چهارشنبه ۲۳ آبان ۱۳۹۷ - ۱۴:۵۵

پیام محمدمهدی حیدریان به همایش «سینما در عصر دیجیتال»

محمدمهدی حیدریان

سینماپرس: معاون سینمایی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و رئیس سازمان سینمایی به نخستین همایش «سینما در عصر دیجیتال» پیام داد.

به گزارش سینماپرس؛ محمد مهدی حیدریان معاون سینمایی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و رئیس سازمان سینمایی به مناسبت برپایی نخستین همایش «سینما در عصر دیجیتال» که به دبیری روح الله حسینی در حال برگزاری است، پیام داد.

متن پیام رئیس سازمان سینمایی به این شرح است:

«شاید منشاءِ ظهور و پیدایش هر عصری خلق ابزار و تکنولوژی های جدید باشد ولی نشانه های عصر جدید مطمئناً تنها منحصر به این نیست. ظهور و پیدایش شیوه های جدیدِ تفکر، رفتار و ارتباط در ابعاد فردی، جمعی و سازمانی، و دگرگونی در روندها و فراینده های انجام فعالیت و کار در اغلب و چه بسا تمامی حوزه ها نیز از مختصات هر عصر جدیدی به حساب می آید.

ابزار جدیدِ اطلاعات و ارتباطات از جمله سیستم ها و دستگاه های کوچک و بزرگ دست یابی و گردآوری و طبقه بندی و پردازش داده ها، کامپیوتر های بزرگ و کوچک، شبکه های اینترنتی و موبایلی همه محصولاتِ اولیة عصر دیجیتال هستند. زندگی در عصر دیجیتال نیازها و انتظارات و الزامات متفاوت و جدیدی دارد و پیشرفت ها و تحولات و ابداعات در ساخت ابزار متکی به تکنولوژی دیجیتال همچنان در ادامه می یابد تا الزامات، نیازها و انتظارات بشر در عصر دیجیتال را هرچه سریعتر، کامل تر، و بهتر برآورده کند.

در سینمای عصر دیجیتال نیز ابزار، تجهیزات و تکنولوژی های نو ابداع و اختراع شده و می شوند تا بتوانند قابلیت، قدرت و ظرفیت های این پدیده را متناسب با شرایط و الزامات متفاوت و جدید این عصرِ افزایش دهند؛ تا جایی که هنرِ فیلم و صنعتِ سینما بهتر و کامل تر و سریعتر و عمیق تر و فراگیرتر بتواند در اختیار مخاطبین قرار گیرد و نقش خود را در رشد و تعالی فکری و رفتاری، و پاسخ گویی به نیازهای فرهنگی و اجتماعی انسانِ عصر دیجیتال ایفا نماید.

من نه به عنوان یک مسئول و مدیر سینمایی، بلکه به عنوان یک طرفدار، حامی و علاقمند به فیلم و سینما، و کسی که سال های زیادی را از جوانی تا به حال سعی کرده ام در خدمت سینما و سینماگران کشورم باشم امید دارم که در جریان مباحث مطروحه در این همایش و رویدادهایِ دیگرِ از این دست برای برخی از پرسش های اساسی مربوط به فیلم و سینما در عصر دیجتیال پاسخ های روشن و خوبی پیدا شود و یا اینکه برای جستن و پیداکردن پاسخ های خوب و مفیدِ نظری و کاربردی به پرسش هایم راه کارها و راهنمایی های خوبی بدست آید. بنابراین از همة همکاران و دوستانم در مدرسة ملی سینمای ایران و همة اندیشمندان، پژوهشگران و فعالان و دست اندرکاران حرفه ای که به برگزاری این رویداد همت کرده اند تشکر و قدردانی می کنم.

اکنون بسیاری از فعالان سینمایی نیک می دانند که در عصر دیجیتال نه فقط ابزار و تکنولوژی، بلکه روندها و فرایندهای اشتغال و فعالیت در مراحل قبل از تولید، تولید و پس از تولید در حال تحول و دگرگونی های کمی و کیفی عمیق و بنیادی است، و حتی میدانند که تحولات تازه و عمیق در شکل و ماهیت پرورش و نگارش محتوای آثار نیز اتفاق افتاده و همچنان در حال وقوع است. شیوه ها و ساختارهای قصه گویی و روایت نیز با تغییرات شگرفی روبروست که باید دانش نظری و مهارت های کاربردی آن ها در عصر دیجیتال شناخته و آموخته شود.

علاوه بر این ها، در جهان و زندگی عصرِ دیجیتال که عصر پیوندها و ارتباطات فراگیر، همه جانبه، همیشگی و آنلاین است، مفاهیم و شیوه ها، و امکانات و سازمان های متفاوت و خلاق تر و کارآمدتری برای توزیع و نمایش آثار ابداع گردیده و در حال بسط و گسترش است. نه فقط باید با آنها آشنا شویم و مهارت های لازم برای استفاده از آنها را بیاموزیم و بیاموزانیم، بلکه بهتر این است که در روند ابداع، بسط و گسترش شان سهیم و شریک شویم.

از همة اینها مهمتر، باید بدانیم و می دانیم که در عصر دیجیتال تحولات شگرفی در حالات و عادات و نیازها و توقعات مخاطبین فیلم و سینما پدید آمده و نسل تازه ای از مخاطبین ظهور یافته اند. قابلیت ها و تکنولوژی های عصر دیچیتال روندهای ارتباط با مخاطبین را بیش از پیش تعاملی کرده است. در عین حال جذب مخاطب و جلب رضایتمندی مخاطبین این عصر با وجود انبوهی و تنوع آثار که همه جا و در هر حالی در دسترس آنان قرار گرفته مشکل تر و رقابتی تر شده است.

در این رابطه هرچند بسیار شنیده و خوانده ایم که قابلیت ها و امکاناتِ دنیا و عصرِ دیجیتال تولید و عرضة محتوا را سهل تر و همگانی تر کرده، ولی به زعم من فعالیت حرفه ای، پایدار، موثر و جریان ساز در صنعت سینما چه در مرحلة خلق محتوا و آثارِ مقبول مخاطب، و چه در بازاریابی و جذب و جلب او، در مقایسه با گذشته ای نه چندان دور بسیار دشوارتر، رقابتی تر و مواجه با چالش هایی است که خطیر به نظر می رسند. بسیار خطیر!

امیدوارم وجود بینش های ژرف و نگرشِ های خلاقانه و دانش و انگیزه های موجود در همایش ها و مجامعی اینچنین بتواند راه های گذر از این چالش های خطیر را نیز باز شناسد و نه تنها بتواند حیات هنر فیملسازی و صنعت سینما را تدوام بخشد بلکه برای گسترش و ارتقای آن رهنمون راهکارهای بدیع و موفق و موثر در مفید بودن باشد.

من در اینجا به عمد روی عبارت موثر در مفید بودنِ راهکار های جدید و خلاقانه تاکید ویژه ای می کنم. زیرا مایلم، و در حقیقت آرزو می کنم، که در خلال همة موضوعات و بحث های علمی و تبادل نظرهای تخصصی مرتبط با سینما در عصر دیجیتال، و در پس ذهن همة پزوهشگران، اندیشمندان و فعالان این حوزه، همواره بر روی یک موضوع و پرسشِ به اعتقاد من کلیدی تامل و تعمق شود:

چگونه می شود با استفاده از امکانات و قابلیت های عصر دیجیتال سینمایی داشت که علاوه بر این که نزد مخاطبانِ انبوه بسیار در داخل و خارج از قلمروهای محلی و ملی دوست داشتنی و شگفت انگیز است، بتواند مشارکت آنها را در تقویت و حتی خلق سینمایی بهتر، و بالاتر از آن در خلق دنیایی بهتر، زیباتر، اخلاقی تر و خردمندانه تر برانگیزاند؟ »

نخستین همایش بین المللی «سینما در عصر دیجیتال» امروز ۲۳ آبان ماه در مرکز همایش‌های بین المللی کتابخانه ملی ایران به پایان می‌رسد.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.