یکشنبه ۱۶ دی ۱۳۹۷ - ۱۴:۲۹

برنامه نمایش آثار هفتمین روز جشنواره فیلم عمار/ اکران مستند «تهران دمشق»

نهمین جشنواره عمار

سینماپرس: دبیرخانه جشنواره مردمی فیلم عمار، اسامی آثار منتخبی که قرار است در هفتمین روز این رویداد سینمایی در سینما فلسطین اکران شوند را اعلام کرد.

به گزارش سینماپرس، دبیرخانه جشنواره مردمی فیلم عمار، اسامی آثار منتخبی که قرار است در هفتمین روز این رویداد سینمایی در سینمافلسطین اکران شوند را اعلام کرد.

بنابراین گزارش، در هفتمین روز از اکران‌های مرکزی نهمین جشنواره عمار در سینمافلسطین که از ساعت ۱۰:۳۰ صبح با سانس ویژه کودک و نوجوان آغاز و تا ۲۲:۳۰ ادامه می‌یابد، «دیوار گتو»، «تهران دمشق»، «دموراژ»، «تقاص» و «یادگاری» از جمله آثاری هستند که به نمایش در می‌آیند.

بنابرین گزارش آثار منتخب نهمین جشنواره عمار به شرح ذیل است.

مستند «دیوار گتو» سانس ۳ – سالن ۱

پس از اشغال لهستان توسط نازی ها، مردم این کشور، نگران و آشفته می شوند اما ۳ میلیون نفر آنان، بیش از همه اضطراب دارند. آنها می دانند که نازی ها چه بلایی بر سر یهودی های آلمان آورده اند اما از سرنوشت دور از انتظار خود بی خبر هستند. نازی ها، یهودیان لهستان را در منطق های جمع می کنند و دور آنجا را دیوار بلندی می کِشند تا کسی با بیرون ارتباط نداشته باشد. آن مکان، «گِتو» ی یهودیان نام می گیرد. مستند، روایت بی ربط ترین تاوان تاریخ از دیوار گتو تا دیوار «حائل» در فلسطین است. این مستند به کارگردانی «محسن نقی زاده» ساخته شده است.

فیلم داستانی «نفرس» سانس ۴ – سالن ۱

گونه هایی از پیام ها در شبکه های اجتماعی وجود دارد که افراد را تحریک می کند که باید آنها را برای چند نفر بفرستد تا اتفاق خوشایندی رخ دهد. «فرهاد»، جوانی است که به این نوع پیام ها عمل می کند اما نتیجۀ عکس می بیند. این فیلم داستانی به کارگردانی «سامان غنائمی» ساخته شده است.

مستند «تهران دمشق» سانس ۵ – سالن ۱

تا کنون، مستندهای بسیاری دربارۀ داعش و جنگ افروزی آن ساخته شده است اما این بار، دوربین مستندساز به پشت جبهه های مقاومت می رود و وضعیت مردم در شهرهای مختلف سوریه را از زبان خودشان روایت می کند. مستند، ریشه های اجتماعی اعتراضات گروهی از سوری ها تا شکل گیری بحران را زیر ذره بین می برد و می کوشد تصویری از وضعیت آنها پس از گذشت ۷ سال از جنگ ارائه کند. روایت این فیلم در فضای اجتماعی ایران و سوریه در رفت وآمد است و به برخی اتفاقات داخلی کشورمان نیز اشاره می کند. این مستند به کارگردانی «سیدمحمدعلی صدری نیا» ساخته شده است.

مستند «نان گزیده ها» سانس ۶ – سالن ۱

«هپکو»، بزر گترین کارخانۀ تولید ماشین آلات راه سازی در خاورمیانه است و شرکت های بزرگ دنیا علاقه مند به همکاری با آن هستند. در دفاع مقدس، این شرکت خدمات زیادی را مانند ساخت تجهیزات جنگی، ایجاد سازه های دفاعی و… ارائه می دهد و به همین دلیل، عراق بارها آنجا را بمباران می کند اما واگذاریِ غلط آن به بخش خصوصی در دهۀ هشتاد، باعث ازکارافتادن کارخانه می شود به طوری که کارگرانش ماه ها حقوق دریافت نمی کنند. اثر، اعتراضات کارگران هپکو را نشان می دهد و نحوۀ خصوصی سازی آن را به چالش می کشد. این مستند به کارگردانی «محمدرضا حاج محمدحسینی» ساخته شده است.

مستند «آیسک» سانس ۷ – سالن ۱

«آیسک»، سازمان دانشجویی بین المللی است که سعی در توسعۀ پایدار ملت های مختلف از طریق نزدیکی فرهنگ ها، حفظ محیط زیست و … دارد. «سارا»، دانشجو است که عضو این سازمان در ایران می شود و با «رضا»، همکار پسر خود برای دورۀ کار ورزی به آمریکا می رود. مادر سارا که مستندساز و نگران دخترش است، دربارۀ اهداف پنهان، فرصت ها و تهدیدهای امنیتی آیسک تحقیق می کند. او به این نتیجه می رسد که این پروژه با حمایت ایالات متحده برای جذب دانشجویان نخبه با امتیازاتی مانند اقامت، ویزای تحصیلی و … انجام می شود… . این مستند به کارگردانی «حمید عبدالله زاده» ساخته شده است.

مستند «دموراژ» سانس ۳ – سالن ۲

در سال ۱۳۶۲ و در میانۀ جنگ تحمیلی، ذخیرۀ برخی کالاهای اساسی به ویژه گندم، در کشور کاهش می یابد. دولت اقدام به خرید و واردکردن این کالاها از کشورهای دیگر می کند اما به علت شرایط جنگی و عدم امکان تخلیۀ بار در بندر بوشهر، همۀ کشتی ها به سمت بندرعباس می روند و در آنجا هم به علت کمبود کامیون و تریلی، ۱۲۰ کشتی در نوبت تخلیه قرار می گیرند اما این بحران با تدبیر امام و همت کامیون داران کل کشور، در زمان کوتاهی حل می شود. این مستند به کارگردانی «حامد پویان» ساخته شده است.

مستند «ماجرای پرنس گیت» سانس ۴ – سالن ۲

گروهی از تروریست های مسلح، به سفارت ایران در لندن یورش می برند و می خواهند «غلامعلی افروز»، کاردار سفارت را به بغداد ببرند. دولت انگلیس، برطرف شدنِ این مسئله را منوط به حل مشکل سفارت اشغال شدۀ آمریکا در تهران می کند و تروریست ها هم خواهان آزادی ۹۱ زندانی در ایران می شوند. مستند، روایتی از این ماجرا، شهادت دو تن از کارمندان سفارت و نقش دولت انگلیس در آن است. این مستند به کارگردانی مشترک «سام سلیمانی» و «ایمان احمدی» ساخته شده است.

فیلم داستانی «یادگاری» سانس ۴ – سالن ۲

«ملا محمود یادگاری»، از اهالی «خنداب» استان مرکزی است. او خاطرۀ سفر «رضاخان» به این شهر را به یاد دارد و اجرای قانون کشف حجاب را به چشم خود می بیند. شاگردان زیادی در جلسات قرآنی ملااحمد تربیت می شوند و او مبارزات مردمی شهر را علیه حکومت پهلوی سامان می دهد. پس از انقاب، ملااحمد وارد شورای حل اختلاف می شود و مشکلات مردم را حل می کند. وی سابقۀ حضور در جبهه را دارد و دو فرزندش در دفاع مقدس به شهادت می رسند. اثر، روایت زندگی ملااحمد از زبان خودش است. این فیلم داستانی به کارگردانی «میثم ملکی پور» ساخته شده است.

فیلم داستانی «بابای شکلاتی» سانس ۵ – سالن ۲

قرار است به مناسبت روز «پدر»، در مدرسه جشنی برپا شود و بامزه ترین بابا را انتخاب و از او تقدیر کنند؛ به همین خاطر معلم از دانش آموزان می خواهد تا در این روز، با پدران خود به مدرسه بی آیند. «سپیده»، با وجود ای نکه پدرش معتاد است، او را دوست دارد و تصمیم می گیرد وی را با خود به جشن ببرد اما با مخالفت مادر رو به رو می شود اما دخترک، سمج تر از این حرف هاست. این فیلم داستانی به کارگردانی «احسان لطفیان» ساخته شده است.

فیلم داستانی «تقاص» سانس ۵ – سالن ۲

مردی که از اعضای سابق سازمان مجاهدین خلق (منافقین) است، پس از سال ها به ایران باز می گردد. او به مغازۀ یکی از قربانیان سازمان می رود که در دهۀ ۶۰، توسط این مرد ترور می شود. او می خواهد تقاص کار خویش را جلوی چشمان خانوادۀ قربانی پس بدهد. پسر شهید، از او می خواهد برای جبران کشتن پدرش، با خوردن مایع شیمیایی خودکشی کند. حال مرد، مرگ زجرآوری را جلوی چشمان خود می بیند. این فیلم داستانی به کارگردانی «محسن امانی» ساخته شده است.

مستند «سوزن» سانس ۵ – سالن ۲

در بحبوحۀ جنگ تحمیلی، یک گروه جهادی برای انجام خدمات بهداشت، درمان و کارهای فرهنگی، وارد روستایی دورافتاده در اراک می شود. یکی از هدف های گروه، واکسیناسیون بچه ها است اما به محض ورود به روستا، متوجه می شود که هیچ بچه ای در آنجا وجود ندارد. پس از کمی پر سوجو، جهادگران می فهمند که بچه ها از ترس سوزن فراری و در حاشیۀ روستا پنهان هستند. اعضای گروه، برای بیرون کشیدنِ کودکان از مخفی گاهشان دست به کار می شوند… . این مستند به کارگردانی «یوسف جعفری» ساخته شده است.

مستند «روشن فکر» سانس ۵ – سالن ۲

جوانی از اهالی مشهد، قصد دارد مستندی دربارۀ فتنۀ سال ۱۳۸۸ بسازد که با شیخ «رضا ابوالقاسمی»، چوپانی با بصیرت که ساکن روستای «باریکرسف» از توابع «مشهد اردهال» است، آشنا می شود. مستندساز، برای مصاحبه با شیخ رضا به آن دیار می رود اما در ابتدا خبری از اون می یابد. جوان، با استفاده از صحبت های اهالی روستا و فیلم های آرشیوی، داستان زندگی آقای ابوالقاسمی را مانند سابقۀ مبارزه با رژیم پهلوی، فعالیت های انقلابی، اعتقادات، چگونگی تحلیل مسائل جامعه و ویژگی های اخلاقی نشان می دهد. این مستند به کارگردانی «علیرضا باغیشنی» ساخته شده است.

مستند «بازگشت» سانس ۷ – سالن ۲

«رسول کریمی»، پسری پرجنب و جوش و به قول دوستانش، اهل دعواست؛ از همان ها که زیر بار حرف زور نمی روند. از شوخی با معلم سر کلاس تا شکستن شیشۀ خانۀ همسایه، از برخی شیطنت های رسول است اما این همه بازیگوشی، گره می خورد با شرکت در کلاس های مسجد که توسط «حسن آقا» اداره می شود. این آشنایی و پیگیری بی حد رسول برای به کارگیری آموزه هایش، او را در مسیری قرار می دهد که انتهای آن به شب بیست وسوم ماه مبارک رمضان سال ۱۳۶۸ می رسد. مستند، روایت زندگانی این بسیجی مخلص است. این مستند به کارگردانی «محمدصادقی مبینی» ساخته شده است.

مستند «ارباب جنگ» سانس ۷ – سالن ۲

افسران اطلاعاتی «سیا» برای مبارزه با نفوذ «کمونیسم» در آسیای مرکزی، چاره ای می جویند و به نیروهای «القاعده» در افغانستان آموزش نظامی می دهند تا با استفاده از مدل «اسام وهابی» مانع نفوذ شوروی شوند. آمریکا که از این سرمایه گذاری نتیجه می گیرد، برای مقابله با جبهۀ «مقاومت»، گروه تروریستی جدیدی را ایجاد می کند. اثر، با استفاده از تصاویر مستندی که توسط رزمندگان مقاومت به دست آمده است، کند وکاوی درمورد نقش ایالات متحده در ایجاد و حمایت «داعش» دارد. این مستند به کارگردانی «وحید فراهانی» ساخته شده است.

مستند «شمال یا جنوب» سانس ۳ – سالن ۳

«فرهاد»، جوانی اهوازی است که در منطقۀ حاشیه ای «منبع آب» زندگی می کند و تازه خدمت سربازی را به اتمام رسانده است. پس از آنکه او و بچه های پایگاه بسیج، از کمک و گره گشایی مسؤلان شهری و استانی جهت کاهش مشکلات مردم مستضعف منطقه ناامید می شوند، خود آستین بالا می زنند و در زمینه های بهداشتی، درمانی، عمرانی و رفاهی به کمک مردم منطقه می شتابند. این مستند به کارگردانی «مریم سادات مومن زاده» ساخته شده است.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.