برگزار می شوند؛ در هیچ جشنواره ای در سطح دنیا مانند جشنواره فیلم فجر فیلم های تولید شده یک سال سینمای کشور به نمایش در نمی آید و تنها ۲-۳ فیلم از کشور برگزارکننده در کنار آثار مطرح جهانی نمایش داده می شوند و مورد قضاوت و داوری اصولی قرار می گیرند و باندبازی هم در آن ها جایی ندارد اما متأسفانه ما هرگز در برگزاری جشنواره مان این روش ها را به کار نگرفته ایم و اصولاً جشنواره ای سلیقه ای بنا نهاده ایم که به اشتباه واژه بین المللی را با خود به یدک کشیده است.

وحیدزاده تصریح کرد: هر سال شعار می‌دهیم که جشنواره فیلم فجر باید سال به سال بهتر برگزار شود؛ اما هیچ گام عملی و مثبتی در راستای تحقق این شعارهای زیبا انجام نمی دهیم! همه چیز در سینمای مان دوستی و رفاقتی و باندی و گروهی شده و همه این اتفاقات سینما و جشنواره مان را دچار آسیب کرده است.

وی در پایان گفت: جشنواره فیلم فجر به راستی در یک بلاتکلیفی عجیب به سر می برد و اصلاً تکلیف هیچ یک از مدیران، سینماگران، سیاست گذاران و خلاصه همه آن هایی که با سینما سر و کار دارند با این رویداد مشخص نیست! این اتفاق نیاز به تدبیر و درایت فوری و جدی از سوی مسئولان دارد و امیدوارم که هرچه سریع تر مشکلات و بلاتکلیفی این جشنواره برطرف شود.

اخبار مرتبط

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.