چهارشنبه ۲۳ آبان ۱۳۹۷ - ۱۱:۵۹

نقد شفاهی فیلم های در حال اکران؛

«گام های شیدایی» فیلمی محترم، خاص و متفاوت در سینمای مقاومت و «در مسیر باران» انیمیشنی با مضامین انسانی و ارزشی است

گام های شیدایی-در مسیر باران

سینماپرس: جبار آذین منتقد و مدرس سینمای کشور همزمان با اکران ۲ فیلم سینمایی «گام های شیدایی» به کارگردانی حمید بهمنی و انیمیشن «در مسیر باران» به کارگردانی حامد کاتبی گفت: «گام های شیدایی» فیلمی محترم، خاص و متفاوت در سینمای مقاومت و استراتژیک و «در مسیر باران» انیمیشنی با مضامین انسانی و ارزشی است و هر دوی این آثار در میان ولوله فیلم های اکران فیلم هایی ارزشمند و خوب تلقی می شوند.

آذین در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: حمید بهمنی از جمله سینماگرانی است که به دلیل نوع نگاه و باورها و فعالیت در عرصه تولید آثاری در حوزه سینمای مقاومت و دفاع مقدس ارزشی تلقی می شوند. این سینماگر که فارغ التحصیل کارگردانی از دانشگاه هنر است و سینما را با همکاری در تولید فیلم و بازیگری و ساخت چند فیلم کوتاه و تلویزیونی آغازکرده، با ساختن فیلم «گام های شیدایی» چهارمین فیلم سینمایی خود را در پرونده سینمایی اش به ثبت رسانده است.

وی ادامه داد: این فیلم هم مانند ۳ فیلم پیشین او مضامین ارزشی و دینی و مقاومتی دارد، با این ویژگی که فرم و محتوا و داستان «گام های شیدایی» تا حدی خاص و متفاوت است. افشای تباهی ها، مفسده ها و نقشه های شوم و براندازانه سران و ارتش آمریکا و توطئه تصرف عراق با عنوان آزاد سازی و همچنین بسترسازی دینی و انسانی و اربعینی، جهت روایت داستان فیلم، سوژه ها ومضامین فیلم محترم حمید بهمنی از اعضای شورای عالی فیلمنامه انجمن سینمای انقلاب و دفاع مقدس را تشکیل می دهد.

آذین در رابطه با داستان این اثر سینمایی گفت: روایت داستان این فیلم با محوریت شخصیت «جولی» که در ارتش آمریکا خدمت می کند و تلاش دارد تا ماجراهای پشت پرده رهبران و فرماندهان ارتش متجاوز امریکا را در منطقه و جهان با کمک دوست خبرنگارش افشا کند خط اصلی داستان فیلم و ماجراهای «گام های شیدایی» را شکل داده است. با این حال به دلیل ضعف در کاراکترسازی، نبود استحکام لازم ساختار داستان و فیلمنامه، برخی صحنه سازی های سطحی، بازی های متوسط و کارگردانی کم تحرک، این فیلم در رده آثار متوسط باقی مانده است.

وی تأکید کرد: موضوع و خط اصلی داستان و لوکیشن قصه و بستر اربعینی فیلم، ظرفیت و قابلیت پرداخت برای تولید یک اثر سینمایی جذاب، ماندگار و تاثیرگذار مذهبی و ضد آمریکایی راداشته است اما چون فیلم و فیلمنامه دربازگویی و بازنمایی آن، چندان قوی و قدر و جذاب ظاهر نشده اند فیلم بهمنی نتوانسته است در کنار آثار تماشایی، تاثیرگذار و ممتاز سینمای دینی و مقاومتی قرار گیرد. درباره اکران این اثر سینمایی پس از ۶  سال، روایت های مختلف وجود دارد که مخالفت برخی با مضمون ضد آمریکایی و ضعف های ساختاری و محتوایی و سینمایی فیلم از آن جمله اند.

این مدرس سینمای کشور خاطرنشان کرد: با توجه به کاستی ها و ضعف های این فیلم و مضمون ضدآمریکایی آن مستند بودن هر ۲ روایت به واقعیت نزدیک است. در هرحال چهارمین فیلم حمیدبهمنی، از نظر موضوع ومحتوا، اثری ارزشمند و شریف است، ولی از منظر ساختار سینمایی و هنری، در اندازه ای نیست که آن را در ردیف فیلم های شاخص و درجه یک سینمای دینی ومقاومت جای دهد.

آذین سپس به نقد یکی دیگر از آثار تازه اکران شده پرداخت و اظهار داشت: فیلم پویانمایی «در مسیر باران» که مضمونی انسانی و ارزشی را  دستمایه قرار داده و داستان خود را در بستر تاریخ و باورهای دینی روایت می کند، ساخته فیلمساز مشهدی حامد کاتبی پس از ۱۵ سال کار انیمیشن سازی است. او «در مسیر باران» را به سفارش موسسه آفرینش های هنری آستان قدس رضوی ساخته است.

وی افزود: فیلم کاتبی، بازگوکننده سفر مادی و معنوی یک عراقی به نام «ریان» با دوست ایرانی اش «هرمز» به قصد تجارت در دوران خشکسالی در عراق است. آغاز مسیر سفر آن ها سرزمینی خشک و فقر زده و پایانش بهشت و امام رضا (ع) است. «در مسیر باران» که دارای داستانی ارزشمند ومذهبی، ساختاری منسجم، کارگردانی خوب و پرتحرک و تصویر سازی های دیدنی و جذاب است، یکی از بهترین انیمیشن های دینی وتاریخی را در سینمای ایران و عرصه انیمیشن سازی در حال تحول کشور شکل بخشیده است.

این منتقد مطرح سینمای کشور متذکر شد: روایت واقع گرای قصه فیلم، استفاده از چهره ها و شمایل واقعی بازیگران فیلم؛ امین زندگانی و رحیم نوروزی، تصویربرداری و کارگردانی فکرشده و هوشمندانه، فیلم کاتبی رابرای خانواده ها و علاقه مندان به آثار مذهبی و انیمیشن تماشایی کرده است. نخستین ساخته سینمایی حامدکاتبی فیلمی به یاد ماندنی با ارزش معنایی و محتوایی و ساختار هنری و فنی قوی است. «در مسیر باران» حوزه پویا نمایی سینمای کشور را از نظر ساختار هنری و محتوایی ارتقا داده است و در نهایت اینکه موفقیت ابن فیلم، انتظار مخاطب برای تماشای انیمیشنی قوی تر وجذاب تر از کاتبی را بالا برده است.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.