دوشنبه ۸ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۹:۰۲

جام جم راوی قصه‌های انقلاب

مجموعه انیمیشن «قصه های انقلاب»

سینماپرس: مجموعه انیمیشن «قصه های انقلاب» با نمایشنامه های جذاب رادیویی همزمان با دهه فجر، شبکه جهانی جام جم ۲۵ نمایشنامه جذاب رادیویی را با موضوع دهه فجر به صورت انیمیشن (نقاشی متحرک) باز تولید نموده و پخش خواهد کرد.

به گزارش سینماپرس، این مجموعه به تهیه کنندگی محمدباقرسجادپور با موضوعات متنوع آماده پخش شده است . بن بست مشقی ، این همه ضبط صوت، بقالی که بنا شد ، پیام پدر، تازه مد شده، تیر برق، دینام، روپوش خونی، فرار به سوی مردم، فیلم رادیولوژی، کوچه امن، ماموریت انجام شد ، آهنگ انقلاب ، حکومت نظامی ، ماشین چاپ ، ویلچیر یوسف ، الف آزادی، بمب دستی، چرخ و چاله، خانه امام،کتاب فروشی آرمان، مدرسه انقلاب، مرد و مردونه، نوای انقلاب، همگی با همیم، عناوین این نمایش ها است که به سردبیری ویدا دانشمند و با هنرنمایی جمعی از شناخته شده ترین بازیگران مرکز هنرهای نمایشی رادیو تولید شده است.

داستان و موضوعات این انیمیشن ها به شرح زیر است:

نمایش «بن بست مشقی» به نویسندگی بهار طاهری داستان دو خواهر است که در تظاهرات با یک سرباز روبه رو می‌شوند که بر خلاف انتظار آنها باعث نجات جانشان می‌شود. «این همه ضبط صوت» داستان فرزندی است که دور از چشم پدرش از همسایه‌ها و فامیل برای تکثیر نوار های سخنرانی امام خمینی(ره) ضبط صوت قرض می‌گیرد.

«بقالی که بنا شد» داستان بقالی است که با خود اعلامیه های امام خمینی را جابجا می‌کند و «پیام پدر» قصه پدری است که توسط ساواک ربوده شده و از اوخبری نیست. «تیر برق» قصه سخنرانی است که در مسجد در حال سخنرانی است و جوانان پس از رسیدن ماموران ساواک سعی می‌کنند او را فراری دهند.

«دینام» قصه چند دزد است که دینام های کولر روی پشت بام خانه‌ها را می‌دزدند و در حین سرقت متوجه چاپخانه‌ای می‌شوند که اعلامیه‌های انقلابی چاپ می‌کند. «روپوش خونی» داستان پزشکی است که یکی از مجروحین راهپیمایی را به بیمارستان آورده و به صورت مخفی به مداوای او می پردازد و «فیلم رادیولوژی» قصه دو نوجوان است که عکس‌های رادیولوژی را برای شعارنویسی جمع آوری می‌کنند.

داریوش روحی هم متن نمایش های این همه ضبط صوت، بقالی که بنا شد، پیام پدر، تازه مد شده، تیر برق، دینام، روپوش خونی، فرار به سوی مردم، فیلم رادیولوژی، کوچه امن، ماموریت انجام شد را نوشته است. «آهنگ انقلاب» روایتگر یک گروه است که در بحبوحه انقلاب تلاش دارند تا آهنگی درباره امام و پیروزی انقلاب تهیه کنند ولی در این بین تک خوان گروه صدایش مشکل پیدا می‌کند. «حکومت نظامی» قصه دختر جوانی است که برای گرفتن دارو برای پدرش که مشکل اورژانسی دارد در دام حکومت نظامی می افتد و «ویلچیر یوسف» داستان پسر معلولی است که ویلچری خراب دارد و می‌خواهد به استقبال امام خمینی برود.

نمایش‌های آهنگ انقلاب، حکومت نظامی، ماشین چاپ و ویلچیر یوسف را فرشته فرشاد به رشته تحریر درآورده است. نمایش «الف آزادی» درباره دو مبارز انقلابی است که در حین شعارنویسی بر دیوار نیروهای ساواک به آنها شلیک کرده و فقط یکی از آنها موفق به فرار می‌شود. نمایش «بمب دستی» درباره مشروب فروشی ارمنی به نام واروژ است که توبه کرده و تصمیم می‌گیرد از شیشه‌های خالی شده مشروب برای ساختن کوکتل مولوتف و همراهی با انقلابیون استفاده کند.

نمایش «چرخ و چاله» روایتگر ماجراهای کسانی است که در تظاهرات شرکت می‌کنند و «خانه امام» هم روایتگر یاران امام است که پس از پیروزی انقلاب به دنبال خانه‌ای برای امام هستند. ماجرای «کتابفروشی آرمان» در یک کتابفروشی اتفاق می‌افتد که صاحب آن به علت پخش کتاب‌های انقلابی توسط ساواک دستگیر شده، اما شاگرد کتابفروش همه محتوای کتاب‌ها را از حفظ است و آنها را در اختیار دیگران می‌گذارد.

«مدرسه انقلاب» درباره ناظم مدرسه‌ای است که تلاش می‌کند دانش آموزان کلاس کسی را که عکس شاه را از بالای تخته کلاس پایین آورده معرفی کنند، اما نمی‌تواند. «مرد و مردونه» درباره مرد انقلابی است که محکوم به اعدام شده است و نمایش «نوای انقلاب» روایتگر نوار فروشی است که بر روی همه نوارهای مغازه اش سخنرانی‌های امام را ضبط کرده و به صورت صلواتی در اختیار مشتریان قرار می‌دهد. «همگی با همیم» روایتگر سربازی است که فکر می‌کند انقلابیون می‌خواهند او را بکشند اما متوجه می‌شود آنها به جای گلوله در تفنگ‌هایشان گل می‌گذارند.

نمایشنامه‌های الف آزادی، بمب دستی، چرخ و چاله، خانه امام،کتاب فروشی آرمان، مدرسه انقلاب، مرد و مردونه، نوای انقلاب و همگی با همیم را محمدرضا قلی‌پور نوشته است. «قصه های انقلاب»  همزمان با دهه فجر، از شبکه جهانی جام جم پخش می‌شود .

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.