دوشنبه ۸ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۱:۵۱

«هنر مقاومت» دایره مخاطبان را گسترده‌تر کند

مجيد رجبی معمار در نشست رسانه ای پنجمین جشنواره هنر برای صلح

سینماپرس: مدیرعامل خانه هنرمندان معتقد است جشنواره «هنر مقاومت» باید شرایطی ایجاد کند تا کسانی که در فضای «مقاومت» نیستند و حتی نسبت آن حساسیت دارند، برای تماشای آثار وقت بگذارند.

به گزارش سینماپرس، مجید رجبی معمار مدیرعامل خانه هنرمندان درباره برگزاری پنجمین جشنواره «هنر مقاومت» گفت: در کشور ما اینکه هر اتفاقی از یک بار برگزاری به دوبار برسد آسانی نیست. اینکه بتوان ۵ دوره رویدادی چون نمایشگاه هنرهای تجسمی مقاومت را برگزار کرد، باید به دست‌اندرکاران و برگزار کنندگانش تبریک گفت و می‌توان به سیر ارتقایی آن امید داشت اما نکته‌ای که باید مورد توجه قرار دهند وسیع‌تر دیدن طیف مخاطبان است.

وی افزود: باید برای این جشنواره گستره وسیع‌تری از مخاطب را در نظر بگیرند و فضایی ایجاد کنند تا تعداد بیشتری از جوانان و به خصوص دانشجوهایی که در فضای انقلابی و انقلابی‌گری نیستند و یا حتی نسبت به این فضاها حساسیت دارند؛ بیاییند و برای تماشای چنین فضاهایی وقت بگذارند.

رجبی معمار همچنین درباره چگونگی ارائه آثار در این رویداد گفت: هنگام تماشای آثار متوجه شدم اطلاعات درج شده در زیر برخی کاریکاتورها و نقاشی‌هایی که کمیک استریپ هستند اشکالاتی دارد که باید برطرف شود. اشکالاتی که بیشتر به تاریخ و ارقام و سال‌های ذکر شده وارد است و نگارش و ادبیاتش هم ممکن است برای همه مانوس نباشد.

وی ادامه داد: باید توجه کنیم اگرچه برگزارکنندگان این نمایشگاه اصالتاً از بنیاد فرهنگی روایت فتح هستند و انجمن هنرهای تجسمی انقلاب و دفاع مقدس و نهادهای دیگری که آن را همراهی کرده‌اند هم در چهلمین سال پیروزی انقلاب وظیفه دارند آرمان‌ها و نگاه انقلابی‌شان را ارائه دهند، اما ادبیات نگارشی و توضیحاتی که در حواشی آثار نوشته شده را باید به گونه‌ای انتخاب کنند که مخاطب وسیع‌تری را در بر بگیرد و هر بیننده‌ای بتواند با اثر ارتباط برقرار کند.

این مدیر هنری بیان کرد: به هر حال نفس برگزاری این رویداد جای تقدیر و تشکر دارد و یکی از کارهای خوبی است که به مناسبت چهلمین سال انقلاب اسلامی در حوزه هنرهای تجسمی اتفاق افتاده و جالب اینکه امسال بخشی به‌عنوان طراحی‌های صنعتی نیز به این جشنواره اضافه شده است که چون بار اول است شاید پختگی لازم را نداشته باشد اما باید از جایی شروع می‌شد تا سال‌های آینده توسعه پیدا کند. البته برخی از کارهای این بخش در زمینه طراحی لباس، جواهر،  زیورآلات و... است که با حوزه هنر تجسمی قرابت دارد.

رجبی معمار در پایان با اشاره به طراحی بصری و دکورهای این جشنواره هم گفت: دوستان به‌زعم خودشان تلاش کردند یک کار آوانگارد و متفاوت انجام بدهند، باید دید که در عرصه عمل و بازدیدی که صورت خواهد گرفت نظر مراجعین و تماشاگران چیست. دست‌اندرکاران این اتفاق باید تلاش کنند تا صدای‌شان به گوش افراد بیشتری برسد و برای این مهم فقط به صداوسیما بسنده نکنند چون ممکن است فضای دید را محدودتر کند. برای دعوت از مردم بهتر است رسانه‌ها و فضای مجازی را مدنظر داشته باشند چرا که پنجمین جشنواره «هنر مقاومت» یک فضای دیدنی است و ارزش یکبار سرزدن را حتما دارد.

*مهر

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.