جمعه ۲۵ آبان ۱۳۹۷ - ۱۴:۲۹

بحث ابتذال در سینمای ایران به تلویزیون هم کشیده شد؛

سعید الهی: وزارت ارشاد نقشش را درست اجرا نکرده است که فیلم هایی سطح پایین و مبتذل مجوز نمایش گرفته اند

مناظره زنده تلویزیونی «سعید الهی»

سینماپرس: کارشناس ارشد حوزه رسانه و سینما با ابراز نگرانی جدی از وضع سینمای ایران گفت: انتخاب برخی از تماشاچیان انتخاب همه مردم نیست و آنها نماینده همه مردم نیستند و نباید فیلم مبتذل و سطح پایین به خورد مردم داد.

به گزارش سینماپرس؛ دلایل افزایش تولید و پخش برخی فیلم های مبتذل در سینمای ایران در مناظره زنده تلویزیونی «سعید الهی» کارشناس فرهنگ و رسانه و «سید ضیاء هاشمی» رئیس جامعه صنفی تهیه کنندگان سینما بررسی شد.

سعید الهی در برنامه «شهر فرنگ» گفت: ما درباره هنر و سینما که غذای روح و روان مردم است حرف می زنیم و اساسا بین غذای خوب و بی کیفیت و یا بد تفاوت وجود دارد.

کارشناس فرهنگ و رسانه افزود: تولید هنر آزاد است و محدودیت جایی شروع می شود که پای مسئولیت اجتماعی و اخلاقی اشخاص به میان می آید و هنرمند حسب مسئولیت اجتماعیش باید متوجه ارتقای جامعه و تعالی خانواده باشد.

بود و نبود فیلم مبتذل

سعید الهی گفت: وزارت ارشاد به عنوان نماینده حاکمیت نقشش را درست اجرا نکرده است که  فیلم هایی سطح پایین و مبتذل مجوز نمایش گرفته است، همانقدر که جامعه نیاز به نشاط و خنده دارد، باید فیلم کمدی سالم بسازیم.

این کارشناس فرهنگی با ابراز نگرانی جدی از وضع سینمای ایران گفت: انتخاب برخی از تماشاچیان انتخاب همه مردم نیست و آنها نماینده همه مردم نیستند و نباید فیلم مبتذل و سطح پایین به خورد مردم داد.

در مقابل ضیا هاشمی رئیس جامعه صنفی تهیه کنندگان سینما گفت: من اساسا این انتقادها را نمی پسندم و نمی پذیرم برای این که همین سینما در این اوضاع بد اقتصادی توانسته ۵۰ درصد فروشش را بالا ببرد و ما امروز افتخار می کنیم که توانسته ایم جمعیت عظیمی را جذب سالن های سینما کنیم و دولت و مسئولان باید از این سینما که با این همه محدودیت به این خوبی فعالیت می کند تشکر کنند.

ضیا هاشمی با اشاره به فروش فیلم های خوب اجتماعی و غیر کمدی در کنار فیلم های کمدی گفت: این کلمات و صفات زشتی است که بر زبان برخی از افراد علیه سینما به کار می رود ، مستهجن یعنی چه این چه نسبتی است که به سینمای ایران می دهند این نه در شأن سینمای ایران است و نه در شأن منتقدان و نماینده مجلس.

بود و نبود فیلم مبتذل

رئیس جامعه صنفی تهیه کنندگان سینما با اشاره به تحریم ها و دشواری تهیه ابزار سینما گفت: در این شرایط هر فیلمی که ساخته می شود معیشت ۶۰ تا ۷۰ نفر را تامین می کند که این خودش کار خیلی بزرگی است، ساده پسندی در همه جای دنیا هست مگر همه تولیدات ما خیلی خوب است همین خودرهایی که تولید می کنیم مگر خیلی خوب اند خودروهایی که آدم می کشند و نماینده عزرائیل اند و نباید همین جوری به سینمای نجیب و اخلاقی ایران اتهام زد.

ضیا هاشمی با بیان این که سینمای ایران پر از فیلتر و سانسور است گفت: ممیزی سینمای ایران ۱۰ برابر کشورهای دیگر اسلامی است و تشخیص بسیاری از مسئولان کاملا اشتباه است حق ندارند با فیلمی که با این همه سختگیری و ممیزی تولید می شود تهمت بزنند.

ضیا هاشمی با بیان این که مسئله جدی ما نظام درجه بندی است که باید برایش فرهنگ سازی شود گفت: شورای پروانه نمایش فصل و الخطاب است و نباید جای مردم نشست و به جای آنها تصمیم گرفت، ضمن این که باید به معضل پروانه ساخت که غیر قانونی است نیز رسیدگی شود.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.