جمعه ۲۰ مهر ۱۳۹۷ - ۱۰:۴۸

عدم حذف نظارت ناکارآمد توسط وزیر ارشاد،

چطور محتوایی که نمایش آن وهن مجلس است، در اختیار خانواده‌ها قرار دارد؟!

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی-سیدعباس صالحی-کارت زرد

سینماپرس: عدم نظارت بر سامانه‌های ویدئویی آنلاین و همچنین ناکارآمدی بنیاد بازی‌های رایانه‌ای از جمله مسائلی بود که نمایندگان مجلس را واداشت تا وزیر ارشاد را برای پاسخگویی به سوالات‌شان به صحن مجلس بکشانند؛ سوالاتی که پاسخ قانع‌کننده از جانب وزیر ارشاد دریافت نکردند و سیدعباس صالحی در هر ۲ موضوع کارت زرد را از مجلس دریافت کرد.

به گزارش سینماپرس، شبکه نمایش خانگی سال گذشته روند رو به رشدی را در جذب مخاطب و تولید آثار نمایشی تجربه کرده است. سود کلان و نبود خطوط هنجاری مشخص و نظارت کافی بر آثار تولیدی باعث شده تعداد زیادی از سرمایه‌گذاران سینمایی به این سو کشیده شوند و همین امر بسیاری از کارگردان‌ها را نیز ترغیب به حضور در این عرصه کرده است. اهمال‌کاری مدیران شبکه نمایش خانگی و طمع فیلمسازان دست به دست هم داده‌ است تا فضای ضدفرهنگی در این شبکه شکل بگیرد و آثاری که حتی روی پرده سینما نیز دچار ممیزی می‌شوند، براحتی به خانه‌های مردم راه پیدا کنند و مخاطبان خود را در همه رده‌های سنی پای این آثار بنشانند. اما از سوی دیگر صنعت بازی که روزهای پررونقی را در جهان می‌گذراند، وضعیت ناخوشایندی در کشور ما داشته است. عمده بازی‌های رایانه‌ای و کنسولی در ایران متعلق به بازی‌های خارجی است که بدون نیاز به رعایت کپی‌رایت با ارزان‌ترین هزینه مورد استفاده قرار می‌گیرند و بازی‌سازان ایرانی بحران‌های متعددی را در کنار عدم حمایت صحیح دولتی تجربه می‌کنند. عدم نظارت بر سامانه‌های ویدئویی آنلاین و همچنین ناکارآمدی بنیاد بازی‌های رایانه‌ای از جمله مسائلی بود که نمایندگان مجلس را واداشت تا وزیر فرهنگ و ارشاد را برای پاسخگویی به سوالات‌شان به صحن مجلس بکشانند؛ سوالاتی که پاسخ قانع‌کننده از جانب وزیر ارشاد دریافت نکردند و سیدعباس صالحی در هر ۲ موضوع کارت زرد را از مجلس دریافت کرد.


 گاهی اوقات اروپایی‌ها در قوانین سینمایی از ما حزب‌اللهی‌تر هستند!


در نشست علنی روز گذشته، چهارشنبه ۱۸ مهرماه مجلس شورای اسلامی، نصرالله پژمانفر، رئیس سابق کمیسیون فرهنگی در توضیح سوال خود از سیدعباس صالحی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی پیرامون سامانه‌های پخش آنلاین ویدئویی گفت: بنده از هیأت‌رئیسه درخواست کرده‌ام  اجازه پخش بخشی از این محتواها در صحن علنی را به ما بدهد که رئیس مجلس بیان کرد وهن مجلس است که این محتواها در صحن علنی نمایش داده شود. سوال ما این است که چطور نمایش این محتواها در مجلس اشکال دارد اما براحتی در اختیار خانواده‌ها قرار می‌گیرد؟! حدود ۵ میلیون کاربر برای این سامانه‌های ویدئویی وجود دارد و متأسفانه در این سامانه‌ها فیلم‌های مستهجن نیز نمایش داده می‌شود. عضو کمیسیون فرهنگی مجلس با اشاره به تکالیفی که قانون برای وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در این موضوع گذاشته است،گفت: برای مثال شورای عالی انقلاب فرهنگی مصوبه‌ای دارد که تکالیفی را برای وزارت ارشاد در این راستا مشخص کرده اما رعایت نمی‌شود و همچنین هیأت وزیران در سال ۸۲ آیین‌نامه‌ای برای نظارت بر نمایش فیلم در نظر گرفت که درباره آن هم تخلف می‌شود. پژمانفر تأکید کرد: امروز سینما امری نیست که براحتی بتوانیم از کنار آن بگذریم، چراکه مخاطبان آن روزبه‌روز بیشتر می‌شوند و جریان‌های استکباری اغلب اهداف خود را از طریق سینما پیگیری می‌کنند و بیشترین کمپانی‌های فیلمسازی هم در آمریکا وجود دارد. وی افزود: اتحادیه اروپایی و بسیاری از کشورهای دیگر قوانینی دارند که اجازه نمی‌دهند از یک سقفی بیشتر فیلم‌های آمریکایی پخش شود، چرا که از آسیب فرهنگی به کشورشان جلوگیری می‌کند اما این مسأله در کشور ما لحاظ نمی‌شود. ما وقتی قوانین خودمان را با قوانین اتحادیه اروپایی در این بخش مقایسه می‌کنیم، بعضاً حس می‌کنیم که اروپایی‌ها از ما حزب‌اللهی‌تر هستند. عضو کمیسیون فرهنگی مجلس درباره محتوای اغلب فیلم‌های خارجی که در این سامانه‌های ویدئویی بارگذاری می‌شود، گفت: این فیلم‌ها بسیار مشکل‌دار هستند و مسائلی همچون ترویج مسیحیت، خشونت، خودکشی و صحنه‌های مستهجن را نشان می‌دهند و این موارد به وفور در این سامانه‌ها پخش می‌شود.


افزایش ۳ درصدی مصرف بازی‌های ایرانی  در ۲ سال اخیر


وزیر ارشاد در پاسخ به سوال نصرالله پژمانفر درباره نظارت وی بر عملکرد ضعیف و شائبه‌دار بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای و مدیرعامل آن، گفت: در موضوع بازی‌های رایانه‌ای در حوزه نظارت بر بازی‌های خارجی ۱۵ ناشر مجوز دارند که با توجه به استعلاماتی که از آنها انجام شده در فضای بازی‌های خارجی به آنها مجوز اعطا شده است. وی با اشاره به اینکه در حوزه بازی‌های رایانه‌ای موبایلی نظارت تا ۷ روز پس از عرضه رخ می‌دهد، بیان کرد: در حوزه بازی‌های ایرانی بررسی‌های محتوایی پیش از انتشار انجام و رده‌بندی سنی اعمال می‌شود که در این حوزه از مجموع ۱۰۵۰۰ بازی بررسی شده، ۲۱۵ بازی ممنوع اعلام شده و مابقی بازی‌ها مجاز شدند. صالحی با بیان اینکه بر بازی‌های رایانه‌ای و موبایلی داخلی و خارجی نظارت انجام می‌شود، اظهار داشت: بنیاد بازی‌های رایانه‌ای، نظام رده‌بندی سنی را انجام می‌دهد تا خانواده‌ها و بازی‌کنندگان در این فضا اعمال نظارت و مصرف داشته باشند که بیش از ۱۸ هزار بازی موبایلی نظام رده‌بندی را اخذ کردند. همچنین در سال گذشته ۳۵ هزار فروشگاه و بیش از ۴۵۰۰ گیم‌نت مورد بازرسی قرار گرفتند که حدود ۴۴۰ واحد متخلف به مراکز انتظامی معرفی شدند. وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینکه در سال ۹۴ حدود ۱۱ درصد بازار داخلی توسط بازی‌های ایرانی تامین می‌شد که گردش مالی آن حدود ۴۶۰ میلیارد تومان بود، ادامه داد: سال ۹۶  در حدود ۱۴ درصد بازی‌های ایرانی در این بازار دخالت داشتند، یعنی سهم ما طی ۲ سال ۳ درصد افزایش داشته و این بازار ۹۲۰ میلیارد تومان گردش مالی داشته است. نمایندگان نیز پس از استماع سوال نماینده‌ مشهد و پاسخ‌های وزیر با ۸۰ رای موافق، ۸۳ رای مخالف و ۴ رای ممتنع از مجموع ۱۹۸ نماینده حاضر پاسخ‌های وزیر را قانع‌کننده ندانستند.


 ۳۰ میلیون نفر از فرزندان‌مان با بازی‌های مستهجن روبه‌رو  هستند


پژمانفر، نماینده مردم مشهد و کلات در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه سهم بازی‌های خارجی از بازار کشورمان ۸۶ درصد بوده و در نهایت بازی‌های داخلی ۱۴ درصد سهم دارند، افزود: متأسفانه در این بازی‌ها که با تخلف در دسترس آینده‌سازان این کشور هستند محتواهایی مانند خلاف جنسی، القای کفر، تضییع دین، همجنس‌گرایی، آموزش انواع جرم‌ها مانند سرقت، قتل‌های دسته جمعی، روابط جنسی و... مشاهده می‌شود. نماینده مردم در مجلس دهم با اشاره به اینکه قانون توسط بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای صراحتاً کنار گذاشته شده است، گفت: به عنوان مثال در پرسشنامه بازی‌های رایانه‌ای و موبایلی از مولفه‌هایی مانند خشونت، ترس، کلمات توهین‌آمیز، استفاده از مشروبات الکلی، قمار، یأس و ناامیدی سوال می‌شود که بر اساس یک نمونه عملی بازی‌ که پاسخش در همه این موارد بلی بوده است، عنوان رده‌بندی سنی گرفته است. وی با اشاره به اینکه ۶۷ درصد از جمعیت استفاده‌کننده از بازی‌های رایانه‌ای کمتر از ۳۰ سال سن دارند، افزود: این مهم در حالی است که بیش از ۶۰ درصد آنها تحصیلات زیر دیپلم دارند. بر این اساس حدود ۳۰ میلیون نفر از فرزندان این کشور با صحنه‌های مستهجن چنین بازی‌هایی روبه‌رو شده‌اند. پژمانفر با اشاره به اینکه توزیع چنین بازی‌هایی صرفا بر اساس کپی‌رایت نیست و می‌توان اذعان کرد سازمان‌یافته انجام می‌شود، تصریح کرد: در پرسشنامه‌ای بیش از ۵۰ درصد استفاده‌کنندگان از بازی‌های رایانه‌ای اعلام کرده‌اند رده‌بندی را اعلام نمی‌کنند. نمایندگان شخصا محتوای بازی GTA را بررسی کنند تا به محتوای آن واقف شوند. عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی افزود: مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی نیز در گزارشی اعلام کرده که این مجموعه در حوزه مشکلات مالی و کارکرد غیرشفاف بوده و باید به آن رسیدگی شود.


وزیر ارشاد: سامانه رصد شبکه‌های ویدئویی راه‌اندازی می‌شود


سیدعباس صالحی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی که برای پاسخ به سوال حجت‌الاسلام نصرالله پژمانفر درباره علت عدم نظارت بر سامانه ویدئویی در مجلس شورای اسلامی حضور یافته بود، اظهار داشت: همواره ویژگی آنلاین بودن سامانه‌های ویدئویی را مورد توجه قرار داده‌ایم و بر این مسأله واقفیم که از طریق فضاهای موبایلی هم امکان دیده شدن این فیلم‌ها وجود دارد. وی افزود: مرکز سامانه‌های آنلاین ویدئویی، این فیلم‌ها را مورد رصد قرار می‌دهد و پس از اعطای مجوز بارگذاری می‌شوند. وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به اینکه این نظارت بر فیلم‌ها و سریال‌های خارجی هم اجرا می‌شود، یادآور شد: اگر در پخش این فیلم‌ها تخلفی ببینیم، برخورد لازم را انجام می‌دهیم اما از مجموع ۶۰ هزار مورد فیلم بارگذاری شده در این سامانه‌ها، میزان تخلفات انجام شده درصد بسیار کمی بوده است. وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با تأکید بر اینکه ما در حوزه مسؤولیت‌های قانونی خود مکلفیم و تلاش می‌کنیم در این راستا گام برداریم، اظهار داشت: دستورالعمل‌های روشنی برای بررسی محتوای سامانه‌های ویدئویی تنظیم کرده‌ایم تا مسیری که قانون برای ما در نظر گرفته است، اجرایی شود. قرار است طی هفته‌های آینده سامانه‌ای در این باره راه‌اندازی شود که فرصت رصد هوشمند سامانه‌های ویدئویی را در اختیار ما قرار دهد. وی تصریح کرد: سامانه‌های ویدئویی و حوزه نمایش خانگی فرصت‌هایی را برای تولید داخلی فراهم کرده و اگر این سامانه‌ها وجود نداشته باشند، فضا برای مراکز غیرمجاز فراهم می‌شود تا مردم صرفاً مصرف‌کننده فیلم‌های خارجی باشند. در نهایت نمایندگان با ۹۴ رای موافق و ۷۴ رای مخالف و ۴ رأی ممتنع از مجموع ۱۹۵ نماینده حاضر در مجلس اعلام کردند از پاسخ‌های وزیر قانع نشدند و دومین کارتزرد را در یک روز به صالحی دادند.

* وطن امروز

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.