شنبه ۱۴ مهر ۱۳۹۷ - ۱۲:۰۴

انفعال سینما و تلویزیون در حوزه تولید آثار تاریخی و مذهبی/۱۰

یزدی: پیوندی میان هنر و منافع و مصالح کشور وجود ندارد!/ مدیران فرهنگی از ایجاد رابطه و تعامل با فیلمسازان عاجزند

محسن یزدی

سینماپرس: محسن یزدی مدیر مرکز فیلم مستند سوره همزمان با ماه محرم در رابطه با انفعال سینما و تلویزیون در حوزه تولید آثار تاریخی و مذهبی گفت: یکی از مسائل و مشکلات ما این است که پیوندی میان هنر و منافع و مصالح کشور وجود ندارد؛ البته بنده معتقدم ما شاهد پیشرفت هایی در سینمای داستانی و مستند بوده ایم اما این قدم ها کافی نیست و باید در راستای تقویت آن فکری اساسی و جدی از سوی همه ما صورت گیرد.

وی در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: در حوزه مستند طی ۱۰ سال اخیر شاهد پیشرفت هایی به خصوص از هنرمندان انقلابی بوده ایم. درست است که عمده کارهایی که در خصوص مسائل مذهبی مانند پیاده روی اربعین تولید می شود کارهای خوبی نیست اما ما در این میان شاهد تولید کارهای درخشانی نیز هستیم که تأثیرگذار و خوب هستند.

این مدیر فرهنگی سپس با بیان اینکه مدیران فرهنگی از ایجاد رابطه و تعامل با فیلمسازان عاجزند اظهار داشت: متأسفانه عمدتاً مدیران فرهنگی فکر می کنند که یا باید هنرمند را تحقیر کنند و یا مرعوب هنرمند شوند در صورتی که این غلط است. ما هنرمندان زیادی را داریم که وجه اشتراکات خوبی با ما دارند و اگر فضای تعاملی شکل گیرد ما می توانیم شاهد اتفاقات خوبی در این حوزه باشیم اما متأسفانه برخی از مراکز تنها کاری که انجام می دهند گرفتن طرح از سینماگران است.

یزدی در پاسخ به این سوأل که مستندسازان مطرح در گفتگو های متعدد با ما و یا رسانه های دیگر گلایه مند هستند و تأکید دارند که بسیاری از مدیران فرهنگی و سینمایی اصولاً درست در جای خود قرار نگرفته و قرابتی برای حمایت از آثار ارزشی و مذهبی ندارند گفت: من معتقدم مسئولانی که سر کار هستند غیر مذهبی نیستند امکان دارد درجه انقلابی بودن شان پایین باشد و اشکالاتی داشته باشند اما نمی توانیم بگوییم که با اسلام و انقلاب مخالفند! بنده تأکید دارم که کیفیت کارها مهم است؛ مستندسازانی که کیفیت آثارشان بالا است کم و بیش کار می کنند. بعلاوه که باید این را درنظر داشت که شرایط مالی کشور این روزها خوب نیست.

وی ادامه داد: نقد من به سیستم تلویزیون  و سیستم تولید محصولات فرهنگی است. سیستم تولید ما به این گونه است که منتظر طرح هستند اما من معتقد به سفارش هستم. وقتی سیستم تولید دولتی است باید بر اساس منافع کشور حرکت کند. اما برخی از افراد از جمله برخی مدیران و سینماگران از کلمه سفارش می ترسند چرا که شاید تا امروز خوب سفارش داده نشده؛ نکته قابل تأمل آنجا است که اثر هنری حقنه ای و تحمیلی نیست و نیاز به جوشش درونی دارد و اگر جوشش درونی نباشد اثر خوب درنمی آید. من به عنوان مدیر باید بدانم و بفهمم که چه کسی در چه زمینه ای می تواند اثر خوبی را تولید کند تا با او همکاری داشته باشم.

یزدی خاطرنشان کرد: من معتقدم سیستم تولید در کشور غیر هوشمند و فله ای است و اگرچه طی سال های اخیر هوشمندتر شده اما باز مشکل دارد و نارس است. البته ما در حوزه هنری سعی کردیم این اشکال را نداشته باشیم که طبعاً باید دیگران بگویند که خوب عمل کرده ایم یا نه.

وی در پاسخ به این سوأل که قطعاً بیشتر مشکلات از سوی برخی نهادهای دولتی همچون مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی است و شما فکر می کنید چه چاره ای برای عبور از این بحران باید صورت گیرد اظهار داشت: من معتقدم ما در حوزه مستند از بحران تولید عبور کردیم؛ زمانی آرزو داشتیم که ای کاش فیلمسازان خوبی داشتیم و آثار خوبی را می ساختیم که خوشبختانه در این حوزه امروز مشکل حاد نداریم اما باید عرض کنم که در پخش آثار هنری بحران داریم.

یزدی در پایان این گفتگو افزود: در حوزه مذهبی و محرم کار ساخته شده اما تلویزیون مشکل پخش دارد. سینما مشکل پخش دارد. ما قبل از مشکل تولید مشکل پخش داریم و باید در این باره فکری بکنیم. بسیاری از مدیران و سیاست گذاران و مسئولان فرهنگی مستند را محصول هنری حساب نمی کنند و این باعث شده تا طی این سال ها پخش آثار خوب مستند با مشکل مواجه شود.

اخبار مرتبط

نظرات

  • ۱۳۹۷/۰۷/۱۵ - ۱۰:۲۷
    0 1
    الفبای سینما را نمیدانی اونوقت اظهار نظر هم میکنی/لطفا از آدمهای با سابقه تر مصاحبه بگیرید شان سایت بهم میریزد.
  • ۱۳۹۷/۰۷/۱۵ - ۱۴:۴۲
    0 1
    رئیس مرکز مستند سازی حوزه که تا حالا یه فیلم بلند نساخته و کارش اخراج خبرنگاران حرفه ای تو فارس بوده دم از ارزشها میزنه!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.