چهارشنبه ۲۱ شهریور ۱۳۹۷ - ۱۱:۱۴

انفعال سینما و تلویزیون در حوزه تولید آثار تاریخی و مذهبی/۱

علی اکبری: دولتمردان و مسئولان وزارت ارشاد از تولید فیلم های ارزشی و دینی حمایت نمی کنند/ ما هرچه داریم از اسلام و انقلاب اسلامی و ارزش های آن نشأت گرفته است

محسن علی اکبری در  نشست فیلم «استرداد» در خبرگزاری سینماپرس

سینماپرس: محسن علی اکبری تهیه کننده سینما و تلویزیون همزمان با آغاز با ماه محرم در رابطه با انفعال سینما و تلویزیون در حوزه تولید آثار تاریخی و مذهبی گفت: دولتمردان و مسئولان وزارت ارشاد از تولید فیلم های ارزشی و دینی حمایت نمی کنند و به همین علت هم روز به روز به تعداد فیلم های سرشار از لودگی و سطحی نگری در سینمای کشور افزوده می شود!

تهیه کننده فیلم های سینمایی «مریم مقدس (س)» و «اصحاب کهف» در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: ما همه ساله در مقطع ماه محرم و یا ایام دیگری همچون ماه مبارک رمضان مباحث عدم وجود فیلم های سینمایی و سریال های تلویزیونی متناسب با این ایام را به یاد می آوریم و در رابطه با دلیل این اتفاق بحث می کنیم؛ ما مرتب این پرسش را مطرح می کنیم که چرا مباحثی که با واقعه کربلا و فرهنگ عاشورا وجود دارد و بسیار مهم است و می تواند دستمایه تولید آثار متعددی در سینما و تلویزیون گردد تولید نمی شود؟ اما متأسفانه کسی پاسخگوی این سوأل مهم نیست!

وی ادامه داد: نبود این گونه فیلم و سریال ها این سوأل را ایجاد می کند که چرا ما در رابطه با مضامینی همچون ایثار و شهادت و جانبازی و امر به معروف و نهی از منکر و امثالهم در سینما تولیدی نداریم و ژانر دینی و مذهبی را در سینما کمرنگ کرده ایم؟

علی اکبری یادآور شد: متأسفانه امروزه به واسطه سهل انگاری، اهمال کاری و بی توجهی مدیران سینمای کشور هیچ نشانی از شتابی که در دهه ۶۰ وجود داشت و فیلم هایی در این ژانر تولید و یا حتی در ژانر دفاع مقدس تولید می شد وجود ندارد.

این سینماگر در پاسخ به این سوأل که دلیل این اتفاق چیست و آیا هنرمندان در این زمینه مقصر هستند یا خیر اظهار داشت: بخشی از این کم کاری به هنرمندان مربوط است و بخش عمده تر به دولتمردان و سیاست گذاران فرهنگی و سینمایی برمی گردد؛ در واقع کسانی که سیاست ها را تبیین و تدوین می کنند و موظف هستند از سینماگران حمایت کنند باید پاسخگوی این بی توجهی ها و کم کاری ها باشند.

تهیه کننده فیلم های سینمایی «تلفن همراه رئیس جمهور» و «همیشه پای یک زن در میان است» خاطرنشان کرد: متأسفانه شرایط زننده ای امروزه در جامعه ما و حتی در میان اهالی سینما حاکم شده به نحوی که اگر فیلمسازی برای تولید این گونه آثار حمایت هم می شود انگ وابستگی و فیلمساز نفتی بودن به وی زده می شود و همه دست در دست هم می دهند و هم ردیف با معاندان نظام و انقلاب و اسلام می خواهند آن سینماگر را تخریب کنند!

علی اکبری با بیان اینکه اگر ساخت این نوع فیلم ها این انگ ها را دارد من با افتخار اعلام می کنم فیلمساز نفتی هستم اظهار داشت: چرا که ما هرچه داریم از اسلام و انقلاب اسلامی و ارزش های نشأت گرفته از آن ها داریم ما با افتخار می گوییم ما همه جور آماده هستیم در رکاب باشیم و بتوانیم آثار درخشانی را تولید کنیم. این گونه فیلم ها نیاز به حمایت و مشوق از دولت دارد.

این تهیه کننده مطرح سینمای کشور تأکید کرد: ما نباید فراموش کنیم وقتی فیلمی مانند «آرگو» ساخته می شد پنتاگون با تمام قوا و ظرفیت در اختیار فیلمساز قرار گرفت و حمایت کرد تا فیلمساز با خیال راحت کارش را بکند اما در کشور ما هیچ نهاد و سازمان و ارگانی از ساخت این نوع فیلم ها که جزو آثار استراتژیک محسوب می شوند حمایتی نمی کند؛ ما اگر فیلم دفاع مقدس بسازیم برای یک اسلحه هزاران بار باید امضا و چک بدهیم و این مشکلات تا وقتی برطرف نشود و از هنرمند جدای مباحث مالی حمایت معنوی هم نشود و حتی ارگان های نظامی حمایتی از هنرمند نداشته باشند همه دلزده می شوند.

وی متذکر شد: باعث شرمساری و ننگ ما است که امروزه به قیمت از دست دادن فرهنگ و هنر ما به دوران منحوس رژیم پهلوی بازگشت کرده ایم و فیلم های نازل و سبک می سازیم و مسئولان هم از آن آثار حمایت می کنند.

علی اکبری در پایان این گفتگو گفت: هنرمندان اصیل و متعهد ما همواره پای دغدغه های رهبری و نظام و انقلاب هستند و می خواهند آثار ارزشمند برای سینمای جمهوری اسلامی ایران تولید کنند اما حمایت دولت کجاست؟ وزارت ارشاد این ژانر را چرا حمایت نمی کند؟ این سینما نیاز حمایت مالی و فکری و تجهیزاتی دارد. وقتی حمایتی نباشد هنرمند رغبتی نشان نمی دهد. هنرمند نمی تواند بیکار بنشیند. هنرمند باید در قبال همسر و فرزندانش پاسخگو باشد و مجبور می شود فیلم هایی بسازد که باب میلیش نیست اما مسئولان از آن حمایت می کنند و به همین علت لودگی روز به روز در سینما بیشتر می شود.

اخبار مرتبط

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.