یکشنبه ۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۱۳:۳۰

وزیر ارشاد:

کلید مساکن ۵۷۰ هنرمند تهرانی تا قبل از نیمه نخست سال ۱۴۰۴ تحویل می‌شود

محمد مهدی اسماعیلی؛ انتخابات

سینماپرس: وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: مسکن هنرمندان با تسهیلات بسیار ارزان و متناسب در اختیار اهالی فرهنگ، هنر و رسانه و فعالان قرآنی قرار می‌گیرد.

به گزارش سینماپرس، محمدمهدی اسماعیلی روز یکشنبه - دوم اردیبهشت- در حاشیه نشست شورای معماری در جمع خبرنگاران و در پاسخ به ایرنا، گفت: برای اعطای تسهیلات ارزان‌قیمت مسکن اهالی فرهنگ و هنر و رسانه کمیته ویژه‌ای تشکیل شده است.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: مسکن هنرمندان با تسهیلات بسیار ارزان و متناسب در اختیار اهالی فرهنگ و هنر، رسانه و فعالان قرآنی قرار می‌گیرد.

وی همچنین گفت: کلید مساکن ۵۷۰ هنرمند تهرانی تا پایان دولت سیزدهم و تا قبل از نیمه نخست سال ۱۴۰۴ تحویل می‌شود.

مجموعه «آسمانه هنر ایران»، نیازمندی‌های اصحاب هنر را پوشش می‌دهد

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی درباره ساخت پردیس آسمانه هنر ایران گفت: این مجموعه، کار بزرگی است؛ احداث یک مجموعه هنری فاخر و بی‌نظیر در کشور که همه نیازمندی‌ها و مطالبات اصحاب هنری کشور را در بخش‌های مختلف پوشش بدهد. تملک زمین و نقطه ساخت بسیار مهم بود. این مجموعه در گذر هنر شهر تهران و در کنار پارک لاله قرار گرفته که در کنار آن موزه هنرهای معاصر و مجموعه‌های فرهنگی شهر قرار دارد.

وی ادامه داد: یک زمین کاملا استاندارد برای چنین موقعیتی بود که با حمایت شخص رئیس جمهوری، معاون اول رئیس جمهوری، سازمان برنامه و بودجه و همکاری مجموعه‌های همکار در اختیار وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی قرار گرفت.

برگزاری همزمان پنج جشنواره بین‌المللی در آسمانه هنر ایران

اسماعیلی اضافه کرد: طراحی اولیه را هم دکتر امیر محمدخانی و استاد نیرومند انجام دادند. در این طراحی، ما برای همه جشنواره‌ها پیش‌بینی‌های لازم را داریم. پیش‌بینی این است که در این مجموعه بزرگ که بالای نزدیک به ۱۲۰ هزار متر مربع زیربنا خواهد داشت بتوانیم همزمان پنج جشنواره بین‌المللی با پنج سالن استاندارد با همه مجموعه‌های همایش‌های مرتبط و مجموعه‌های رسانه‌ای مستقل برگزار کنیم.

اختصاص پارکینگ طبقانی برای مجموعه آسمانه هنر ایران

وزیر فرهنگ خاطرنشان کرد: پارکینگ هم مساله‌ مهمی است، چند طبقه پایینی مجموعه هم در این طراحی برای پارکینگ اختصاص داده شده که دغدغه‌ای برای حضور مردم نباشد و در عین حال، باری هم از شهر بردارد. از شهرداری تهران تشکر و درخواست همکاری ویژه برای این کار دارم که حتما در کنار ما خواهند بود، تلاشمان این است که ساخت این مجموعه بزرگ را طبق زمان‌بندی ما بعد از اعلام فراخوان، انتخاب طرح برگزیده و پیش‌بینی اولیه یک جایزه چهار میلیارد تومانی برای این طرح، از دهه فجر انقلاب اسلامی در سال جاری شروع کنیم و با کمک همه بخش‌ها قبل از پنجاه سالگی انقلاب اسلامی، بتواند مراسم‌ها، جشنواره‌ها و رویدادهای فرهنگی – هنری را تحت پوشش قرار دهد.

از تسهیلات ارزان قیمت برای مسکن هنرمندان چه خبر؟

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی همچنین در این باره که شنیده شده تسهیلات ارزان قیمت در حدود ۲۰۰ میلیون تومان برای مسکن هنرمندان قرار است تخصیص یابد، گفت: ما مدیرعامل صندوق اعتباری هنر را مسئول این کار قرار دادیم و در هیات دولت هم معاون اول رئیس جمهوری به من و وزیر راه و شهرسازی (مهرداد بذرپاش) دستور دادند کمیته ویژه‌ای را برای این کار تشکیل دادیم؛ از طرف وزارت فرهنگ آقای سید مجید پوراحمدی (میرعامل صندوق اعتباری هنر و از طرف وزارت راه هم نماینده ویژه‌ای برای این کار در نظر گرفته شده که با تسهیلات بسیار ارزان و در عین حال متناسب این مجموعه‌ها در اختیار اصحاب فرهنگ، هنر، رسانه و اصحاب قرآن قرار بگیرد.

ساخت مسکن هنرمندان با قوت ادامه دارد/ پیگیری مجموعه‌ جدید برای متقاضیان

وزیر فرهنگ گفت: کار ساخت شهر هنر در تابستان امسال شروع شده و کار با قوت ادامه پیدا می‌کند. مجموعه جدیدی هم در چند نقطه پیگیری می‌کنیم که در این مجموعه برای همه اهالی فرهنگ، هنر، رسانه و اصحاب قرآن، کسانی که متقاضی باشند پیش‌بینی ساخت مسکن صورت گرفته است.

اسماعیلی همچنین در خصوص روز معمار اظهار داشت: روز معمار، روز بزرگداشت شیخ بهایی است؛ شیخ بهایی، معمار تمدنی ایران دوره صفوی و دوره نظام مدنی شیعی است که امروز بزرگترین آثار تمدنی ما در قرن‌های دهم و یازدهم مرهون کار این مرد بزرگ و از جمله معماران آن عصراست.

دبیرخانه هنر معماری به اداره کل ارتقا می‌یابد

اسماعیلی گفت: سه اتفاق بزرگ همزمان در حال وقوع است؛ اولی ایجاد دبیرخانه هنر معماری ایرانی-اسلامی در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است که در ادامه، به یک اداره کل ارتقا می‌یابد.

وی افزود: دومی اعلام جشنواره فجر هنر معماری است که امسال آغاز می‌شود و این، تحول مهمی است. رویداد سوم، بحث اعلام ادامه طراحی مربوط به آسمانه هنر ایران است که خانه جشنواره‌های هنر کشورمان است که کار اعلام فراخوان بزرگ آن در حال صورت گرفتن است و ما تلاش می‌کنیم با انتخاب بهترین طرح که مشتمل بر همه داشته‌های فرهنگی عمیق و عریق تمدنی و تاریخی ماست این انتخاب صورت بگیرد و کار ساخت را بتوانیم طبق پیش‌بینی‌ها قبل از پایان سال در حول و حوش دهه فجر انقلاب آغاز کنیم.

فراخوان طراحی آسمانه هنر، تا اوایل خرداد اعلام می‌شود

وی درباره این که آیا زمان فراخوان قطعی شده است؟ گفت: این فراخوان تا اوایل خردادماه اعلام خواهند کرد. چون همه مختصات زمین و ... را فراهم کردیم تا بتوانند مشارکت کنند و در کمیته داوری با مسئولیت دکتر امیر محمدخانی بر دبیرخانه و آقای نیرومند پیگیری‌ها را انجام می‌دهند و همکاران در معاونت هنری، اداره کل هنرهای تجسمی، معاونت توسعه منابع پشتیبانی می‌کنند و تلاش می‌کنیم طرح نهایی را تا انتهای نیمه نخست سال انتخاب کنیم تا کارهای دیگر اتفاق بیفتد.

قیمت اجراهای صحنه‌ای پایین‌تر از یک میلیون تومان خواهد بود

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی همچنین در خصوص حواشی قیمت‌گذاری اجراهای صحنه‌ای، در پاسخ به این سوال که با توجه به این که قیمت‌ها در این زمینه مشخص نشده و شرایط حضور خانواده‌ها در اجراها، قرار است چند درصد و به چه صورت باشد؟ اظهار داشت: این را هم مجموعه معاونت هنری و هم اداره کل مرتبط پیگیری می‌کند و من هم هفته گذشته اعلام کردم. بناست سقف قیمت‌ها را پایین‌تر از میزانی که توقع می‌رفت نگاه بدارند و زیر یک میلیون تومان باشد تا بشود فضاهای جدیدی را هم برای حضور افراد علاقمند فراهم کرد. سیاست‌مان در این حوزه این است که بشود این را در اختیار بخش‌های مختلفی از گروه‌های مردمی علاقمند قرار دارد و این را دنبال می‌کنیم. انشاءالله بتوانیم در روزهای آینده قطعی آن را اعلام کنیم.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.