چهارشنبه ۱۴ شهریور ۱۳۹۷ - ۲۰:۵۱

گزارش سینماپرس از مراسم اختتامیه جشنواره فیلم کودک؛

پروانه ها به پرواز درآمدند/ «لکنت» جوایز اصلی جشنواره را درو کرد/+حواشی

اختتامیه سی ویکمین جشنواره بین المللی فیلم های کودکان و نوجوانان

سینماپرس: آیین اختتامیه سی و یکمین جشنواره فیلم کودک با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، برخی مقامات اصفهان و مدیران سینمای کشور برگزار شد؛ در این مراسم جایزه ویژه زنده یاد زاون قوکاسیان در دستان غلامرضا رمضانی قرار گرفت، جایزه شهید بهنام محمدی به فیلم «جمعه گل» اهدا شد و «خانه» فیلمی از کره جنوبی نیز توانست جایزه سیفژ را از آن خود کند ضمن آن که فیلم سینمایی «لکنت» بخش اعظمی از جوایز را نصیب خود کرد. همچنین از ثریا قاسمی هنرمند پیشکسوت سینمای کشور هم به دلیل بردن جایزه مهم «آسیاپاسفیک» تقدیر شد و جایزه وی که تازه به ایران رسیده بود تقدیمش شد.

به گزارش خبرنگار اعزامی سینماپرس به سی و یکمین جشنواره فیلم کودک مراسم اختتامیه این دوره از جشنواره در سالن کوثر مجموعه تفریحی ۲۲ بهمن که پادگانی نظامی است با حضور سیدعباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، محمدمهدی حیدریان رئیس سازمان سینمایی، علیرضا رضاداد دبیر این دوره از جشنواره و... برگزار شد!

آغاز این مراسم با پخش سرود جمهوری اسلامی و تلاوت قرآن مجید همراه بود، سپس گروهی از کودکان و نوجوانان به صورت دسته جمعی سرودها و آهنگ های خاطره انگیز فیلم ها و سریال های کودکان و نوجوانان از جمله «خونه مادربزرگه»، «خواهران غریب» را اجرا و بازخوانی کردند. در بخش بعدی یک استندآپ کمدی با موضوع فیلم های جشنواره کودک، مسئولان سینما و هنرمندان اجرا شد.

سپس هومن حاجی عبدالهی که مجری مراسم بود روی صحنه آمد و با سلام به همه کودکان ایران گفت: امشب می خواهیم اتفاقات خوبی بیفتد و همه انرژی زیاد بگیریم.

علیرضا رضاداد دبیر این رویداد روی صحنه رفت و با قرائت متنی از قبل آماده شده از جشنواره کودک گفت؛ وی در بخش بعدی از سخنان خود اظهار داشت: گمان می کنم شما از شنیدن پیام به جای دادن گزارش کار خوشحال شدید!

در بخشی از متن قرائت شده توسط رضاداد آمده بود: نوجوانان جهان خود را در زبان و هنر هنرمندان جست و جو می کنند تا هنجارهای جامعه را تمرین و مشق هم زیستی و زندگی اجتماعی را تجربه کنند. روزها و سال ها با شتاب می گذرند. ستاره های دنباله دار رد می شوند. مشکلاتی به چشم می آیند و مشکلاتی از سرباز می شوند. آدم هایی به چشم می آیند و آدم هایی از چشم می افتند. در این میان ما قشری سرشار از ایده و خلاقیت پشت خط شروع آماده ایم؛ مملو از شادی و شادابی، تشنه دیده شدن و شنیده شدن

شهردار اصفهان در بخش بعدی مراسم روی صحنه رفت و با عرض خیرمقدم به یکایک حاضرین گفت: من خوشحالم که در اختتامیه سی و یکمین جشنواره فیلم کودک با شما صحبت می کنم؛ جشنواره ای که با موفقیت اجرا شد و همه اهداف شورای سیاست گذاری در آن تحقق یافت. این جشنواره موفق بود. جشنواره امسال با حضور پر شور کودکان و نوجوانان از همه شهرهای استان اصفهان برگزار شد ‌و هنرمندان اصفهانی در همه بخش های جشنواره نقشی اساسی داشتند.

وی ادامه داد: هنرمندان زیادی از سراسر کشور و دنیا به این جشنواره آمدند و من از همه آن ها تشکر می کنم؛ یکی از رویاهای ما در این جشنواره تحقق یافت و ما امسال شاهد آن بودیم که برنامه های جانبی جشنواره اثبات کرد چقدر مردم با شور و نشاط از این جشنواره استقبال کرده اند. این جشنواره مردم را در چهارباغ عباسی حاضر کرد و من امیدوارم اصفهان همیشه شاد و پر انرژی باشد. اصفهان شهری شاد محور و هنر محور است و قطعا آینده ما درخشان خواهد بود ‌و من امیدوارم شادی در نقاط محروم شهر هم برود.

شهردار اصفهان متذکر شد: همه مدیران و متولیان جشنواره در اصفهان تلاش خود را به کار بردند تا ارائه هنر هنرمندان اصفهانی افزایش پیدا کند. خوشبختانه هنرمندان اصفهانی نقش مهمی در برگزاری جشنواره داشتند و من امیدوارم دبیرخانه دائمی جشنواره در اصفهان تأسیس شود تا ما بتوانیم آن را سال به سال غنی تر از قبل کنیم. خوشبختانه رسانه ها و به ویژه رسانه های خارجی برآورد مطلوبی از جشنواره داشتند و این برای ما مایه مباهات است.

سپس حاجی عبدالهی روی صحنه آمد و گفت: امسال جایزه زاون قوکاسیان به جشنواره اضافه شده است، من از آقای شهردار می خواهم روی صحنه بمانند تا بعد از پخش کلیپ جایزه ویژه زاون قوکاسیان را تقدیم کنند.

پس از پخش کلیپ هیأت داوران جایزه ویژه زاون قوکاسیان، اعضای هیأت داوران روی صحنه رفتند. جایزه ویژه این بخش به فیلم سینمایی «ضربه فنی» به تهیه کنندگی و کارگردانی غلامرضا رمضانی تقدیم شد.

رمضانی در جملاتی کوتاه پس از دریافت جایزه اش گفت: من بسیار احساساتی شدم و نمی توانم صحبت کنم؛ زاون همیشه هر وقت من به اصفهان می آمدم همیشه از من حمایت می کرد و فیلم هایم را می دید. زاون روحت شاد!

در بخش بعدی اعضای هیأت داوران بخش آثار داستانی سینمای ایران روی صحنه آمدند.

پروانه زرین بهترین فیلمنامه به نویسندگان فیلم «عینک» تعلق گرفت.

پروانه زرین بهترین کارگردانی فیلم داستانی به پرنیا کاظمی پور برای فیلم «بروا» تعلق گرفت.

پروانه زرین بهترین فیلم داستانی به مهرداد مجیدی برای تهیه کنندگی فیلم «بروا» رسید.

سپس با حضور وزیر ارشاد و دبیر جشنواره تندیس زرین ویژه جایزه شهید بهنام محمدی به کارگردان فیلم «جمعه گل» رسید.

سیدعباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی پشت تریبون رفت و اظهار داشت: یک بار دیگر جشنواره بین المللی فیلم های کودکان و نوجوانان در اصفهان، سرزمین هنر برگزار می شود، منطقه ای که در گستره و تنوع محصولات و سابق هنری و هم در دانش و مکتب هنری اگر نگوییم بی نظیر، حتما در جهان کم نظیر است.  

وی افزود: سینمای کودک و نوجوان از جهات مختلف بخش مهم سینمای ایران است. اول اینکه ۱۸ میلیون مخاطب کودک و نوجوان دارد. این سینما می تواند این گروه را در یادگیری، سرگرمی و هزاران امر دیگر کمک کند. این سینما می تواند راه بزرگسالان را به سینما باز کند. علاوه بر این که امروز مسائل جدیدی نیز رخ داده است. کارشناسان وزارت آموزش و پرورش می گویند از میان کودکان و نوجوانان ایرانی، ۸ میلیون روزانه ۶ ساعت از وقت خود را سرگرم فضای مجازی هستند. همچنین ۷۰ درصد آن ها به فیلم های بزرگسالان علاقه مند هستند. این یعنی خوراک لازم را برای این گروه سنی آماده نکرده ایم.  

وی ادامه داد: سینمای کودک و نوجوان بعد از انقلاب دوران خوبی را سپری کرده است. در حال حاضر بیش از ۲۰۰ فیلم بعد از این دوران ساخته شده است. این یعنی قدم های مهمی در این حوزه برداشته ایم که البته کافی نیست. در یکسال گذشته اتفاقات خوبی در این سینما رخ داده است. فروش فیلم های کودک و نوجوان از نیمه دوم سال گذشته تا امروز ارقام خوبی را نشان می دهد و تعداد این فیلم ها نیز بیشتر شده است.  

وزیر ارشاد خاطر نشان کرد: در حوزه اقتصاد سینمای کودک و نوجوان نیز این که در هر دوره اکران یک فیلم متعلق به این سینما وجود دارد، اتفاق خوبی است. این که در تفاهم نامه سازمان سینمایی با کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان قرار است همه سالن های کانون آماده سازی برای نمایش فیلم های کودک شوند، اتفاق خوبی است.

صالحی با اشاره به اهمیت نهادسازی در سینمای کودک و نوجوان بیان کرد: چند نهاد در حال ایجاد است. در حال حاضر تشکل غیر دولتی حمایت از سینمای کودک و نوجوان شکل گرفته و مراحل پایانی ثبت خود را طی می کند. در زمینه پخش نیز شکل گیری نهادی تخصصی در آینده ای نزدیک فرصتی ایجاد می کند تا توزیع و پخش سینمای کودک و نوجوان ماهرانه تر باشد. همچنین نیاز است قطب های سینمای کودک و نوجوان در کنار تهران ایجاد شود و یکی از آن ها اصفهان است که امسال سه فیلم تولید شده در بخش مسابقه داشت. این موارد دستاوردهای سال گذشته تاکنون است.  

وی با اشاره به افق دید جشنواره تا دوره سی و دوم بیان کرد: استفاده از ادبیات و فرهنگ اقوام ایرانی در سینمای کودک و نوجوان باید ظهور و بروز یابد. طعم ایران را باید در سینمای کودک و نوجوان بیشتر بچشیم. رویکرد دوم فرصت سازی برای سینمای انیمیشن است. اینکه اکنون ۵ فیلم انیمیشن در حال تولید است، خبر خوبی است. رویکرد سوم از ظرفیت این گروه سنی باید بیشتر استفاده کنیم. فضای فناوری های جدید با سوژه های خلاقانه می تواند فرصت های جدید ایجاد کند. کودک باید احساس کند تولیدات داخلی می تواند جذابیت های مشابه تولیدات خارجی داشته باشد.  

وزیر ارشاد عنوان کرد: از همه کسانی که مهمانان این جشنواره را میزبانی کردند، تشکر می کنم. از مسئولان شهر اصفهان، همکاران سازمان سینمایی، برگزار کنندگان جشنواره و به ویژه هیات های داوری در بخش های مختلف.

سپس نوبت به اهدای جوایز داوران کودک و نوجوان بخش ملی رسید؛ در این بخش هیأت داوران کودک ونوجوان جایزه بهترین فیلم کودک را به «پاستاریونی» به تهیه کنندگی بیتا منصوری اهدا کردند.

این هیأت جایزه بهترین فیلم نوجوان را به «ضربه فنی» به تهیه کنندگی غلامرضا رمضانی اهدا کردند.

داوران کودک ونوجوان بخش بین الملل جایزه خود را به فیلم «تنها» از فرانسه اهدا کردند.  

سپس نوبت به اهدای جوایز سیفژ رسید.

جایزه ویژه یونیسف برای بهترین کارگردان به دلیل ترویج مفهوم صلح و دوستی میان کودکان به محمدرضا حاجی غلامی برای فیلم کوتاه داستانی «جمعه گل» اهدا شد.

همچنین جایزه اصلی یونیسف به دلیل اتخاذ نگاه عمیق به مسائل کودک و نوجوان و دیدگاه دغدغه مند کارگردان در پرداختن به مساله آموزش کودکان و سوادآموزی به امیر مشهدی عباس برای کارگردانی فیلم سینمایی «دوچ» اهدا شد.

و در ادامه جایزه ویژه هیات داوران سیفژ نیز به فیلم «خانه» به کارگردانی جانگ وو کیم از کره جنوبی اهدا شد.

در بخش پویانمایی بین‌الملل پروانه زرین برای بهترین انیمیشن کوتاه «بدو رستم بدو» حسین ملایمی از ایران، بهترین کارگردانی بلند پویانمایی اشکان رهگذر برای «آخرین داستان» و بهترین فیلمنامه نیز برای اشکان رهگذر به «آخرین داستان» تعلق گرفت. بهترین انیمیشن بلند به نانسی از کانادا اهدا شد.

در ادامه مراسم پایانی جشنواره فیلم کودک و نوجوان در اصفهان، مهرعلیزاده استاندار اصفهان نیز در سخنانی ضمن خوشامدگویی به هنرمندان تاکید کرد که از رویداد جشنواره کودک همچنان حمایت‌های لازم انجام خواهد شد.

سپس با حضور امیر اسفندیاری و مهرعلیزاده جایزه آسیاپاسیفیک ثریا قاسمی بازیگر فیلم «ویلایی‌ها» به این هنرمند اهدا شد.

امیر اسفندیاری در سخنانی یادآور شد که طی چند روز گذشته جشنواره آسیاپاسیفیک در شهر تایپه برگزار شد و من و رسول صدرعاملی عضو هیات داوران آن بودیم و سه جایزه به سینمای ایران تعلق گرفت که در میان آنها ثریا قاسمی برای فیلم «ویلایی‌ها» جایزه بهترین بازیگر زن را گرفت و حالا ما جایزه‌اش را در ایران به او می‌رسانیم.

سپس با همراهی علیرضا تابش مدیرعامل بنیاد سینمای فارابی این جایزه به ثریا قاسمی اهدا گردید.

ثریا قاسمی در سخنانی گفت: این جایزه قصه دارد. قصه زن جهانی. قصه ستم زن‌ها، مادرها، خواهرها. زنانی که اسیر جاه‌طلبی‌ها شده‌اند. اسیر جنگ‌افروزی‌ها هستند. زنان جهانی در قالب پنجره جهان به انتظار ایستاده‌اند با چشمانی عزادار. به دورادور نگاه می‌کنند که آیا عزیزشان برمی‌گردد.

او از فیلم «ویلایی‌ها» و منیره قیدی و تهیه‌کننده آن سعید ملکان قدردانی کرد و در ادامه سخنانش از فیلم «دوچ» که در آن بازی کرده و در جشنواره فیلم کودک و نوجوان اصفهان حضور داشته به عنوان فیلمی سالم، ساده و بی‌ادعا و بسیار محترم که گروه آقای مشهدی عباس باشند، قدردانی کرد.

او نیز تاکید کرد که برای نمایش این فیلم‌ها باید سالن تخصیص داده شود.

ثریا قاسمی در پایان گفت: افتخار جایزه را به بچه‌ها و نوجوانان این جشنواره که نسل آینده سینمای آینده هستند، اهدا می‌کنم.

سپس داوران بخش بین‌الملل جشنواره فیلم کودک و نوجوان در اصفهان با حضور امیر اسفندیاری و داوران این بخش پروانه زرین بهترین فیلم کوتاه داستانی را به فیلم «فقط برو» اهدا کردند. بهترین فیلمنامه برای فیلم «شبی که شنا کردم» تعلق گرفت. بهترین کارگردانی فیلم بلند سینمایی به محمدرضا حاجی غلامی برای «لکنت» تعلق گرفت. جایزه ویژه هیات داوران به فیلم اندونزی تعلق گرفت. بهترین فیلم در بخش بلند به «خانه» از کره‌جنوبی تعلق گرفت.

سپس هیات داوران فیلم‌های کودک و نوجوان سینمای ایران با حضور مرضیه برومند، شبنم مقدمی، بهروز شعیبی، سحر عصر آزاد و سروش صحت برگزیدگان این بخش را اعلام کردند. وزیر ارشاد و محمدمهدی حیدریان رئیس سازمان سینمایی نیز آنها را در اهدای این جایزه همراهی می‌کردند.

بهترین فیلم پویانمایی کوتاه با تقدیر از فیلم کوتاه «یکی بود یکی نبود» پروانه زرین به «باربر» به داریوش اسکویی تعلق گرفت. پروانه زرین بهترین فیلم کوتاه داستانی به «مارلون» درنا حاجی‌ها اهدا شد. بهترین بازیگری تقدیر ویژه هیات داوران مرتضی حسینی برای فیلم «سوم شخص غایب» انجام شد که این بازیگر نوجوان در سالن حاضر نبود و وحید نیکخواه آزاد جایزه‌اش را دریافت کرد.

در ادامه پروانه زرین بهترین بازیگر کودک و نوجوان به طور مشترک به سجاد اسماعیلی برای فیلم «لکنت» و سامیار محمدی برای فیلم «تپلی» اهدا شد. تندیس زرین بهترین فیلمنامه به «ضربه فنی» تعلق گرفت. بهترین کارگردانی به فیلم سینمایی «لکنت» محمدرضا حاجی‌غلامی اهدا شد.

پروانه زرین بهترین فیلم کودک به «پاستاریونی» به تهیه‌کنندگی بیتا منصوری و به کارگردانی سهیل موفق تعلق گرفت.

بهترین فیلم سینمای نوجوان به «ضربه فنی» به تهیه‌کنندگی غلامرضا رمضانی محصول مشترک کانون و بنیاد سینمای فارابی تعلق گرفت.

جایزه ویژه هیات داوران جشنواره فیلم کودک و نوجوان به دو فیلم «آخرین داستان» اشکان رهگذر و «لکنت» محمدرضا حاجی‌غلامی تعلق گرفت.

از حواشی مهم این مراسم برگزاری آن در پادگانی نظامی بود! اتفاقی که برای دومین سال تکرار شد و معلوم نیست دلیل این انتخاب نادرست چه چیزی بوده؛ بسیاری از مدعوین شامل هنرمندان و اهالی رسانه مرتب از خود سوأل می کردند برگزاری مراسم اختتامیه جشنواره فیلم کودکان و نوجوانان چه تناسبی با یک محل نظامی دارد!؟

مانند اغلب مراسم ها و همایش ها، آیین اختتامیه جشنواره فیلم کودک با تأخیر نسبتا طولانی برگزار شد؛ همچنین بسیاری از مهمانان جشنواره ترجیح دادند به جای حضور در مراسم اختتامیه به اصفهان گردی بپردازند! در این میان تعدادی از اهالی رسانه نیز حضور داشتند که باعث تعجب شد؛ گویا اصل کار خبری و اطلاع رسانی که وظیفه اصلی برخی رسانه ها است به طور کلی فراموش شده است!

مرضیه بروند که به عنوان داور روی سن رفته بود اظهار داشت: برای وزیر و وکیل و شهردار و مدیر و مسئول دست نزنید فقط برای هنرمند دست بزنید. این سخنان برومند با تشویق زیاد حضار همراه شد.

اختتامیه جشنواره فیلم کودک و نوجوان در اصفهان با بخش‌هایی از استندآپ کمدی انجام شد که با توجه به اینکه اختتامیه باید مناسب کودکان و نوجوانان بود در بخش‌هایی خسته‌کننده شد.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.