یکشنبه ۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۱۱:۴۰

تهیه‌کننده «تک تیرانداز» در گفتگو با «سینماپرس» مطرح کرد:

پاشنه آشیل «سپاه پاسداران انقلاب اسلامی» فعالیت‌های فرهنگی است/ برد عملیاتی فعالیت‌های سینمایی سپاه خیلی کمتر از برد عملیات نظامی آن است

سپاه سپاه پاسداران

سینماپرس: ابراهیم اصغری تهیه کننده سینما در خصوص عملکرد فرهنگی و سینمایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی گفت: تولید فیلم و کالاهای فرهنگی نباید به کسانی سپرده شود که نه به جامعه هنری و فرهنگی و سینمایی و مطالبات رسانه ها پاسخگو هستند و نه اینکه از آن طرف در کارشان دخالت می شود که جلوی کج روی های شان گرفته شود.

تهیه کننده فیلم های سینمایی «تک تیرانداز» و «اشنوگل» در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: سپاه پاسداران انقلاب اسلامی طی سال های متمادی از طریق واحدهای مختلفی که داشته چه واحدهای زیرمجموعه بسیج چه از طریق سازمان اوج و... کارهای متفاوت فرهنگی و هنری انجام داده اما این کارها عموماً محدود شده به یک سری نگاه های محدودتر! با این نگاه محدود سینماگرانی که شاید نگاه های متفاوت تر و به روز تری دارند کمتر به کار گرفته شدند و این باعث شده برد عملیاتی فعالیت های فرهنگی و سینمایی سپاه خیلی خیلی خیلی کمتر از برد عملیات نظامی سپاه باشد.

وی در همین راستا ادامه داد: به نظر می آید پاشنه آشیل این نهاد مقدس و بزرگ فعالیت های فرهنگی است چرا که این نهاد وظیفه اش در کنار اهداف نظامی حراست از انقلاب اسلامی است و مهمترین راه حراست از انقلاب اسلامی راه فعالیت فرهنگی چه درون مرزها و چه در برون از مرزها است. انقلاب ما فرهنگی بود و به نظر می آید این انقلاب با فعالیت گسترده فرهنگی و نگاه به فرهنگ می تواند همچنان استمرار داشته باشد و قوت بگیرد.

اصغری تأکید کرد: مثلاً در بحث بازدارندگی نظامی که توسط نیروهای مسلح به وجود آمده در کشور شرایط ما بسیار مناسب است اما این بازدارندگی و قدرت نظامی باید برای مردم جهان تبیین شود. الآن بیشتر قدرت نظامی ما به رخ نظامیان جهان از طریق گسترش تجهیزات به روز نظامی و مانورهای نظامی و عملیات ها کشیده می شود. چیزی که می تواند باعث تضمین امنیت برای هر کشوری می شود این است که این قدرت باید با ابزار فرهنگی برای مردم ایران و جهان تبیین شود نه صرفاً اینکه تنها نظامیان جهان از قدرت ما آگاه باشند.

این سینماگر سپس با بیان اینکه سپاه پاسداران نیاز به فعالیت های گسترده با نگاه متنوع دارد اظهار داشت: اختصاصاً سپاه در حوزه فیلم و سینما می تواند برد گسترده تری داشته باشد. این بخش از فعالیت های سپاه اصلاً قابل قیاس با رسالت اصلی سپاه که مدافع انقلاب اسلامی و وظیفه اش دفاع از ارزش های انقلاب است نیست.

تهیه کننده فیلم های سینمایی «مردی شبیه باران» و «مردی از جنس بلور» خاطرنشان کرد: یکی از مهمترین فاکتورهایی که باید در نهادهای مرتبط فرهنگی زیرمجموعه سپاه رعایت شود انتخاب اشخاص برای تولید فیلم ها است. مهمترین فاکتور این است چه شخصی و چه تیمی این کارها را انجام می دهند. نمی دانم این اشخاص با چه فاکتورهایی انتخاب می شوند اما احساس می شود صرفاً فاکتورهای نابی مانند تعهد به انقلاب اسلامی ملاکی برای انتخاب سازندگان آثار سپاه نیست! این قطعاً غلط و غیر عادلانه است و همین باعث شده این آثار وقتی ساخته می شود نتواند آنچنان که باید در جامعه اثرگذاری داشته باشد.

وی تصریح کرد: برخی نهادها فیلم های گران تولید می کنند و عمدتاً هم سراغ افراد متخصص و متعهد نمی روند. ما باید بدانیم و آگاه باشیم که اگر با زدوبند پروژه ای بسازیم روح حرام به اثرمان منتقل می شود و آن اثر تأثیر لازم را روی جامعه نخواهد داشت. گاهی می شنویم چنین ارتباطاتی باعث می شود در برخی نهادها فیلم هایی تولید شود که تأثیرگذاری این آثار را خیلی کم کرده حتی اگر اثر خوبی ساخته شده باشد باز هم مورد پسند جامعه قرار نگیرد.

اصغری در خاتمه این گفتگو متذکر شد: فرماندهی محترم سپاه برای این موضوع باید فکری کنند. تولید فیلم و کالاهای فرهنگی نباید به کسانی سپرده شود که نه به جامعه هنری و فرهنگی و سینمایی و مطالبات رسانه ها پاسخگو هستند و نه اینکه از آن طرف در کارشان دخالت می شود که جلوی کج روی های شان گرفته شود. فرماندهی محترم باید دستور دهند به نوعی با نگاه متنوع و حضور آدم های متفاوت و سالم این روش و شیوه اصلاح شود.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.