سه‌شنبه ۴ دی ۱۳۹۷ - ۱۲:۰۴

تاثیرهای مخرب حجم بالای آگهی‌های بازرگانی/ تلویزیون به فکر کسب درآمد دیگری باشد

تبلیغات تلویزیونی

سینماپرس: یک استاد ارتباطات با انتقاد از حجم بالای آگهی‌های بازرگانی در تلویزیون، تاکید می‌کند که راه‌های جدیدی برای کسب درآمد در صداوسیما ایجاد شود و در شیوه درآمدزایی بازنگری کنند.

به گزارش سینماپرس، امیدعلی مسعودی درباره وضعیت تبلیغات در تلویزیون اظهار کرد: حجم آگهی‌های بازرگانی از حد استاندارد افزایش یافته و این مساله یک ایراد است. اساسا وقتی پخش پیام بازرگانی در صداوسیما شروع شد، منتقدان اعتراض کردند. از زمان پیروزی انقلاب اسلامی تا دوره سازندگی آگهی در تلویزیون پخش نمی‌شد یا حجم آن کم بود. بیشتر آگهی‌های تلویزیون حالت تهییج و بسیج برای کارهایی داشت که در طول انقلاب انجام می‌شد. اما متاسفانه بعد از دوره سازندگی به تدریج با گسترش تعداد شبکه‌های تلویزیونی، افزایش نیرو و تاسیسات جدید رو به رو شدیم که طبیعتا صداوسیما نمی‌توانست به بودجه‌ای که مجلس تخصیص می‌داد، بسنده کند به همین دلیل از درآمدی که از تبلیغات حاصل می‌شد، بهره می‌برد.

او با بیان اینکه در دوره‌ای آگهی بازرگانی مورد نقد قرار گرفت، بیان کرد: در آن دوره مواد خوراکی مانند پفک نمکی و ... تبلیغ می‌شد و چند کارخانه پفک‌نمکی تاسیس شده بود که با هم رقابت می‌کردند و تبلیغ هم برآمده از رقابت است و هر سازمان، موسسه و شرکتی در برابر رقبا، بخشی از مشتریان رقیب را جذب می‌کند؛ البته باید یادآور شد که پیدایش آگهی تجاری در غرب بعد از صنعتی شدن و افول تولید کالا و خدمات بود به همین دلیل نیاز داشتند که برای نیاز جدیدی تبلیغ کنند و نیازهای جدید معمولا کاذب هستند. همچنین مدگرایی هم دیده می‌شود که خود را به رخ دیگران بکشند و این موارد عوارض جامعه سرمایه‌داری بود.

این استاد ارتباطات گفت: اقتصاد باز و لیبرالی که عرصه رقابت است به تبلیغ توجه دارد؛ البته با اهداف انقلاب که فرهنگی است، سازگاری ندارد. افزایش حجم آگهی‌های بازرگانی با آرمان‌های انقلاب اسلامی همخوانی ندارد؛ البته ما رسانه‌های مشابه صداوسیما را در منطقه داریم. در رسانه الجزیره چون یک شبکه پروپاگاندایی است آگهی پخش نمی‌شود. همچنین بی بی سی و  VOA هم که مخالف نظام جمهوری اسلامی هستند، آگهی پخش نمی‌کنند چون معمولا پول شبکه را دولت و شرکت‌های تجاری می‌دهند و پشت رسانه‌های بزرگ دنیا چندین شرکت چند ملیتی است اما صدا و سیما این امکانات را ندارد بنابراین به بازار داخلی متصل می‌شود.

مسعودی ادامه داد: تبلیغ کالاهای غیراستاندارد و خارجی به دلیل این که بازار تولیدات داخلی ما را از بین می‌برد، ممنوع است و معمولا صدا و سیما این مساله را رعایت می‌کند. برخی آگهی‌ها خلاف موازین اسلامی است مثل قرعه‌کشی‌ها در اپلیکشن‌های صدا وسیما؛ زیرا به فردی چند میلیون جایزه می‌دهند بدون اینکه نماینده دادستانی و نماینده افرادی که پول دادند، حضور داشته باشند. کشیدن رسانه ملی به این عرصه‌ها چهره خوبی از صداوسیما ترسیم نمی‌کند و بسیاری از مردم که برنامه‌های تلویزیون را می‌بینند اعتمادشان کم می‌شود. چون صداوسیما رقیب داخلی ندارد بنابراین بخشی از مخاطبان آن به سمت رسانه‌های خارجی می‌روند.

او  با بیان اینکه باید نوع نگاه مدیران رسانه ملی را دریابیم، تصریح کرد: آیا برای ایجاد درآمد و گسترش صداوسیما چه از لحاظ منابع انسانی و چه غیرانسانی که هزینه دارد باید تبلیغ کرد؟ تعداد کارمندان صداوسیما در چند سال اخیر به شکل هندسی رشد کرده و باید برنامه‌ریزی جدیدی در کسب درآمد ایجاد شود و شیوه‌های جدیدی در این راستا وجود دارد. البته در تلویزیون اینترنتی معمولا از این شیوه‌ها استفاده می‌شود.

مسعودی در پایان گفت: در صداوسیما باید تجدید مهندسی شود و راه‌های جدید برای کسب درآمد ایجاد شود؛ البته بخشی از این هزینه درآمد به مدیریت بستگی دارد و باید در شیوه هزینه درآمد بازنگری شود تا مشکل هم برطرف شود.

*ایسنا

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.