جمعه ۴ آبان ۱۳۹۷ - ۱۸:۲۱

نماینده مجلس فرانسه:

جامعه زنان ایران پیشروتر از چیزی است که در فیلم‌ها دیده‌ایم

«فردریک دوما» نماینده مجلس ملی فرانسه

سینماپرس: نشست مشترکی با حضور عضو هیات پارلمانی فرانسه و مدیران بنیاد سینمایی فارابی پیرامون افزایش همکاری های فرهنگی و هنری برگزار شد.

به گزارش سینماپرس، نماینده مجلس ملی فرانسه پس از دیدار با جمعی از مسوولان و نمایندگان مجلس، با حضور در بنیاد سینمایی فارابی، با مدیران این نهاد سینمایی دیدار و گفت‌وگو کرد.

در نشست مشترک نماینده پارلمان فرانسه و مدیرعامل بنیاد سینمایی فارابی بر «پیگیری عقد تفاهم‌نامه تولید مشترک فیلم سینمایی بین دو کشور ایران و فرانسه» تأکید شد.

«فردریک دوما» نایب رییس کمیسیون فرهنگی و آموزش مجلس ملی فرانسه، دکتر «طیبه سیاوشی» نماینده تهران در مجلس شورای اسلامی و عضو انجمن دوستی پارلمانی ایران و فرانسه، وابسته فرهنگی سفارت فرانسه در تهران، «علیرضا تابش» مدیرعامل بنیاد سینمایی فارابی، «رائد فریدزاده» معاون امور بین الملل بنیاد و «مصطفی احمدی» مسئول بخش تولید مشترک بنیاد سینمایی فارابی، در این نشست مشترک بر تعامل دوسویه فرهنگی سینمایی دوکشور تاکید کردند.

خانم دوما یکی از علل اصلی حضورش در ایران را، در کنار مذاکره درباره نقش مثبت ایران در مبارزه با تروریسم و ارتباطات و همکاری‌های اقتصادی، گفت‌وگو درباره همکاری‌های فرهنگی عنوان کرد.

وی با تجلیل از پیشرفت‌های سینمای ایران، از سینما به عنوان ترجمان واقعیت‌های جامعه یاد کرد و افزود: به عنوان یک زن، به نظرم فیلم‌هایی که از ایران در جوامع و جشنواره‌ها می‌بینیم کمی محدود کننده است. برای مثال واقعیت جامعه زنان در ایران هنگامی که با آن در کشور مواجه می‌شویم پیشروتر از چیزی است که در برخی فیلم‌ها دیده ایم و این واقعیت باید در چارچوب سینما به جامعه جهانی هم منتقل شود.

وی با بیان ملاقات‌ها و مشاهداتش در این سفر گفت: از اینکه در ایران یک زن ۴۴ ساله‌ای متخصص مدیرعامل شرکت هواپیمایی هما است بسیار خوشحال شدم و این برای من جالب بود، در مدتی که در ایران بوده‌ام این بخت را داشتم که با زنان موفق در عرصه مدیریت کشور ملاقات کنم و تعداد بالای حضور این بانوان در عرصه‌های گوناگون مدیریتی برایم بسیار قابل توجه بود.

این مقام پارلمانی فرانسه با اشاره به نقش سینما در بازتاب احوال جوامع تاکید کرد: ما به هیچ وجه درباره فیلم‌هایی با مضامین سیاسی حرف نمی‌زنیم، فیلم‌هایی که مد نظر من است آنهایی است که تصویر کاملی از جامعه ایرانی ترسیم می‌کنند. همکاری سینمایی فرانسه و ایران طولانی مدت است و فرانسوی‌ها علاقه دارند در ایران کار کنند. با توجه به همین رویکرد و وجود این حس مشترک در نمایش دستاوردهای جامعه ایران، بسیار امیدوارم که بتوانیم این همکاری را توسعه دهیم.

علیرضا تابش مدیر عامل بنیاد سینمایی فارابی با اشاره به این نکته که خانم دوما پیش از نمایندگی و ورود به پارلمان به فیلمسازی اشتغال داشته است عنوان کرد: از اینکه با نماینده‌ای از پارلمان فرانسه ملاقات می‌کنیم که از بطن فرهنگ به عرصه سیاست و قانونگذاری قدم نهاده است خوشحالیم.

وی با اشاره به دیدارها و مذاکراتش با مسئولان شرکت «Unifrance» ‌و «CNC» طی دو سال اخیر، افزود: از جدی شدن روند تولید مشترک بین دو کشور استقبال می‌کنیم و معتقدیم این امر باید به طور عملیاتی در سطوح عالی دنبال شود، معتقدم این همکاری مشترک فقط به ارتباط نخبگان سینمای دو کشور محدود نشود و با ایجاد فضای همکاری حرفه‌ای بین تمامی افراد مرتبط با تولید فیلم می‌توان به نتایج فراگیرتر دست پیدا کرد.

مدیرعامل بنیاد سینمایی فارابی با اشاره به برگزاری موفق هفته فیلم اروپایی در تهران و چند شهر ایران در دو هفته گذشته، عنوان کرد: در چند سال اخیر همکاری‌های سینمایی ایران و کشورهای اروپایی توسعه یافته و از آنجا که نگاه سینمای ایران و اروپا به موضوعات و مسائل انسانی و اجتماعی است، می‌توان بر پایه همین دیدگاه مشترک به ادامه این روند نگاه مثبت و امیدوارانه‌ای داشت.

در ادامه پیشنهاد مدیرعامل بنیاد سینمایی فارابی مبنی بر مکتوب کردن سندی از طرف نماینده پارلمان فرانسه جهت پیگیری عقد تفاهم‌نامه تولید مشترک و پیشنهاد امضای این سند به دولت فرانسه، پیرو این نشست مورد توافق قرار گرفت.

علیرضاتابش با اشاره به دستاوردهای سینمای نوین ایران در چهل سال اخیر گفت: به رغم تحریم‌های ظالمانه آمریکا و محدودیت‌های سیاسی و اقتصادی، هنر و فرهنگ ایران در عرصه‌های جهانی خوش درخشیده است، به خصوص سینمای نوین ایران دستاوردهای قابل توجهی را در عرصه‌های جهانی داشته و سینماگران موفق در دیپلماسی هنری توانسته‌اند چهره متفاوتی از ایران را ترسیم کنند.

مدیرعامل بنیاد سینمایی فارابی حضور موفق زنان سینماگر را از پیشرفت‌های سینمای ایران دانست و گفت: تفاوت چشمگیر حضور زنان هنرمند ایرانی قبل و بعد از انقلاب اسلامی در عرصه‌های مختلف فیلمسازی، از کارگردانی، نویسندگی و تهیه‌کنندگی تا تدوین و طراحی‌صحنه و همین طور فعالیت در گروه‌های اجرایی درگیر در همه صنوف سینمایی کشور، قابل توجه است.

علیرضا تابش در ادامه یادآور شد: با توجه به آمارهای منتشر شده، خوشبختانه سهم کم نظیر حضور بانوان ایرانی در مجامع سینمایی جهان به عنوان داور یا میهمان رسمی مشهود است و این مسیر از همان نخستین سال‌های پس از انقلاب اسلامی همواره مورد تأکید مسئولان سینمایی کشور نیز بوده است.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.