شنبه ۲۴ شهریور ۱۳۹۷ - ۱۲:۳۳

انفعال سینما و تلویزیون در حوزه تولید آثار تاریخی و مذهبی/۲

یاری: مدیران پرداختن به موضوعات دینی را دوست ندارند/ اغلب تهیه کنندگان و کارگردانانی که در این حوزه مبادرت به تولید اثری کرده اند کاسب کار هستند

داریوش یاری

سینماپرس: داریوش یاری کارگردان سینما و تلویزیون همزمان با آغاز با ماه محرم در رابطه با انفعال سینما و تلویزیون در حوزه تولید آثار تاریخی و مذهبی گفت: متأسفانه مدیران پرداختن به موضوعات دینی را دوست ندارند و جامعه هم به دلیل رفتارها و سیاست های غلط مدیران و مسئولانی که کار فرهنگی می کنند تمایلی به این گونه آثار از خود نشان نمی دهد.

کارگردان فیلم مستند داستانی «کربلا جغرافیای یک تاریخ» در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: متأسفانه امروز به واسطه رفتارهای غلط و سیاست گذاری های نادرست مردم کشور آنقدر درگیر مسائل سیاسی و اقتصادی شده اند که ذهن شان به شدت گرفتار است و دیگر توجهی به اینکه چه اثری در ایام خاص از تلویزیون و سینما برای آن ها پخش می شود ندارند. این اتفاقات بسیار ناراحت کننده است و مسئولان و مدیران فرهنگی باید تدبیری برای برون رفت از این اوضاع و شرایط داشته باشند.

وی سپس با انتقاد شدید از برخی دست اندرکاران سینما و تلویزیون که پرداختن به موضوعات مهمی همچون زندگی ائمه اطهار (ع) و حماسه بزرگی همچون عاشورای حسینی را تکلیف خود نمی دانند تصریح کرد: اغلب تهیه کنندگان و کارگردانانی که در این حوزه مبادرت به تولید اثری کرده اند کاسب کار هستند و برای کاسبی فیلم یا سریالی تولید کرده اند؛ در واقع متأسفانه ما با برخی افراد مواجه هستیم که به معنای واقعی دل در گروی این موضوعات ندارند و به همین دلیل از سر تکلیف به صورت سرهم بندی شده و باری به هر جهت مبادرت به تولید فیلم و سریالی می کنند تا به پولی برسند و به همین علت آثارشان چندان مورد توجه قرار نمی گیرد و مردم آن ها را فراموش می کنند.

کارگردان سریال تلویزیونی «مدرسه ما» خاطرنشان کرد: اصلاً اصل پیام حضرت امام حسین (ع) در روز عاشورا این بود که به آدم ها بگوید شما تکلیف دارید و باید تکلیف تان را به درستی انجام دهید؛ اما اسفا که امروزه بسیاری از افراد پرداختن به زندگی بزرگان دین و واقعه های مهم تاریخی و مذهبی را تکلیف خود نمی دانند و به دنبال گذران زندگی و کاسب کاری هستند!

این سینماگر در ادامه این گفتگو اظهار داشت: یک اثر تاریخی و مذهبی در وهله اول نباید سفارشی باشد؛ پرداختن به این موضوعات مهم باید از دل افراد برآید؛ من به هیچ عنوان لحن شعاری و سفارشی را در هیچ کاری نمی‌پسندم؛ ما باید برای جذاب تر شدن اثر و توجه ویژه مردم به آثار رگه‌های مخاطب‌ پسند را با مفاهیم اخلاقی ترکیب کنیم و محصولاتی ماندگار خلق کنیم که عموم مردم از فرهنگ ها و نسل های مختلف از آن استقبال کنند.