شنبه ۳۱ شهریور ۱۳۹۷ - ۱۰:۰۸

انفعال سینما و تلویزیون در حوزه تولید آثار تاریخی و مذهبی/۵

برجی: مدیران نسبت به فرهنگ عاشورا خیانت می کنند/ بسیاری از آثار سینمایی و تلویزیونی مان مایه شرمساری است/ سینمای ما نیاز به برگزاری جشنواره فیلم های «عاشورایی» و «اربعین» دارد

مراسم تجلیل از رضا برجی

سینماپرس: رضا برجی عکاس و مستندساز کشور همزمان با ماه محرم در رابطه با انفعال سینما و تلویزیون در حوزه تولید آثار تاریخی و مذهبی گفت: مدیران سینمایی و فرهنگی نسبت به فرهنگ عاشورا خیانت می کنند و کم کاری و اجحاف آن ها در خصوص حمایت از تولیدات ارزشی و دینی و مذهبی بخشودنی نیست.

کارگردان مستند «مادران صربرنیتسا» در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: من گاهی اوقات غبطه می خورم که چطور بسیاری از کشورهایی که تمدن و تاریخچه ای ندارند با تولید فیلم ها و سریال های متعدد برای خود افسانه بافی می کنند و خودشان را باتمدن نشان می دهند؛ نمونه بارز این دسته کره ای ها هستند که مرتباً با تولید فیلم و سریال هایی برای خودشان قدمت و پیشینه تاریخی درست می کنند اما در حقیقت هیچ قدمت و پیشینه ای ندارند.

وی ادامه داد: اما در طرف مقابل ما قرار داریم که دست مان در تاریخ ملی و تاریخ مذهبی بسیار پر است و آبشخور بسیار عظیمی داریم که از این آبشخور استفاده درست را نمی کنیم و اصلاً تاریخ و فرهنگ و تمدن و دین و مذهب مان را در تولیدات سینمایی و تلویزیونی نادیده می گیریم! متأسفانه کم کاری در حوزه تولید آثار تاریخی و مذهبی آنقدر در کشور ما مشهود است که اگر گاهی اوقات شخصی با سرمایه شخصی و از روی دغدغه خود و با گذر از هفت خوان تولیدی ارزشی انجام می دهد همه ما متعجب می شویم که چطور یک نفر در این وادی کار می کند!

برجی خاطرنشان کرد: این اتفاق در حالی است که مکتب عاشورای حسینی (ع) سرشار از سوژه است و می تواند دستمایه تولید هزاران اثر باکیفیت سینمایی و تلویزیونی و مستند و... شود اما فقدان حضور مدیران دغدغه مند و فهیم در سینما و تلویزیون باعث می شود تا توجهی به این موضوعات صورت نگیرد.

این سینماگر سپس با طرح این پرسش که چرا مدیران فرهنگی و سینمایی کشور ما پول های هنگفتی صرف جشن ها و جشنواره های بی ارزش و نشأت گرفته از فرهنگ غرب می کنند؟ اظهار داشت: سینمای ما نیاز به برگزاری جشنواره فیلم های «عاشورایی» و «اربعین» دارد؛ من نمی دانم چرا مدیران سینمایی ما جشنواره فیلم های اربعینی راه نمی اندازند؟ نمی دانم چرا برای یک بار هم که شده دغدغه راه اندازی جشنواره فیلم های عاشورایی در هیچ یک از آن ها به وجود نمی آید؟ من نمی دانم این بودجه های هنگفت فرهنگی چرا نباید برای دین و برای ارزش ها خرج شود؟

کارگردان مستند «سال های گلوله و زنبق» تصریح کرد: بی بصیرتی در میان مدیران فرهنگی و سینمای مستند غیرقابل اغماض است متأسفانه توجه به سینمای ارزشی و استراتژیک مورد توجه آن ها نیست و حتی فرمان مقام معظم رهبری در رابطه با انجام کارهای فرهنگی بصیرت افزا هم نتوانسته در روند کار آن ها تغییری ایجاد کند. ما امروز در سینمای کشورمان نیاز به تولید آثار استراتژیک مبتنی بر ارزش های دینی و انقلابی و اسلامی داریم.

وی تأکید کرد: متأسفانه مدت ها است ما شاهد آن هستیم که مدیران فرهنگی و سینمایی به جای حمایت از کسانی که دغدغه تولید آثار دینی و مذهبی دارند از آن ها هیچ حمایتی نکرده و به همین علت دغدغه مندان تولید آثار فرهنگی دینی و مذهبی با درهای بسته مواجه می شوند؛ در واقع مدیران سینمایی می خواهند با کم محلی و بی محلی به این افراد کاری کنند که دیگر کسی سراغ سوژه های دینی و مذهبی و ارزشی نرود!

برجی ادامه داد: بسیاری از آثار سینمایی و تلویزیونی مان مایه شرمساری است؛ این آثار نشان می دهد که بسیاری از مدیران ما دغدغه شان فرهنگ و فرهنگ سازی نیست! دغدغه شان امام حسین (ع) و عاشورا نیست! من بسیار متأسفم که در سینمای ما فیلم های سخیف و بی ارزش و نازلی تولید می شوند و مدیران سینمایی هم از آن ها حمایت می کنند و از فروش این فیلم های ضد فرهنگی سرخوش و مسرور می شوند!

این سینماگر در پایان این گفتگو افزود: ما امروزه از فقدان نگاه درست در مدیریت سینمای کشور رنج می بریم. مدیران نیاز به مشاورانی دارند که دغدغه مند باشند و به فکر جایگاه و میز و پست نباشند و دغدغه سینمای دینی، عقیدتی و استراتژیک را داشته باشند.

اخبار مرتبط

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.